Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

Moderators: jkien, Xilvo

Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

Hoe werkt een hotpack dat telkels weer te gebruiken is ?


Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

ik maak een profielwerkstuk over hotpacks... heeft iemand informatie voor mij ?

Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

zoek anders op google ofzo?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

Op een pagina van het NRC ( http://www.nrc.nl/W2/Columns/Knip/010210.html )vond ik een goede uitleg:
Ze zijn bijna altijd gevuld met een zeer zuivere oplossing van natriumacetaat in water die bij kamertemperatuur sterk oververzadigd is maar toch niet uitkristalliseert omdat geen kristallisatiekiemen aanwezig zijn. Ook de verpakking van 'vinyl'-plastic kan kennelijk niet als zodanig dienst doen. Alleen de klik met het roestvrijstalen membraan, dat meestal 'trigger' of 'disk trigger' wordt genoemd, initieert de kristallisatie. Hoe de trigger dat doet is nog slecht begrepen, weet de NASA. De harde klik voert de oververzadiging misschien lokaal zo hoog op dat een enkel kristal tevoorschijn komt. Daarna gaat de rest vanzelf. Uiteindelijk zet zich een trihydraat of tetrahydraat van natriumacetaat af dat al het vrije water in het kristalrooster vastlegt.
Als je bij google de volgende woorden wat gaat combineren kom je er vanzelf wat tegen: "handwarmer", "hot pack", "hot pad", "koken". Hier kan je er bijv. 1 kopen:

http://www.shopsolution.nl/shop/home.asp?s...d=handwarmergel

http://www.robijns.nl/prod-info/overig_handwarmers.php

Volgens mij hebben veel buitensportwinkels en eventueel apotheken ze ook trouwens.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

Miels schreef:Op een pagina van het NRC ( http://www.nrc.nl/W2/Columns/Knip/010210.html )vond ik een goede uitleg:
Ze zijn bijna altijd gevuld met een zeer zuivere oplossing van natriumacetaat in water die bij kamertemperatuur sterk oververzadigd is maar toch niet uitkristalliseert omdat geen kristallisatiekiemen aanwezig zijn. Ook de verpakking van 'vinyl'-plastic kan kennelijk niet als zodanig dienst doen. Alleen de klik met het roestvrijstalen membraan, dat meestal 'trigger' of 'disk trigger' wordt genoemd, initieert de kristallisatie. Hoe de trigger dat doet is nog slecht begrepen, weet de NASA. De harde klik voert de oververzadiging misschien lokaal zo hoog op dat een enkel kristal tevoorschijn komt. Daarna gaat de rest vanzelf. Uiteindelijk zet zich een trihydraat of tetrahydraat van natriumacetaat af dat al het vrije water in het kristalrooster vastlegt.
Als je bij google de volgende woorden wat gaat combineren kom je er vanzelf wat tegen: "handwarmer", "hot pack", "hot pad", "koken". Hier kan je er bijv. 1 kopen:

http://www.shopsolution.nl/shop/home.asp?s...d=handwarmergel

http://www.robijns.nl/prod-info/overig_handwarmers.php

Volgens mij hebben veel buitensportwinkels en eventueel apotheken ze ook trouwens.
Momenteel zijn ze zelfs in hartvorm bij de Xenos te koop 8)

CH3COONa.3H2O (l) --> CH3COONa.3H2O (s) + 150 kJ/mol.

is de reactievergelijking die hoort bij de omzetting in zo'n hotpad.

Zoals je al ziet bevat het NatriumAcetaat, maar het kan ook wel AmoniumNitraat bevatten.

De klik zorgt trouwens voor kleine gasbelletjes die het proces in werking zetten, dit kan ook wel gedaan worden (wanneer je het proces in een schaaltje na wilt maken) door gewoon een kristal van dezelfde stof hieraan toe te voegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

De klik zorgt trouwens voor kleine gasbelletjes die het proces in werking zetten


Eigenlijk begrijp ik dit punt niet: hoe zorgt die klik voor kleine gasbelletjes die de nucleatie in gang zetten?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

Ik dacht eerst eigenlijk dat het wel eens een bimetaal schijfje kon zijn. Zodat de elektrische lading bij vervorming, dan als initiator werkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

Ik dacht eerst eigenlijk dat het wel eens een bimetaal schijfje kon zijn. Zodat de elektrische lading bij vervorming, dan als initiator werkt.
Kan een bimetaal electrische lading geven?? Een bimetaal is een combinatie van twee metalen met verschillende uitzettingsquoefficient, waardoor het zal vervormen bij temperatuurswisselingen.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

Zou het een piezo-electrisch effect kunnen zijn (zoals in een gasaansteker) wat de nucleatie in gang zet? Dan zou ik begrijpen waar het metaal voor nodig is.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

De klik die je hoort wordt veroorzaakt door het metaal dat een plotselinge 'snelle' beweging maakt. Het deel van het plaatje wat die beweging maakt zal een acetaatmolecuul met snelheid wegslingeren tegen een ander acetaatmolecuul. Dit initieerd de kristalisatie.

Slechts een logische beredenatie.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

Eigenlijk begrijp ik dit punt niet: hoe zorgt die klik voor kleine gasbelletjes die de nucleatie in gang zetten?
Ik denk ook niet dat het om gasbelletjes gaat, maar eerder om vacuum-belletjes: cavitatie heet dat verschijnsel, en is eigenlijk gewoon een gevolg van een dusdanig sterke plaatselijke onderdruk dat er plaatselijke vacua ontstaan. Gebeurt ook wel achter sneldraaiende scheepsschroeven en zo. De schokken die ontstaan bij het weer imploderen van die belletjes kunnen voor onprettige vibraties aan boord zorgen, en voor zeer sterke slijtage aan schroef en verder aandrijvingssysteem.

Of het vorming van kristalkernen tot gevolg heeft weet ik niet, maar ik kan het me prima indenken.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

Ik ben nu ook bezig met een experiment met hotpacks, maar ik zit met een vraag: Op internet las ik dat de verdeling NaAc ten opzichte van water in gewicht 1:1 is in een hotpack. Dit terwijl de oplosbaarheid van NaAc in water 46,4 gram per 100ml is.

Klopt dit nu, wat er op internet staat??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

Op internet las ik dat de verdeling NaAc ten opzichte van water in gewicht 1:1 is in een hotpack. Dit terwijl de oplosbaarheid van NaAc in water 46,4 gram per 100ml is.
Die bron erbij zou handig kunnen zijn (link?)

maar ik zie weinig écht onlogisch, misschien onhandig geformuleerd (of kwalitatief onbetrouwbaar, maar niet noodzakelijk zo op het eerste gezicht)

Ik weet niet wat de dichtheid is van een verzadigde natriumacetaat oplossing, maar stel nou eens 130 g/cm³ of zo.

Dan zit er volgens jouw gegevens maximaal 46 g NaAc in 130 g oplossing, ofwel ruim 1/3.

NaAc : water = 1 : 2.

Als je dat met je internetbron vergelijkt (1:1)zou er volgens die bron meer NaAc in zo'n hotpack zitten dan oplosbaar is. Voorzichtige conclusie: Er zit misschien ook vast NaAc in.

Misschien is dat wel een techniek om voor gelijkmatige kristalgroei en daardoor voor een gelijkmatige warmte-ontwikkeling te zorgen? Of iets dergelijks?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Hoe werkt een (herbruikbaar) hot-pack ?

biertje_of_2 schreef:Ik ben nu ook bezig met een experiment met hotpacks, maar ik zit met een vraag: Op internet las ik dat de verdeling NaAc ten opzichte van water in gewicht 1:1 is in een hotpack. Dit terwijl de oplosbaarheid van NaAc in water 46,4 gram per 100ml is.  

Klopt dit nu, wat er op internet staat??
Dit moet toch zelfs zo zijn voor een oververzadigde oplossing? 46.6 g/L NaAc zal niet uitkristalliseren dacht ik zo, juist omdat het oplosbaar is. Zie ik iets niet?
"Pfff... Facts. You can prove anything with facts" -

Homer Simpson

Reageer