Bepaling gehalte aan droge stof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Bepaling gehalte aan droge stof

Hallo,

Kan er iemand mij zeggen wat je kan besluiten uit de hoeveelheid droge stof. Hoe meer droge stof, hoe meer structuur er in een bepaald iets zit (bv.: van een sinasappel)? Hoe steviger?

Kan iemand mij helpen?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bepaling gehalte aan droge stof

Wat vraag je nou eigenlijk? Ik kan je niet volgen.

Wil je weten wat de hoeveelheid droge stof in een sinaasappel voor effect heeft op de algehele structuur?

MAW wat het gebrek aan vocht hiermee doet?

bedoel je dit?

Het lijkt me dat een sinaasappel hierdoor steviger wordt. zie het als een soort stijger.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Bepaling gehalte aan droge stof

Met drogestof bepaal je eigenlijk het watergehalte. Door stof te verwarmen verdampt het water, en hou je droge stof over.

Deze bepaling wordt bijvoorbeeld bij de keuringsdienst van waren uitgevoerd op brood, Of de bakker niet stiekem water verkoopt :shock:
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Berichten: 3

Re: Bepaling gehalte aan droge stof

ja, kdenk dat ik het al door heb. Kvroeg me gewoon af of die bepaling iets nuttigs oplevert.

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Bepaling gehalte aan droge stof

In de Biologie gebruik je het vaak om de groei te bepalen. Als je bijvoorbeeld het effect van twee verschillende meststoffen wilt zien, kijk je naar het drooggewicht van de twee groepen plantjes. Anders meet je misschien een verschil in wateropnamen ipv groei.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer