Booleaanse algebra en de wet van de morgan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Booleaanse algebra en de wet van de morgan

Hallo,

Ik heb al uren zitten puzzelen op sommetjes met boleaanse algebra en de wet van de morgan, maar ik kom er maar niet uit :D . Hele simpelen sommetjes snap ik wel, ik ken ook alle wetten. Op google vind ik ook geen duidelijk uitleg dus ik hoop dat er iemand op dit forum is die mij graag duidelijk (stap voor stap) uit kan leggen hoe bijvoorbeeld dit onderstaande sommetje optelossen is.

Karnaughdiagrammen snap ik ook hoe ze werken maar ik snap dan weer niet hoe ik deze som erin verwerkt krijg met die A niet en C niet.



A.B(niet).C + A.B.C(niet) + A(niet) + C(niet)

het antwoord is trouwens: A(niet)+B(niet)+C(niet)

Alvast hartelijk bedankt voor de moeite!

Berichten: 7.068

Re: Booleaanse algebra en de wet van de morgan

A.B(niet).C + A.B.C(niet) + A(niet) + C(niet)
\(A \cdot \overline{B} \cdot C + A \cdot B \cdot \overline{C} + \overline{A} + \overline{C}\)
het antwoord is trouwens: A(niet)+B(niet)+C(niet)
Maak een diagram van 4 lang en 2 hoog.. Zet aan de linkerkant naast de bovenste rij een A en bij de onderste rij een 'niet A'. Zet nu boven het diagram bij de linker twee kolommen een B en bij de rechter twee een 'niet B'. Zet nu aan de onderkant van het diagram bij de linker en rechter kolom een 'niet C' en bij de middelste twee een C. Invullen maar! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Booleaanse algebra en de wet van de morgan

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Booleaanse algebra en de wet van de morgan

Ok, ik ben er nu achter gekomen hoe ik hem op kan lossen met een karnaughdiagram, ik was namelijk vergeten dat het wel handig is om eerst een waarheidstabel te maken :D

Alleen zou iemand mij nog uit kunnen leggen hoe je hem zonder karnaughdiagram kan oplossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Booleaanse algebra en de wet van de morgan

Bij voorbeeld met: X.C(niet) + C(niet) = C(niet)

En: X.C + C(niet) = X + C(niet)

Reageer