S is geen sec

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

S is geen sec

Het officiële symbool voor een seconde (tijdsduur) is s zonder puntje.

De sec is het symbool van een zeer kleine hoek: 60 sec = 1 min en 60 min = 1 graad.

Het valt me op dat zeer velen sec gebruiken in plaats van s.

Discussie overbodig.

Berichten: 7.068

Re: S is geen sec


Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: S is geen sec

Een afkorting is ook maar een afkorting en betekend niks als de context niet bekend is.

De letter v is snelheid, voltage, volume. etc... gewoon een symbool.

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: S is geen sec

DePurpereWolf schreef:Een afkorting is ook maar een afkorting en betekend niks als de context niet bekend is.

De letter v is snelheid, voltage, volume. etc... gewoon een symbool.
Het gaat hier niet om grootheden maar om eenheden. Voor deze laatste zijn duidelijke afspraken gemaakt. De eenheid van tijd is de seconde (s). Voor snelheid is dit (m/s), voor voltage (spanning is correcter) Volt (V), voor volume kubieke meter (m³). Dit is belangrijk in dimensieanalyse.

Welke letter je toekent aan de grootheid zelf mag je kiezen. Voor volume is dit meestal V, voor spanning U of V, voor snelheid v of c, etc.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: S is geen sec

Welke letter je toekent aan de grootheid zelf mag je kiezen. Voor volume is dit meestal V, voor spanning U of V, voor snelheid v of c, etc.
Ook voor grootheden bestaan gelukkig conventies. Een paar duid je er zelf al aan. Het is daarbij niet zo dat v en c door elkaar worden gebruikt. Het is wereldwijd de gewoonte om die c in de context van snelheden alleen maar te gebruiken voor die ene lichtsnelheid in vacuüm. En dan is het ineens een eenheid geworden, of, beter misschien, een constante met de dimensie m/s.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: S is geen sec

..... voor voltage (spanning is correcter) Volt (V),
Als je volt voluit schrijft, dan moet dat met een kleine letter v. Schrijf je het met een grote V, dan bedoel je meneer Alessandro Volt(a) naar wie deze eenheid is genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: S is geen sec

Anekdote: op een van m'n eerste toetsen bij een nieuwe leekracht fysica (4e jaar), kreeg ik 9/10.

Nochtans waren alle berekeningen juist, maar ik had overal "sec" geschreven in plaats van "s" :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: S is geen sec

Ook voor grootheden bestaan gelukkig conventies. Een paar duid je er zelf al aan. Het is daarbij niet zo dat v en c door elkaar worden gebruikt. Het is wereldwijd de gewoonte om die c in de context van snelheden alleen maar te gebruiken voor die ene lichtsnelheid in vacuüm. En dan is het ineens een eenheid geworden, of, beter misschien, een constante met de dimensie m/s.


In de thermodynamica wordt v vaak gebruikt voor het specifiek volume, en c voor snelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: S is geen sec

Ik doel op het feit dat een afkorting alleen duidelijk is als de context duidelijk is, als iemand de volgende uitdrukking niet snapt:

Een auto rijd met 50 km/uur van Zaandam naar Amsterdam, 16 km, hij doet daar 0.32 uur over, of 1152 sec.

is er iets flink mis met zijn natuurkunde.

De eenheid van tijd is seconde, hoe je dat afkort is niet zo'n probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: S is geen sec

De eenheid van tijd is seconde, hoe je dat afkort is niet zo'n probleem.
1. s is geen afko maar een symbool. (c ( = lichtsnelheid) is ook geen afko maar een symbool)

2. het is bij de wet geregeld met de invoering van het SI, dat het symbool voor seconde s is en niets anders.

20 m/sec is nog steeds onjuist ondanks dat ik het begrijp.

De SI-wet wordt overigens zeer vaak overtreden (pk, cal, toerental = 1000/min, 76 cm kwikdruk, F(aherheit)) zonder dat iemand er iets aan doet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: S is geen sec

De SI-wet wordt overigens zeer vaak overtreden (pk, cal, toerental = 1000/min, 76 cm kwikdruk, F(aherheit)) zonder dat iemand er iets aan doet.
Je ziet vaak dat men zich indekt. Bij auto's wordt het vermogen in kW vermeld, omdat dat verplicht is. Maar ze zetten er ook graag de pk's bij, omdat dat getal hoger is.

Iets soortgelijks zie je bij cal. Dat mag, als de joules er ook bij staan.

Overigens houdt de detailhandel zich aardig aan de regels. Zo zul je zelden een groentenboer aantreffen die in geschreven vorm de woorden pond en ons gebruikt, want dat is echt verboden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: S is geen sec

SI is geen "wet". Het is bedoeld om internationaal makkelijk data uit te kunnen wisselen, vooral in de wetenschappelijke wereld. Het is de meest gebruikte standaard. In Nederland (en de EU in het algemeen) is het verplicht gesteld (IJkwet 1978: verplicht in "beroep, handel en onderwijs").

Dat betekent niet dat het gebruik van niet-SI-eenheden te allen tijde verboden is. Dat zou betekenen dat "ik heb drie uur gereisd met de trein" niet zou mogen, de reis heeft immers "10800 seconden" geduurd.

Zoals wikipedia ook zegt "De rest van de wereld gaat echter niet vrijuit, vooral als het gaat om tijdseenheden, want de minuut, het uur, de dag enz. zijn ook geen SI-eenheden. Imperiale maten zijn ook gebruikelijk bij het meten van de diagonaal van een computermonitor en de afmetingen van andere computeronderdelen en het raster van printplaten. Verder worden de liter (voor inhoud) en bij elektriciteitsleverantie de kilowattuur (voor energie) gebruik."

Je moet bedenken waneer het nuttig is de standaard te gebruiken, en wanneer het niets uitmaakt. Soms is het handiger om juist een andere eenheid te gebruiken. De opdruk "1 liter" op een pak melk is "handiger" dan "1 dm^3".

http://nl.wikipedia.org/wiki/SI
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: S is geen sec

SI is geen "wet".
In 1978 werd in Nederland het gebruik van dit stelsel in beroep, handel en onderwijs wettelijk verplicht gesteld door de IJkwet. Zie de door jouzelf aangehaalde website: http://nl.wikipedia.org/wiki/SI.

Al het genoemde is in NL dus helemaal niet zo vrijblijvend als jij suggereert..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: S is geen sec

Voor de volledigheid, ook in België is dat (SI-stelsel) wettelijk bepaald - dacht ik.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: S is geen sec

Al het genoemde is in NL dus helemaal niet zo vrijblijvend als jij suggereert..
Het punt is alleen dat je bij zo'n omschakeling te maken hebt met sterk ingeroeste referentiesystemen. Een mens heeft een bepaald "gevoel" bij een zekere eenheid, je groeit in een systeem van inslijtende referentiepunten. Ik ontving altijd geboortekaartjes met babies van ergens rond de 7 pond. Zonder over de eenheid na te denken weet je na verloop van tijd dat 5 pond een miezertje is en 9 pond een zware bevalling. Heb je nou decennialang dat soort geboortekaartjes ontvangen, dan moet je met geboortekaartjes die 2500 gram vermelden ineens gaan nadenken.

Of wanneer je in een (tegenwoordig relatief ver) buitenland wordt geconfronteerd met vreemde valuta. Voordat je daarvoor een referentiesysteem hebt ingesleten dat je moeiteloos vertelt of iets duur is of goedkoop is je vakantie voorbij. Ik ken (vrij veel) mensen die nu, na 5 jaar, hun euro's nog steeds terugrekenen naar guldens.

En dat is de reden dat nieuwe eenheden, wetten ten spijt, er minstens een generatie over doen om ingeburgerd te raken. Alle systemen moeten opnieuw worden gecalibreerd in onze bovenkamers. Pet af voor de Engelsen als ze dat allemaal in één generatie voor elkaar krijgen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer