Springen naar inhoud

Draagkracht frame

• Log in om te kunnen reageren

Steintje

Steintje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 september 2007 - 12:08

Beste mensen,

Mijn naam is Stein en ben nieuw lid op dit forum.
Ik weet pas sinds gister van het bestaan van dit forum via een vriend van mij.
Nu kom ik gelijk binnen vallen met een vraag;

Ik heb een frame laten lassen die achterthuis in de grond komt, uiteindelijke wordt het een lichtbak met leds.
Nu wil ik graag berekenen hoeveel kilo het frame ongeveer kan dragen.

Ik heb een foto bijgevoegd van het frame, de kracht komt op de 4 dwarsliggers die inder het frame gelast zijn, het materiaal van het frame is 25x25 koker 2mm dikke wand, de 4 dragers zijn 20x20x2mm.
De afmetingen van het frame zijn 288x288x200mm lxbxh
Het gaat er voornamelijk om hoeveel kilo er theoretisch in de schoen kan,als jullie begrijpen wat ik bedoel...

weet iemand hoe zoiets te berekenen valt?
Het zwarte ding moet het schoentje maatje 45 voorstellen...

Alvast bedankt

Bijgevoegde afbeeldingen

• frame_en_schoentje.JPG

Veranderd door Steintje, 28 september 2007 - 12:09

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2007 - 15:37

Ik ga er vanuit dat de dwarsbalkjes het zwakste punt zijn. Als je ervan uit gaat dat de dwarsbalkjes zijn opgelegd (dus niet ingeklemd) en in het midden worden belast (zorgt voor de grootste spanning) dan is het maximale moment wat zal optreden gelijk aan LaTeX met F de uitwendige kracht en L de lengte van het balkje.

De spanning die zal optreden hangt af van je profiel, daarvoor geldt : LaTeX met

LaTeX = spanning
y=afstand vanaf neutrale lijn (in dit geval loopt die door het midden van het profiel) tot het punt waar je de spanning wilt weten
I=oppervlaktetraagheidsmoment van het profiel

De twee vergelijkingen in elkaar invullen en omschrijven, daaruit volgt: LaTeX

Voor LaTeX vul je de vloeispanning van je materiaal in (wel te vinden in tabel/op internet), voor y de halve profielhoogte (10mm, dus 0,010m) en voor I het oppervlaktetraagheidsmoment van je profiel (misschien heeft iemand een tabellenboek bij de hand en anders is hij vrij eenvoudig uit te rekenen).

Je hebt dan de maximale toelaatbare kracht op 1 spijltje (nog geen rekening gehouden met veiligheidsfactor). Aan de hand van het resultaat kun je dan gaan kijken of het wel veilig (sterk genoeg) is.

Veranderd door Sjakko, 28 september 2007 - 15:39

• Gast

Geplaatst op 30 september 2007 - 09:23

Beste Sjakko,

Hier kan ik zeker wel wat mee!
Bedankt voor je moeite,

Groeten steintje

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2007 - 12:57

Ga er dan niet vanuit dat het sterk genoeg is als het bijvoorbeeld het gewicht van een persoon kan dragen. Men moet er bijvoorbeeld ook overheen kunnen rennen (beduidend grotere belasting dan gewoon staan) en houd ook rekening met eventueel meer dan 1 persoon en uiteraard ook een veiligheidsfactor.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures