Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Twee wetenschappers denken een idee te hebben dat het teveel aan koolstofdioxide uit onze atmosfeer kan halen: diep oceaanwater mengen met water aan het oppervlak. Maar of dat zal helpen?

Lees meer... Kijk

Lees meer... Nature
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 12.262

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Zo te zien is de techniek ook ontwikkelt om orkanen te voorkomen.

Het broeikasverhaal is verder wel aardige marketing, maar ik denk dat de ware toepassing best eens op orkaangebied kan liggen... daarbij heeft het wel nut om kouder water naar de oppervlakte te transporteren waardoor tropische stormen niet meer kunnen aangroeien.
Victory through technology

Berichten: 4.546

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Orkanen stoppen??? Dat klinkt als een héél slecht idee.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Zelf al haalt het CO2 uit de lucht, dan nog denk ik dat we meer problemen toevoegen dan oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Benm schreef:Zo te zien is de techniek ook ontwikkelt om orkanen te voorkomen.

Het broeikasverhaal is verder wel aardige marketing, maar ik denk dat de ware toepassing best eens op orkaangebied kan liggen... daarbij heeft het wel nut om kouder water naar de oppervlakte te transporteren waardoor tropische stormen niet meer kunnen aangroeien.
Niet alleen dat, je kan er ook nog energie mee opwekken; dat is het principe van de Ocean Thermal Energy Conversion, ofwel OTEC. Het lijkt me zeer de moeite waard om dit verder te onderzoeken.

Berichten: 12.262

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Orkanen stoppen??? Dat klinkt als een héél slecht idee.
Tenzij je bijvoorbeeld in de zuidelijke VS woont, en er komt zo'n op je huis af razen over de golf van mexico? Als de techniek daarvoor werkt denk ik dat het rap toepassing zal vinden, de belangen zijn natuurlijk aanzienlijk.

Misschien moeten we maar vast gaan wennen aan weer-modificatie, dat we het hier weinig doen zal de rest van de wereld er echt niet van weerhouden.
Niet alleen dat, je kan er ook nog energie mee opwekken; dat is het principe van de Ocean Thermal Energy Conversion, ofwel OTEC. Het lijkt me zeer de moeite waard om dit verder te onderzoeken.
Dat zou wel heel elegant zijn, energie opwekken en een probleem oplossen tegelijk. Overigens lijkt het me wel een proces waar heel veel energie uit te halen is... de temperatuurverschillen zijn misschien niet zo groot, maar de volumes wel.
Victory through technology

Berichten: 4.546

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Tenzij je bijvoorbeeld in de zuidelijke VS woont, en er komt zo'n op je huis af razen over de golf van mexico? Als de techniek daarvoor werkt denk ik dat het rap toepassing zal vinden, de belangen zijn natuurlijk aanzienlijk.
Ik doelde op het effect van orkanen op het globale weersysteem. Herverdelen zij de vochtige lucht niet o.i.d? Ik weet er het fijne niet van, maar als we niet alle effecten en variabelen van het weersysteem kennen, is het dan niet héééééél dom er zomaar iets aan te gaan veranderen (aangezien het een globale impact heeft).
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 12.262

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Het zal vast zn globale implicaties wel hebben, al weet ik niet of die uberhaupt wel bekend zijn. Maar de geschiedenis leert dat men best bereid is globale problemen te riskeren voor locale benefits, dat zal hierbij niet anders liggen.
Victory through technology

Berichten: 4.546

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Dat bedoel ik, als die niet eens bekent zijn is het niet meer dan idioot om dergelijke dingen te gaan doen. Dat men dat wil riskeren lijkt me duidelijk, maar het is in ieder geval wel volslagen idioot.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Daarom is het nodig om eerst een aantal pilot-projecten op te zetten, dunkt me.

Berichten: 4.546

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Zoals?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Dat bedoel ik, als die niet eens bekent zijn is het niet meer dan idioot om dergelijke dingen te gaan doen. Dat men dat wil riskeren lijkt me duidelijk, maar het is in ieder geval wel volslagen idioot.
Ach, als je er potentieel vele levens mee kan redden vind ik het helemaal niet zo idioot. Tuurlijk zijn de gevolgen nog onbekend maar de experts zijn heus niet zo dom om daar geen grondig onderzoek naar te doen.

Met jouw redenering van 'de gevolgen zijn onbekend' zou het bijvoorbeeld ook onmogelijk zijn om ooit nieuwe medicijnen op de markt te brengen. Dan zouden we nu nog steeds in de middeleeuwen leven.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 4.546

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Dit is wat anders, dit gaat over globale schaal en gevolgen voor de gehele planeet.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Nou, kijk. Je kan bijvoorbeeld een klein schip ombouwen OTEC onderzoekscentrale met een energieproductie van, zeg, 1 MW (terwijl je er dus ook meer en grotere van zeg 50 - 100 MW zou kunnen bouwen op basis van bv. olietankers of boorplatforms.)

Voordat je aan de slag gaat, maak je een stel fysische modellen van de OTEC centrale en de effecten op de omgeving, en je identificeert de schaalparameters. Vervolgens neem je een team technici, oceaanwetenschappers en biologen mee, die het gedrag van de centrale bekijken, de karakteristieken van het opgepompte en het gemengde water meten, en de biodiversiteit waarnemen voor en na het experiment, en je stelt een CO2-balans op. Met behulp van je modellen kan je dan voorspellen wat er gebeurt met een grotere centrale.

Zeg dat een centrale van tussen de 10 en 50 MW winstgevend zou zijn als je de kosten van het transport van de energie (desnoods gebruikt voor waterstofproductie) naar de wal in rekening hebt gebracht. Op basis van je eerdere resultaten maak je nieuwe modellen, je bouwt je nieuwe centrale en je gaat weer aan de slag met je team om te kijken hoe de grotere centrale zich gedraagt. Zo pak je het stapje voor stapje aan. Hoogstwaarschijnlijk is de impact van één centrale verwaarloosbaar klein, maar met behulp van de nieuwe meetgegevens (met significantie interval) kan je een aantal scenarios doorrekenen in klimaatmodellen, zodat je de effecten kan nagaan van het bouwen van grote aantallen van dit soort installaties.

Berichten: 12.262

Re: Zeewater mixen tegen broeikaseffect

Het vervelende aan zo'n aanpak is dat het wel goed kan werken voor te verwachten gevolgen, maar waarschijnlijk niet zoveel zegt over onverwachte globale effecten.
Victory through technology

Reageer