Eindeloos licht door spiegels?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Eindeloos licht door spiegels?

Hallo,

Heb eens in een mummyfilm gezien, dat 2 archeologen ontdekten dat de egyptenaren een onderaardse ruine helemaal konden verlichten, door het invallende zonlicht te laten reflecteren op een spiegel, waardoor deze lichtstraal weer reflecteerde of en tweede, deze op een derde enzovoort enzovoort... Deze film was fictie.

Nu is mijn vraag eigelijk, of het dan ook werkelijk mogelijk is om zo een soort 'spiegelverlichting' te maken. Zo ja, kun je dit dan een gang of dergelijke eigenlijk eindeloos verlichten?

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Eindeloos licht door spiegels?

Nope, er zijn geen spiegels die echt 100.0000000000000000000000000000000000000000000000% werken.

Dus je zult altijd 0.999999999999999999999999999^oneindig aan verlies hebben

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Eindeloos licht door spiegels?

Maar uiteraard: hoe beter de spiegels zijn, hoe minder verlies je per spiegel hebt, en hoe "verder" je een gang kunt verlichten.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Eindeloos licht door spiegels?

Trouwens, een grot licht niet op door vele spiegels, je ziet alleen licht als het op je netvlies valt, dus dan word het geabsorbeerd, als het op de rotswand, of op stof valt, word het ook geabsorbeerd, dus nee, Holywood maakt er maar wat van.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Eindeloos licht door spiegels?

[Was dat toevallig The Mummy of The Mummy Returns?]
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Eindeloos licht door spiegels?

Indiana Jones...? Weliswaar kwamen daar geloof ik geen mummies in voor, maar ik dacht wel iets met licht en spiegels.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 25

Re: Eindeloos licht door spiegels?

ze proberen wel licht te 'vangen' .....

http://www.kennislink.nl/web/show?id=128675

in een van de Hellraiser films ( dacht deel 4 ) proberen ze ook licht op te vangen in een kubus die dichtklapt en mbv spiegels het licht in de kubus te houden...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Eindeloos licht door spiegels?

Bedankt voor jullie antwoord. Ik weet helaas niet in welke film het juist was. 1 Of andere avonturenfilm met mummy's.... Je ziet het wel vaker op tv, niet?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Eindeloos licht door spiegels?

Ik kan me inderdaad een episode van de smurfen herinneren, of was dat een boek...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Eindeloos licht door spiegels?

De manier waarop het werkt is waarschijnlijk just omdat elke spiegel een beetje van het licht verstrooit naar de wanden die het dan weer weerkaatsen naar je ogen.

Indien je een hele duistere gang hebt is een beetje licht al vaak genoeg voor je ogen om vrij duidelijk te kunnen zien, je ogen wennen aan de licht hoeveelheid.

Natuurlijk betekend dit dat er een grens is aan het aantal spiegels en de lengte van de gang. Waarschijnlijk relatief tot de grote van de spiegels en de hoek waaronder de zon op de eerste spiegel schijnt.

Je kunt een van de spiegels op de muur richten als je een bepaalde sectie extra wilt verlichten of richten op een volgende spiegel als je verderop licht wilt hebben.

(Het was "The Mummy". Als ze net de tunnels gevonden hebben.)
Here we experienced the use of the mirror used to reflect sunlight in the tunnel. The mirror lit the whole tunnel and it was a great idea to produce light without any fuel, machine or other source. This light was so good that I had to request them to stop reflecting light to make some pictures, in which I wanted to had black back ground, to show the inside of the tunnel.(bron)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Eindeloos licht door spiegels?

mmooij schreef:ze proberen wel licht te 'vangen' .....

http://www.kennislink.nl/web/show?id=128675


Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum, mijn naam is Tim.

Ik heb de link bekeken en gelezen. Het rare er aan vond ik dat ze zeiden dat ze licht hadden afgeremd (kan ook te snel hebben gelezen en verkeerd hebben geintreperteerd) Zover ik weet (zal niet echt ver zijn) heeft licht een contstante snelheid en kan deze niet worden afgeremd.

Graag een reactie hier op terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Eindeloos licht door spiegels?

Graag een reactie hier op terug.
met alle plezier. klik hier, en lees de inleiding (ihb de laatste paragraaf). Tenzij je niet van engels houdt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Eindeloos licht door spiegels?

met alle plezier. klik hier, en lees de inleiding (ihb de laatste paragraaf). Tenzij je niet van engels houdt.


ik dank u

Re: Eindeloos licht door spiegels?

"Zover ik weet (zal niet echt ver zijn) heeft licht een contstante snelheid en kan deze niet worden afgeremd."

Licht kan wel worden afgeremd, men spreekt niet voor niets over de snelheid in een vacuüm. In een stof met meer dichtheid plant licht zich met een lagere snelheid voort (zie de wet van Snelius over breking ed.). Overigens is het wel heel merkwaardig dat licht dat zich bv door glas beweegt weer de normale snelheid heeft als het glas verlaten wordt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Eindeloos licht door spiegels?

Overigens is het wel heel merkwaardig dat licht dat zich bv door glas beweegt weer de normale snelheid heeft als het glas verlaten wordt.
Als je dat merkwaardig vindt, vergelijk het dan eens met de snelheid van een bal die bovenaan in een flipperkast aankomt, wat rondgestuiterd wordt en tenslotte van onderen weer de flipperkast verlaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer