Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

Ik hoorde pas een vaag verhaal: als je straalbezopen op je fiets stapt en je wordt aangehouden, kan de politie je rijbewijs invorderen. Klopt dit? Voor je fiets heb je immers geen rijbewijs nodig, dus waarom wordt'ie dan ingevorderd?

Bovendien zie ik dit als een vorm van discriminatie, omdat niet iedereen die straalbezopen op de fiets stapt, een rijbewijs heeft. Op deze manier worden degenen die een rijbewijs hebben, dus zwaarder gestraft dan degenen die geen rijbewijs hebben. Nu is het weliswaar zo, dat als je straalbezopen op je motor stapt, je rijbewijs ingevorderd wordt, zodat je ook geen auto meer mag besturen. Maar ik vind dat toch van een andere orde dan wanneer je op je fiets zit.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

Dit zegt artikel 164 van de wegenverkeerswet:

Wegenverkeerswet (WVW)

Artikel 164

1. Op eerste vordering van in artikel 159 onderdelen a en b bedoelde personen is bestuurder van motorrijtuig tegen wie door van die personen proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift verplicht tot overgifte van hem afgegeven rijbewijs dan wel hem door daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs en indien hem daar internationaal rijbewijs is afgegeven dat bewijs.

2. De in eerste lid bedoelde vordering wordt gedaan in geval van overtreding van:

a. artikel 8 indien bij onderzoek als bedoeld in tweede lid onderdeel a van die bepaling blijkt of bij ontbreken van dergelijk onderzoek ernstig vermoeden bestaat dat alcoholgehalte van adem van bestuurder hoger is dan vijfhonderdzeventig microgram alcohol per liter uitgeademde lucht onderscheidenlijk alcoholgehalte van bloed van bestuurder hoger blijkt te zijn dan 1,3 milligram alcohol per milliliter bloed;

http://www.wetboek-online.nl/wet/WVW/164.html
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

Hier staat het ook, dat je niet je rijbewijs kan kwijtraken als je dronken op je fiets zit.

Maar hoe zit het dan met dit bericht? P.S. de link naar de bron op politie.nl werkt niet meer, maar dat komt omdat nieuwsberichten hooguit 3 maanden worden bewaard. En als je googelt op dit bericht dan vindt Google ook dit bericht op politie.nl, dus dit nieuwsbericht heeft er wel gestaan. Mijn vraag is ontstaan doordat een vriendin van mij dit bericht had gelezen.

En lees ook eens dit nieuwsbericht met de reacties eronder. En wat is een rijbewijs in feite? Een motorvoertuig-rijbewijs of een rijvaardigheidsbewijs? Als dat laatste waar is, kan ik me wel voorstellen dat ook fietsers hun rijbewijs kwijt kunnen raken, ook al staat daar in de wet dus niets over. En hoe zit het met het CBR, in welke gevallen kan het CBR het rijbewijs ongeldig (laten) verklaren, of hebben die gevallen niets met fietsers van doen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

En wat is een rijbewijs in feite? Een motorvoertuig-rijbewijs of een rijvaardigheidsbewijs? Als dat laatste waar is, kan ik me wel voorstellen dat ook fietsers hun rijbewijs kwijt kunnen raken, ook al staat daar in de wet dus niets over.
Een rijbewijs is een motorrijtuig-rijbewijs.

Uit artikel 107 van de wegenverkeerswet:

Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 1.286

Re: Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

zpidermen schreef:Ik hoorde pas een vaag verhaal: als je straalbezopen op je fiets stapt en je wordt aangehouden, kan de politie je rijbewijs invorderen. Klopt dit? Voor je fiets heb je immers geen rijbewijs nodig, dus waarom wordt'ie dan ingevorderd?

Bovendien zie ik dit als een vorm van discriminatie, omdat niet iedereen die straalbezopen op de fiets stapt, een rijbewijs heeft. Op deze manier worden degenen die een rijbewijs hebben, dus zwaarder gestraft dan degenen die geen rijbewijs hebben. Nu is het weliswaar zo, dat als je straalbezopen op je motor stapt, je rijbewijs ingevorderd wordt, zodat je ook geen auto meer mag besturen. Maar ik vind dat toch van een andere orde dan wanneer je op je fiets zit.
Ja. Waarom. Jij bent een bestuurder van een voertuig. Wanneer jij in het bezit bent van een rijbewijs(dat jij dus een motor voertuig mag besturen) en jij dronken op de fiets rijdt ben jij altijd verantwoordelijk. Wanneer jij die verantwoordelijkheid niet kan nemen, wordt jouw rijbewijs afgenomen. Dat je discriminatie noemt of niet, je blijft een bestuurder van een voertuig en dus ook verantwoordelijk voor jezelf en andere medeweggebruikers.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

Ja. Waarom. Jij bent een bestuurder van een voertuig. Wanneer jij in het bezit bent van een rijbewijs(dat jij dus een motor voertuig mag besturen) en jij dronken op de fiets rijdt ben jij altijd verantwoordelijk. Wanneer jij die verantwoordelijkheid niet kan nemen, wordt jouw rijbewijs afgenomen. Dat je discriminatie noemt of niet, je blijft een bestuurder van een voertuig en dus ook verantwoordelijk voor jezelf en andere medeweggebruikers.
Dat heeft toch niets met je rijbewijs te maken? Een rijbewijs zegt niets over je verantwoordelijkheid als fietser. En wat als je als fiester geen rijbewijs hebt, hoe wordt je dan gestraft voor het niet nemen van je verantwoordelijkheid in het verkeer? Met een boete? Dat je wordt als fietser, waarvan het rijbewijs afgenomen wordt, ook. Dus als je naast een boete, ook nog je rijbewijs moet inleveren, vind ik dat dubbelop. En dus ten opzichte van de fietser die geen rijbewijs heeft, discriminatie.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 991

Re: Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

als dronken fietser kun je enkel beboet of aansprakelijk gesteld worden.

men kan nooit je rijbewijs voor motorvoertuigen intrekken.

Berichten: 7.068

Re: Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

Doe gewoon even een belletje naar de politie (NIET VIA 112!) en vraag hoe het zit en welke wetsartikelen hiervoor verantwoordelijk zijn.

Ik zet overigens in op dat er geen wettelijke onderbouwing te geven is voor het innemen van het rijbewijs van een fietser.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

Ik hoorde pas een vaag verhaal: als je straalbezopen op je fiets stapt en je wordt aangehouden, kan de politie je rijbewijs invorderen. Klopt dit?
Ik denk dat degene die het verhaal vertelde "rijverbod" en "rijontzegging" door elkaar haalde. Een rijverbod betekent dat je een aantal uren (max. 24 uur dacht ik) niet op de fiets/brommer of in de auto mag stappen. Een rijontzegging betekent dat je rijbewijs wordt ingevorderd, de lengte van de rijontzegging wordt door justitie bepaald.

Zie folder van politie/justitie .

Maar je raakt je rijbewijs dus niet kwijt als je dronken op de fiets stapt en wordt aangehouden. Je kunt dus hooguit een rijverbod krijgen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde


Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

Ja, maar mag het dan ook..?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 25

Re: Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

Wat hieronder staat betreft het Belgisch recht.

In België is er onlangs (24 oktober 2007 - zie (hier)) door het grondwettelijk hof bepaald dat 'een verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig' mag opgelegd worden in zulks een geval.

Het kwam tot de conclusie dat er geen sprake is van discriminatie omdat dit verval ook inhoudt dat motorvoertuigen waarvoor géén rijbewijs nodig is niet meer bestuurd mogen worden.
De verplichting voor de rechter om het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig op te leggen, slaat op alle weggebruikers, ongeacht of zij houder zijn van een geldig rijbewijs voor het besturen van een motorvoertuig. Het verval betreft immers alle motorvoertuigen, ook degene waarvoor geen rijbewijs is vereist (zoals bromfietsen klasse A).
Bovendien stelt het hof dat het feit dat iemand met een rijbewijs zwaarder gestraft wordt een logisch gevolg is van de maatregel.
B.7. De vaststelling dat de strafmaatregel zwaardere gevolgen heeft voor de categorie van weggebruikers die over een geldig rijbewijs voor het besturen van een motorvoertuig beschikken, is een logisch gevolg van die maatregel en vermag derhalve geen afbreuk te doen aan het objectief en redelijk karakter van die maatregel.
Een kleine kanttekening dient ook nog gemaakt te worden dat de rechter in België in sommige gevallen (herhaling) verplicht het verval moet uitspreken, in andere gevallen dit kan als bijkomende straf. De bijkomende straf zal niet vlug uitgesproken worden, het probleem ligt vooral in de eerste categorie. De rechter heeft hier geen interpretatievrijheid, de wetgever heeft hier een verplicht verval opgelegd.

Een tweede kanttekening is het verbod om de fiets te gebruiken. Dit kan volgens mij (en het overgrote deel van de politierechters) niet opgelegd worden, in het KB is er enkel sprake van motorvoertuigen, een fiets valt hier niet onder. Fiets dus lustig verder :D

Mijn persoonlijke mening is dat het KB op basis waarvan het bovenstaande geval mogelijk is de automatische toepassing van het verval zou moet uitsluiten. Het zich in het openbaar begeven met de fiets in dronken toestand moet een verval tot gevolg kunnen hebben (bijvoorbeeld bij zeer gevaarlijk gedrag), maar dit mag niet 'geautomatiseerd' worden.

Berichten: 247

Re: Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

Ik denk inderdaad dat dit kan en mag, in elk geval in België toch. Vanaf het moment dat je een bestuurder bent (dus ook een fietser, paardrijder of een boer die de koeien van de ene wei naar de andere brengt) heeft de politie het recht om je te laten blazen. Stel dat je positief blaast dan heb je zowiezo verval van het recht tot sturen, en dit impliceer in alle situaties intrekking van het rijbewijs gedurende een periode van 6u (tijdens die periode ben je dus zowiezo je rijbewijs kwijt, en volledig terecht lijkt me). Dit dossier kan dan doorgestuurd worden naar de procureur des konings, maar of die er iets mee doet dat weet ik spijtig genoeg niet. Het eerste weet ik omdat ik nog maar net mijn rijbewijs heb en het nog onthouden heb van de theorie.

Dus je kan zeker je rijbewijs voor een periode van 6u kwijtspelen door te fietsen, langer dat zal van de procureur en rechter afhangen, in elk geval in Belgie toch.

Berichten: 1

Re: Dronken op de fiets: rijbewijs kwijt?

Kan mijn rijbewijs ingevorderd worden als ik dronken op de fiets word aangehouden?

De politie kan uw rijbewijs niet invorderen als u dronken op de fiets wordt aangehouden. U kunt wel een rijverbod krijgen.

Alcohollimiet fietsers

U mag niet fietsen als u onder invloed bent van alcohol, drugs of medicijnen. Het alcoholgehalte van uw bloed mag niet hoger zijn dan 0,5 promille.

Gevaarlijk rijgedrag en veroordeling fietsers

Volgens artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) kunt u veroordeeld worden als u zich als fietser zo gedraagt dat:

* gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt;

* het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd;

* door uw schuld een verkeersongeval plaatsvindt waardoor iemand overlijdt of zwaar lichamelijk gewond raakt.

Elke vorm van afleiding van de verkeerstaak kan zorgen voor gevaarlijke situaties en dit geldt ook voor het rijden onder invloed op de fiets.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-...angehouden.html

Reageer