Dubbelzinnigheid in een zin

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8.614

Dubbelzinnigheid in een zin

Een tijdje geleden stootte ik op volgende zin:

Ingesloten sturen wij u dit document.

Deze zin is overduidelijk fout, aangezien 'wij' en niet 'dit document' het onderwerp is van de beknopte bijzin.

Iemand stelde toen volgende zin voor als verbetering:

Als bijlage sturen wij u dit document.

Maar ook met deze zin heb ik problemen. Aangezien ook hier 'wij' tussen de beknopte bijzin en het onderwerp staat, bestaat ook hier de kans dat de zin fout geïnterpreteerd wordt (en dat de lezer denkt dat 'wij' de bijlage is). 'Als bijlage' is echter geen beknopte bijzin en ik kan niet direct een regel bedenken die mijn gelijk bevestigt. Wie helpt mij uit de nood?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dubbelzinnigheid in een zin

Je bedoelt dat "als bijlage" wel eens zou kunnen geïnterpreteerd worden als bepaling bij "wij"? Edit: ja dus, ik las wat te snel :D

Het lijkt me gewoon beter om de zin te herformuleren naar: Wij sturen u dit document als bijlage. De inversies hebben naar mijn gevoel weinig toegevoegde waarde (is het echt nodig om als bijlage te benadrukken?).

Berichten: 8.614

Re: Dubbelzinnigheid in een zin

De zin die jij oppert was ook mijn voorstel, maar daar gaat het niet om. Ik zoek een taalkundige basis om te bewijzen dat de zin 'Als bijlage sturen wij u dit document.' foutief is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dubbelzinnigheid in een zin

Volgens mij is het strikt gezien niet fout. Er is echter kans op verwarring, dus vind ik dat een andere formulering de voorkeur verdient (ik zie geen voordelen in de originele formulering).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Dubbelzinnigheid in een zin

Het is inderdaad niet "fout". Het kan verwarring veroorzaken, en is daarom ongewenst.

"Als bijlage sturen wij u dit document" is strikt genomen even goed/fout als "Wij sturen u dit document als bijlage", alleen de laatste zorgt voor minder verwarring omdat de twee zinsdelen die bij elkaar horen dichter bij elkaar staan.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Dubbelzinnigheid in een zin

Mijn excuses, ik had het beter moeten verwoorden. Ik weet zelf ook wel dat 'Als bijlage sturen wij u dit document' grammaticaal correct is. M.i. is het stilistisch echter incorrect en ik zoek dus een taalkundige (stijl)regel die mijn gelijk bevestigt (als die er echter niet is, mag dat ook gezegd worden).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer