Stoechiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Stoechiometrie

Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met een vraagstuk van chemie. Ik weet niet echt of het in de categorie analytische chemie valt, maar het klonk wel het meest logische.

Het vraagstuk gaat als volgt.

Door reactie van 12.4g ammoniumchloride met een overmaat natriumhydroxide ontstaat in normomstandigheden 4.36l ammoniakgas: NH4Cl + NaOH --> NaCl + H2O + NH3

Bereken het rendement.

p.s: de getalletjes in de reactievergelijking moeten natuurlijk vanonder aan de lettertjes staan, maar ik weet niet hoe dat moet dus heb ik het zo maar gedaan. Ik hoop dat iedereen er aan uit kan en iemand mij kan helpen 8-) :D

Groetjes Tam

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Stoechiometrie

Stap 1: Eerst moet je de reactie vergelijking kloppend maken.

Stap 2: Bereken hoeveel mol 12,4 gram NH4Cl is.

Stap 3: Kijk dan hoeveel mol NH3 gevormt wordt.

Stap 4: Hoeveel gram is dat?

Stap 5: Hoeveel weegt 1 liter NH3?

Stap 6: Het aantal liter dat je dan krijgt is 100%

Stap 7: Hoeveel % is 4,36 daarvan?

Probeer zelf eens de getallen te produceren en laat maar zien hoe je daar aankomt.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 288

Re: Stoechiometrie

stoechiometrie kwam reeds meermalen aan bod.

kijk naar de verwijzing in volgende link

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...=stoechiometrie

Berichten: 5

Re: Stoechiometrie

Stap 1: Reactievergelijking was gegeven dus daar moet ik niets meer aan veranderen.

Stap 2: 12.4g NH4Cl is 0.232 mol

Stap 3: en nu weet ik het niet meer zekers. Moet je nu gewoon 4.36l delen door 22.4l/mol of niet?

Berichten: 8.614

Re: Stoechiometrie

Stoffen reageren met elkaar in bepaalde verhoudingen, die weergegeven worden door de voorgetallen. Aangezien er bij jouw reactievergelijking geen voorgetallen zijn (en er dus overal voorgetal 1 staat), reageert 1 mol ammoniumchloride met 1 mol natriumhydroxide tot 1 mol natriumchloride, 1 mol water en 1 mol ammonium. Je hebt echter slechts 0,232 mol ammoniumchloride (dus heb je ook maar 0,232 mol van alle andere producten). Dus heb je ook 0,232 mol ammonium. Ga nu verder met het stappenplan van Dalton.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: Stoechiometrie

maar wat gebeurd er dan met die 4.36l ammoniakgas? Want om liter naar mol te zetten, moet je iets doen met 22.4l/mol dat is een vaste waarde.

Berichten: 8.614

Re: Stoechiometrie

Waarom zou je het aantal liter ammoniakgas willen omzetten naar mol?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: Stoechiometrie

In andere vraagstukjes van stoechiometrie werd het volume omgezet naar mol en altijd is die 22.4l/mol daar aan te pas gekomen. Tja het zou kunnen dat je niets moet doen met die 4.36l. Want als ik nu voort ga op wat je er juist hebt gezegd en ik die 0.232 mol omzet naar gram dan kom ik aan 3.944g

en ik weet dat het rendement=werkelijke opbrengst/theoretische opbrengst *100

maar wat is hier dan men werkelijke opbrengst want ik veronderstal dat die 3.944g dan uw theoretische is.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Stoechiometrie

Een ideaal gas heeft inderdaad hetzelfde aantal mol per liter, 22,4l/mol zou heel goed kunnen.

Dit maakt de berekening alleen maar makkelijker.

Zodra je weet hoeveel mol NH3 gas gevormt wordt ben je zo goed als klaar.

Stap 4 en 5 kun je dan overslaan.

NH4Cl + NaOH --> NaCl + H2O + NH3

Deze reactie vergelijking moet je altijd kijken of er links en recht van de pijl evenveel van ieder atoom aanwezig is.

Links staan 5 H atomoen en rechts van de pijl ook.

In dit geval is de reactie vergelijking inderdaad goed met overal een 1 ervoor.

Omdat er geen cijfers stonden ben ik er vanuit gegaan dat dit nog gedaan moest worden, maar dat hoeft in dit geval dus niet en maakt de berekening nog iets makkelijker.

1 mol NH4Cl geeft dus 1 mol NH3.

Je zegt zelf dat er 0,232 mol NH4Cl de reactie ingaat, dus hoeveel mol NH3 moet er dan uitkomen?

Dus als 22,4l/mol hoeveel liter hebt je dan?
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 5

Re: Stoechiometrie

Zou het dan kloppen dat da rendement 84%? Ik hoop het pi.gif

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Stoechiometrie

Ja, het klopt.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer