Springen naar inhoud

Opdracht systeemborden

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 01 maart 2005 - 16:47

Heey allemaal,

Op school werken wij nu met systeemborden en we moeten er nu een opdracht mee maken. Ik heb de opdracht gekregen om een automatisch systeem te maken voor een frisdrankautomaat.

We mogen systeemborden gebruiken waar het volgende op zit : een lichtsensor, een geluidssensor, een drukschakelaar, een variabele spanningsbron, een pulsengenerator, een transistor, een comparator, een en-poort, een of-poort, een geheugencel, een invertor, een pulsenteller, 4 ledjes, een zoemer en een relais.

Het is de bedoeling, dat wanneer er een knop wordt ingedrukt, dat er dan 5 seconden frisdrank uit de automaat komt. We kunnen als knop een drukschakelaar gebruiken en als nabootsing van de frisdrank die er uit komt gebruiken we een ledje.

Ikzelf heb al even zitten puzzelen en ik kwam niet verder dan dit :
Van de drukschakelaar naar de set van de geheugencel.
Van de output van de geheugencel naar een input van de en-poort.
Van de pulsengenerator naar een input van de en-poort.
Van de output van de en-poort naar de "tel pulsen" van de pulsenteller.
Van de output van de en-poort naar een van de ledjes.

Ik weet wel dat je van de cijfers van de pulsenteller naar de reset moet, maar niet van welke cijfers en met welke tussenstappen ( om 5 tellen te vormen ). Ook weet ik dat hetzelfde snoer dat naar de reset van de geheugencel gaat ook naar de reset van de pulsenteller moet.

Een extra opdracht was om ook verschillende seconden met verschillende knoppen te maken ( bijvoorbeeld een beker voor 0.2 liter, voor 0.5 liter en 0.8 liter - dus na 2, 5 en 8 tellen stoppen en resetten door op verschillende knoppen te drukken). Ik zou zelf niet weten hoe ik dit zou moeten maken, maar als iemand dr zin in heeft om ook deze extra opdracht te maken en uit te leggen zou ik dat erg fijn vinden (als iemand reageert op de normale opdracht ben ik ook al blij).

Alvast bedankt !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jaja

jaja

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2005 - 17:44

Als de pulsenteller tot 7 moet tellen, moet je een verbionding maken van de 8 (binaire code 1000) naar de reset.
Tot 5 tellen: Vanaf het cijfer 6 (0101) moet de pulsenteller resetten. Dus EN uitgang 4 EN uitgang 1 moet hoog zijn om de pulsenteller te resetten.
Zoek dat maar even uit.

Overigens kun je het systeembord simuleren met een computerprogramma "systemat". Als je deze download (even zoeken op internet) kun je het thuis proberen.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures