Oppervlaktetraagheidsmoment (hoekprofiel)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Oppervlaktetraagheidsmoment (hoekprofiel)

Ik ben op zoek naar de maximale drukkracht die een hoekprofiel kan weerstaan.

volgens mij heb Ik daarvoor de formule nodig voor het Oppervlaktetraagheidsmoment van een hoekprofiel met dikte 2mm en buitenlengte (en breedte) 15 mm.

kan ik daarvoor de formule (bh^3+hb^3)/12 voor gebruiken? wel rekening houdend met het feit dat de binnenlengte en breedte korter zijn) Of is dit niet de goede?

ik heb namelijk meerdere formules gevonden en dit lijkt mij een samenvoeging van 2 formules voor rechthoekige profielen.

ten tweede:

buigt een voorwerp niet om zijn symetryas????? zoo ja, wat is daar dan de formule voor?

bij voorbaat superveel dank

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment (hoekprofiel)

Ik ben op zoek naar de maximale drukkracht die een hoekprofiel kan weerstaan.
Je bedoeld de maximale kracht tot falen c.q. breuk? of bedoel je tot 0,2 van de rekgrens, zodat het niet plastisch vervormd (is blijvende vervorming van het profiel na belasting)?.
volgens mij heb Ik daarvoor de formule nodig voor het Oppervlaktetraagheidsmoment van een hoekprofiel met dikte 2mm en buitenlengte (en breedte) 15 mm.
Ja je hebt o.a de Ix (traagheidsmoment) nodig. Je kunt in een staalprofiel boekje (mits het een standaard profiel is) deze vinden of de "hard way" manier, zelf berekenen. Ik heb even gekeken in mijn staalprofiel boekje maar het kleinste hoekprofiel die ik kan vinden is een van 20x20x3. Als voorbeeld: deze heeft een Ix van 0,39 x 10^4 mm en een weerstandsmoment tegen buigen (Wx of Wbx) van 0,28 x 10^3 mm.
kan ik daarvoor de formule (bh^3+hb^3)/12 voor gebruiken? wel rekening houdend met het feit dat de binnenlengte en breedte korter zijn) Of is dit niet de goede?
Als je niet over een standaard hoekprofiel (handelsmaten) praat, dan moet je het zwaartepunt van het profiel gaan berekenen, om je Ix te bepalen en je Wx. De weerstand van buigen wordt altijd bepaald door de hoogte van het profiel.

Berichten: 4.502

Re: Oppervlaktetraagheidsmoment (hoekprofiel)

Nog een practische aanvulling op Helly,

de op te nemen drukkracht is behalve de maat van het hoekprofiel en de stand ervan,verticaal of onder een hoek,

ook grotendeels afhankelijk van de lengte van een staalprofiel.

Nadert die tot een Lamda (=Kniklengte /minimale traagheidsstraal ) van 30,dan kun je de max.toelaatbare druk erop zetten.

De minimale traagheidsstraal is uit te rekenen (=wortel uit (I min/Opp.profiel)) ,ook te vinden in profielenboek oa.MCB,mogelijk Wiki!

In staalberekeningen worden druk-en trekvastheden gelijk genomen en bij bijv.St37K voor hoekstaal kan dat afh.van een doorsnede,lopen van 500 tot 600 N/mm2;bij boutenstaal veel hogere waarden te vinden.

Reageer