Fasen in je huis.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 90

Fasen in je huis.

Ik zit met een probleempje.

Volgende maand verhuis ik en ga ik een alternatief voor ethernetkabels moeten vinden. Lange kabels trekken is geen optie en draadloos internet ook eigenlijk niet. Dus bestaat er nog een netwerk creëren via stopcontacten. http://www.devolo.be/be_NL/produkte/index.html

En ik heb al van mensen te weten genomen, dat alle pc's met de internet adapter in dezelfde fase van stopcontact moeten zitten.

Hoe weet ik dat het stopcontact x een fase heeft van y?

Aangezien het nieuwbouw is, bestaat er mischien een plan van de fasen in mijn huis?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Fasen in je huis.

Mag ik off-topic en nieuwsgierig vragen waarom draadloos internet geen optie is?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fasen in je huis.

Kijk eerst even naar je elektriciteitsmeter. Als dat een 1-fase meter is, dan is je probleem over, want dan zit vanzelf alles op dezelfde fase.

Is het een 3-fasen meter, dan zul je op onderzoek moeten.

De snelste methode: steek een verlengsnoer in een stopcontact en ga daarmee naar het andere stopcontact.

Meet de spanningen tussen het verlengsnoer en het stopcontact in alle mogelijke combinaties. Als je ergens 380V meet, dan zitten ze op verschillende fasen.

Berichten: 90

Re: Fasen in je huis.

Mag ik off-topic en nieuwsgierig vragen waarom draadloos internet geen optie is?
Wel, draadloos is niet zo stabiel, je verliest soms connectie en het is trager dan een kabel.
klazon schreef:Kijk eerst even naar je elektriciteitsmeter. Als dat een 1-fase meter is, dan is je probleem over, want dan zit vanzelf alles op dezelfde fase.

Is het een 3-fasen meter, dan zul je op onderzoek moeten.

De snelste methode: steek een verlengsnoer in een stopcontact en ga daarmee naar het andere stopcontact.

Meet de spanningen tussen het verlengsnoer en het stopcontact in alle mogelijke combinaties. Als je ergens 380V meet, dan zitten ze op verschillende fasen.
Dus op mijn elektriciteitsmeter moet er normaal gezien op staan welke fase het is?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Fasen in je huis.

Ik verplaats dit even naar elektrotechniek (al kan het ook bij informatica erin)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fasen in je huis.

Dus op mijn elektriciteitsmeter moet er normaal gezien op staan welke fase het is?
Nee, je kunt aan de meter zien of het een 1-fase of een 3-fasen meter is.

Als het een 1-fase meter is weet je nog niet op welke fase je zit, maar dat is verder niet interessant, je weet in ieder geval dat alles in huis op dezelfde fase zit, want er is er maar één.

Geef eens op wat er allemaal op de meter staat, dan kan ik je waarschijnlijk wel vertellen wat voor soort meter het is.

Berichten: 90

Re: Fasen in je huis.

Ok, ik ben even gaan kijken en heb zoveel informatie opgeschreven als ik kon.

Op de meter staat:

Zonnetje (symbooltje voor overdag): 62 kWh

Maantje (symbooltje voor nacht): 39 kWh

S16XDb 10(60)A c:375tr/kWh

230V 50Hz

Nr 34050639

Dan hangt daarnaast zo een aparte bak met stikkertjes van plaatsten van stopcontacten + hoeveel ampere het is + om dat aan of uit te zetten. Ik ga de plaatsen vernoemen waar ik internet uit mijn stopcontact moet hebben.

Enermet ontvanger

Un 230V

fn 50Hz

Stopcontact living: MNW 220A c20

Stopcontact buro: MWN 220A c20

Stopcontact slaapkamer: MWN 220A c20

Helemaal bovenaan het bakske staat:

230V

AC 400V

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fasen in je huis.

Waarschijnlijk heb je deze meter, maar dan in de uitvoering met dubbeltarieftelwerk.

Dat is een 1-fase meter, dus in huis zit alles op dezelfde fase.

Berichten: 90

Re: Fasen in je huis.

klazon schreef:Waarschijnlijk heb je deze meter, maar dan in de uitvoering met dubbeltarieftelwerk.

Dat is een 1-fase meter, dus in huis zit alles op dezelfde fase.
Inderdaad, zo een is het. Dan heb ik geluk :D

Ongelofelijk hard bedankt, dan kan ik nu die producten met een gerust hart kopen.

Maar ik heb dan nog 1 laatste vraag.

Het verschil tussen deze 2 producten:

http://www.devolo.be/be_NL/produkte/dlan/dlan200av.html

en

http://www.devolo.be/be_NL/produkte/dlan/dlan200av.html

Is 85Mbit/s genoeg voor een gewone adsl lijn? Of moet ik 200Mbit/s hebben?

Ook heb ik nu een modem en router in één, ik weet niet of ik daarvoor product a of b nodig heb.

Ik zal deze vraag ook stellen in het informatica gedeelte.

Reageer