Grensplasmolyse bij komkommer op macroniveau?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Grensplasmolyse bij komkommer op macroniveau?

ik moet voor biologie samen met iemand anders in een practicum grensplasmolyse op macroniveau (zonder microscoop dus) bij een komkommer aantonen. wij hebben dit al wel op microscopisch niveau waargenomen door een kleine hoeveelheid zoutoplossing onder een microscoop door een rode uivlies te 'zuigen', maar we hebben geen idee hoe we dit op macroniveau met een komkommer zichtbaar moeten maken. kan iemand een link sturen met uitleg over zo'n practicum of zelf het stapsgewijs uitleggen? ik zit in de 4e van het gymnasium dus niet al te veel ingewikkelde terminologie zou erg fijn zijn. :D

bij voorbaat dank :D

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Grensplasmolyse bij komkommer op macroniveau?

Heb je het hier niet gewoon over het uitdrogen van een komkommer?

Bij een plakje komkommer zie je het nog veel sneller.

Berichten: 11

Re: Grensplasmolyse bij komkommer op macroniveau?

oscar2 schreef:Heb je het hier niet gewoon over het uitdrogen van een komkommer?

Bij een plakje komkommer zie je het nog veel sneller.


is grensplasmolyse gelijk aan het uitdrogen van iets? zoals wij het leren is plasmolyse het proces waarbij water de cel verlaat door osmose, omdat de concentratie buiten lager is, en turgor dat er water de cel inkomt. grensplasmolyse zou hier het evenwicht tussen zijn. ofzo. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Grensplasmolyse bij komkommer op macroniveau?

OK. "uitdrogen" dan. D.w.z. door een osmolytische vloeistof.

De onderstaande link (overigens de eerste die ik vond met goole:grensplasmolyse)

lijkt mij voor jullie zeer geschikt: http://www.scholieren.com/werkstukken/18848

Berichten: 11

Re: Grensplasmolyse bij komkommer op macroniveau?

oscar2 schreef:OK. "uitdrogen" dan. D.w.z. door een osmolytische vloeistof.

De onderstaande link (overigens de eerste die ik vond met goole:grensplasmolyse)

lijkt mij voor jullie zeer geschikt: http://www.scholieren.com/werkstukken/18848
ok dank je ik update wel bij vragen.

Reageer