[Mechanica] kinematica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 682

[Mechanica] kinematica

Goede dag,

Uit de volgende opgave kom ik niet:

Afbeelding

De kist heeft een massa van 80 kg en wordt met een ketting onder een hoek van 20 graden ten opzichte van de horizontale voortgetrokken. Bepaal de beginversnelling van de kist als de grootte van T opgevoerd wordt tot het krat begint te glijden, als de statische wrijvingscoëfficiënt μs = 0,5 is en de kinetische wrijvingscoëfficiënt μk = 0,3 is.

Wat ik doe:

Som van de verticale krachten = m ay => N - (80 · 9,81) + P sin20 = 0

Som van de horizontale krachten = m ax => P cos20 - 0,3N = 80 Ax

Ik neem aan dat ik nu P moet bepalen doormiddel van de statische wrijvingscoëfficiënt, maar ik zou niet weten hoe...

Alvast bedankt!
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 1.007

Re: [Mechanica] kinematica

Je moet eerst uitrekenen hoe groot P moet zijn om de kist in beweging te brengen (d.w.z. de statische wrijving overwinnen).
\(\sum F_{horizontaal}=0\)
dus
\(Pcos \theta - \mu_{s}N=0\)
\(\sum F_{verticaal}=0\)
dus
\(mg-Psin \theta-N=0\)
2 vergelijkingen met twee onbekenden, dus op te lossen (bijvoorbeeld N in 1 van de vergelijkingen isoleren en dan invullen in de andere vergelijking). De kracht P die hier uit rolt is de kracht die nodig is om de massa nét niet in beweging te laten komen, maar als hij ook maar een duizendste Newton groter is, dan zal de kist wel in beweging komen. Daarom rekenen we door met deze kracht P.

Nu heb je de kracht P en normaalkracht N. Zodra de massa in beweging komt, dan neemt de wrijving af, want de kinetische wrijving is kleiner dan de statische wrijving. Nu bereken je de versnelling door de tweede wet van Newton in te vullen in horizontale richting:
\(\sum F_{horizontaal}=ma\)
dus
\(Pcos \theta - \mu_{k}N=ma\)
Hier is de versnelling uit te halen.

Reageer