Opwarming zwembad door glaswand

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Opwarming zwembad door glaswand

Hallo,

Voor mijn studie ben ik bezig met een project. Nu ben ik het volgende probleem tegen gekomen:

Een zijde van een overdekt zwembad is voorzien van een glaswand deze glaswand heeft een Rc-waarde van 1.2 m^2K/W. Nu is het de bedoeling om te berekenen hoeveel warmte wordt toegevoegd aan het zwembad. Het zwembad is een rechthoekig bad van 50 m lang, 25 m breed en gemiddeld 2.5 m diep en een 6 m brede loopruimte rondom het bad. De hoogte is 6 m dit is dus ook de hoogte van de glaswand. De glaswand is op het zuiden gericht.

Wie kan mij helpen?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Opwarming zwembad door glaswand

Kan je wat meer informatie geven over de context (bij welk vak loop je hier tegenaan; is het een concrete vraag of een project waar je mee bezig bent?)

Niet onbelangrijk: wat is precies de vraag? Je schrijft zelf "Hoeveel warmte wordt toegevoegd", maar dat lijkt me niet volledig. Moet het niet zijn "Hoeveel warmte wordt toegevoegd door de zon?"

In dat geval zijn er tabellen die inzicht geven in de energie die de zon inbrengt bij een geveloriëntatie op een bepaalde richting per oppervlakte-eenheid.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 3

Re: Opwarming zwembad door glaswand

Miels bedankt voor je reactie!

Waar vindt ik die tabellen want daar ben ik naar op zoek.

Berichten: 3

Re: Opwarming zwembad door glaswand

Om nog even terug te komen op MIELS zijn bericht:

De vraag is voor een project waar we mee bezig zijn. Om de warmtestromen te berekenen moet ik ook weten hoeveel warmte er door de zon bij komt en het moet inderdaad zijn 'Hoeveel warmte wordt toegevoegd door de zon?'.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Opwarming zwembad door glaswand

In de oorspronkelijke vraag noem je een Rc. Dat heeft absoluut niets met zonnestraling te maken. Rc is de weerstand (resistance) voor warmteoverdracht door geleiding en convectie van de lucht aan de éne kant naar de andere kant van het glas. Dat geldt ook snachts als het donker is. Als Rc = 1.2 m2.K/W dan is de warmteoverdrachtscoefficient U = 1/Rc = 0,83 W/m2.K. Bij een temperatuurverschil over het glas van (zeg) 5 oC en een glasoppervlak van (zeg) 372 m2 is er dan een warmtetransport van 1544 W van de warme naar de koude zijde. Dit is exclusief zonnestraling.

De hoeveelheid zonnestraling die door de ruit naar binnen valt is afhankelijk van het tijdstip op de dag, de dag in het jaar en de reflectie van de ruit. De hoeveelheid zonnewarmte die in de ruimte opgenomen wordt is afhankelijk van het type oppervlak (water, tegelvloer, kleur) waarop het licht valt en hoeveel licht dat absorbeert en hoeveel weer uitgestraald wordt. Maar je krijgt in zo'n ruimte ook nog eens een broeikas effect doordat de ruit een del van het uitgestraalde licht weer vasthoudt. Het lijkt me onbegonnen werk om dat allemaal te berekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Opwarming zwembad door glaswand

De hoeveelheid zonnestraling die door de ruit naar binnen valt is afhankelijk van het tijdstip op de dag, de dag in het jaar en de reflectie van de ruit. De hoeveelheid zonnewarmte die in de ruimte opgenomen wordt is afhankelijk van het type oppervlak (water, tegelvloer, kleur) waarop het licht valt en hoeveel licht dat absorbeert en hoeveel weer uitgestraald wordt. Maar je krijgt in zo'n ruimte ook nog eens een broeikas effect doordat de ruit een del van het uitgestraalde licht weer vasthoudt. Het lijkt me onbegonnen werk om dat allemaal te berekenen.


In gebouwmodellen worden dit soort dingen allemaal wel meegenomen. Het is dus geen onbegonnen werk, maar in tot in dat detail is wel te veel van het goede voor een project.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer