Birma: free the people

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Birma: free the people

Terwijl de wereld toekijkt, wordt de bevolking uit Myanmar oftewel Birma of Burma, medogenloos en gewelddadig onderdrukt door junta's die vanaf 1962 het land in een ijzeren greep houden. Sinds September 2007 zijn de Boeddhistische monniken gesteund door het onderdrukte volk de straat opgegaan om te protesteren tegen de onrechtvaardige prijsverhogingen van o.a. benzine. Het volk gaat al gebukt aan zwaare onderdrukkingen, en nu tracht de junta's het volk verder financieel uit te hollen. De laatste dagen zijn soldaten en oproerpolitie ingezet tegen de bevolking en de monniken. Er velen monniken opgepakt en diverse mensen zijn helaas door deze grafhonden zijn vermoord. Nu is de wil van de bevolking sterker dan die in 1988, omdat er monniken zijn vermoord en opgepakt. Monniken staan zeer hoog in aanzien en bij het volk. Nu het geweld steeds verder toeneemt blijkt de rest van de wereld in eens wakker te worden. Op hoog nivo wordt getracht om de junta's te bewegen om geweld in te tomen, maar dat is naar mijn inziens onvoldoende. De junta's dient af te treden en te worden berecht voor hun jarenlange criminelen zaken en de onderdrukking van hun eigen volk. Alle medeplichtigen dienen te worden opgepakt, berecht en desnoods ter dood te worden veroordeeld. Het volk van Birma moet bevrijd worden en dient door de wereld bevolking gesteund te worden in hun strijd voor vrijheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Birma: free the people

De junta's dient af te treden en te worden berecht voor hun jarenlange criminelen zaken en de onderdrukking van hun eigen volk. Alle medeplichtigen dienen te worden opgepakt, berecht en desnoods ter dood te worden veroordeeld. Het volk van Birma moet bevrijd worden en dient door de wereld bevolking gesteund te worden in hun strijd voor vrijheid.
Als je een manier weet om dat op een vreedzame manier voor elkaar te krijgen dan teken ik daar direct voor. Ik heb echter vooralsnog geen flauw idee hoe dat voor elkaar te krijgen is. Naar rede luisteren ze niet, zo blijkt. Ze hebben totaal geen boodschap aan de politieke of economische dreigementen van het buitenland. Zo'n beetje elk land keurt het af, de VN keuren het af, maar "who cares"? Ze blijven gewoon vrolijk hun gang gaan en er is niemand die er wat aan kan doen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.546

Re: Birma: free the people

En als het niet vreedzaam kan? Moeten wij de bevolking niet helpen?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Birma: free the people

Dat zeiden we ook van Irak. Wij vonden het wel beter om de mensen daar te bevrijden van het onderdrukkende regime van Saddam die ook weet-ik-hoeveel misdaden tegen de menselijkheid heeft begaan. Een paar jaar later is het nog steeds hommeles. Ik denk dat we wel even iets langer moeten nadenken over hoe dit aan te pakken dan zomaar met geweld ons gedachtegoed op te leggen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3.165

Re: Birma: free the people

En als het niet vreedzaam kan? Moeten wij de bevolking niet helpen?
Hoe? :D

Ik wil ze graag helpen maar we gaan dan wel iets moeten vinden wat constructief is.

Ik geloof in het zelfreinigend vermogen van een volk. Juist door de ellende wordt een volk sterker gemotiveerd en opstandiger. Dit zorgt er voor dat ze op een gegeven moment niet alleen een corrupt regime kunnen afzetten maar ook een democratie kunnen handhaven op de lange termijn.

Als wij nu van buiten af iets gaan forceren dan gaan we die mensen weer afhankelijk maken van ons. Zogauw we weg zouden trekken dan zou de vijand immers direct terugslaan (zie Irak).

Mensen opvangen, de pijn verzachten, dat soort activiteiten steun ik van harte. Voor de rest zie ik weinig mogelijkheid om deze mensen te helpen.
Dat zeiden we ook van Irak. Wij vonden het wel beter om de mensen daar te bevrijden van het onderdrukkende regime van Saddam die ook weet-ik-hoeveel misdaden tegen de menselijkheid heeft begaan. Een paar jaar later is het nog steeds hommeles. Ik denk dat we wel even iets langer moeten nadenken over hoe dit aan te pakken dan zomaar met geweld ons gedachtegoed op te leggen.
Goed punt maar wel een ander soort geschiedenis. De problemen in oa Irak, Afghanistan, Iran, Sudan en Chili (Pinochet) zijn waarschijnlijk juist ontstaan doordat de USA zich inmengde in de politiek van deze landen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Central_Intel...eveloping_world

Geen van deze landen is er op vooruit gegaan sinds de USA zich er mee bemoeide.

Eerst veroorzaken ze daar geweld om een dictator aan de macht te helpen, vervolgens moet er geweld gebruikt worden om verder geweld te voorkomen. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 1.286

Re: Birma: free the people

En als het niet vreedzaam kan? Moeten wij de bevolking niet helpen?
Elke steun op welke wijze dan ook is altijd goed. Zo'n boycot om niet te tanken e.d. bij Total kan een signaal zijn, maar het volk mag niet verder in de verdrukking komen. Massa-demostraties tegen het bewind kan een mogelijk signaal afgeven dat er op het hoogste nivo gepraat moet worden om democratie voorrang te geven.
Dat zeiden we ook van Irak. Wij vonden het wel beter om de mensen daar te bevrijden van het onderdrukkende regime van Saddam die ook weet-ik-hoeveel misdaden tegen de menselijkheid heeft begaan. Een paar jaar later is het nog steeds hommeles. Ik denk dat we wel even iets langer moeten nadenken over hoe dit aan te pakken dan zomaar met geweld ons gedachtegoed op te leggen.
Mee eens, Irak was echt een grote fout. Vreedzaam demostreren en boycoten van bepaalde bedrijven kan een aanzet zijn, want de regering verdient zich rijk, terwijl het volk zwaar wordt onderdrukt en uitgeknepen. Nadenken is zeker belangrijk.

Berichten: 1.168

Re: Birma: free the people

zie voor het laatste nieuws www.mizzima.com

als je iets wilt doen is dit momenteel nmm de enige manier:

(Ger: linkknip: zie bericht hieronder van 8 oktober)

Berichten: 4.546

Re: Birma: free the people

Dat zeiden we ook van Irak. Wij vonden het wel beter om de mensen daar te bevrijden van het onderdrukkende regime van Saddam die ook weet-ik-hoeveel misdaden tegen de menselijkheid heeft begaan. Een paar jaar later is het nog steeds hommeles. Ik denk dat we wel even iets langer moeten nadenken over hoe dit aan te pakken dan zomaar met geweld ons gedachtegoed op te leggen.
Dat heeft alleen te maken met beroerde uitvoering, en overigens is het nog steeds vaag wat nou de werkelijke bedoeling achter Irak was maar dat terzijde. Overigens bedoel ik met helpen niet ons eigen gedachtegoed opleggen, dat nooit.
Ik geloof in het zelfreinigend vermogen van een volk. Juist door de ellende wordt een volk sterker gemotiveerd en opstandiger. Dit zorgt er voor dat ze op een gegeven moment niet alleen een corrupt regime kunnen afzetten maar ook een democratie kunnen handhaven op de lange termijn.
Ik hoop dat je gelijk hebt, alleen hoe realistisch is dat? Met bijv de Sovjet-Unie is het nou niet goed afgelopen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Birma: free the people

Ik heb enkele (delen van) berichten verwijderd die verwezen naar acties van o.a. Amnesty International betreffende dit onderwerp. Hoewel ik het zeer sympathiek vind dat jullie willen bijdragen aan de goede acties moeten we één lijn trekken voor dit soort berichten. Volgens de algemene regels is vallen dit soort oproepen onder spam. Nu wil ik niet zover gaan om jullie daar allemaal een persoonlijke officiele waarschuwing te geven omdat ik jullie best begrijp en ook weet dat jullie niet het doel hebben om puur te spammen.

Toch een vriendelijk verzoek om je persoonlijke gevoelens even "uit te schakelen" in dit soort topics. We willen hier de politicologische kant van de zaak benaderen en geen platform worden voor allerlei acties. Daarvoor zijn sites als Amnesty International en daar zijn zij veel beter in dan wij.

Ik hoop jullie hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer