Doorbuiging en sterkteberekening

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Doorbuiging en sterkteberekening

ik heb een probleem. Ik krijg iets niet uitgerekend.

Afbeelding

the tumbnail is een sitautie schets. de achterste balk waar de ligger op steunt is aan de muurkolom vast gelast. alle delen zijn gelast. De sitautie schets zie je maar 1 kant van de ligger. Aan de andere kant heb je ook nog een ligger. Zo kunnen ze met de heftruck er doorheen rijden met een last op de vorken.

Waar de last op komt is een IPE-120 en de staanders ook waar hij op ligt. De balk tegen de muur is een IPE-140. de kolom weet ik niet. Ik kan hem niet volledig zien. Maar ga maar van uit dat hij net ze sterk is. Nu is mij de vraag hoeveel kilo kan het hebben? Ik zit met dit probleem al een tijdje ik ben ten einde raad. Toen kwam ik dit forum tegen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Doorbuiging en sterkteberekening

Beste Wesley,

Sorry, maar het wil me nog niet duidelijk worden watvoor constructie dit is. Er is nog een ligger? Ligt daar dan weer wat op? Welke van de drie is nu de kolom? Etc. Kun je niet wat eenvoudigers schetsjes maken? Bovenaanzicht? Zijaanzicht? Nummers erbij. Als je je plaatje in paint stopt moet dat allemaal kunnen lijkt mij.

Overigens. Er is vast wel iemand die wil proberen je te helpen. Maar wij zijn geen constructiedeskundigen. We kunnen dus ook geen garanties geven dat iets niet instort. Daar heb je een professional voor nodig.

Berichten: 8

Re: Doorbuiging en sterkteberekening

ja ok dat weet ik maar ik ben ook maar een stagiere. En ik moet dat allemaal gaan uitrekenen omdat tegenwoordig verplicht is van de arbo. Maar ik zal ff kijken of dat ik het duidelijk kan maken. Ik zal ff een snelle schets maken met paint.

Berichten: 8

Re: Doorbuiging en sterkteberekening

laat die paint tekening maar zitten.

ik probeer het uit te leggen.

Er zijn 2 liggers. van IPE-120, eentje links eentje rechts. Daarboven op komt een pallet. met een product (een last).

De ligger is in totaal 6 meter lang. Het word op het begin en op het eind en dan nog in het midden ondersteunt.

Laat de rest maar ff zitten want ik ben er achter gekomen dat dat niet zo veel uitmaakt wat betreft de constructie. Ik wil alleen weten wat een IPE-120 met een overbrugging van 3 meter word dat dan aan kan.

misgien dat je dat ook nodig hebt. De 2 liggers die liggen 1825 MM van elkaar af. Het midden punt van de last komt precies tussen de 2 liggers uit. Dat is het lastigste van alles. Als er iemand weet hoe je dat moet berekenen laat het graag.

je hoeft btw geen veiligheids factor aan te houden dat kan ik dan wel berekenen.

ik hoop dat het nu wel duidelijk is. anders hoor ik het wel.

tis me toch nog gelukt om een tekening te maken.

[img=http://img340.imageshack.us/img340/7016/probleem1db3.th.jpg]

waar de 1 bij staat zijn IPE-120 en waar de 2 bij staat IPE-140. Je ziet dus nu goed dat er 2 liggers zijn. daar wordt een pallet opgezet.

ik hoor het wel.

Berichten: 8

Re: Doorbuiging en sterkteberekening

sorry sorry,

ik heb me vergist. het zijn geen IPE-120 die boven staan waar de pallet op komt.

Dat zijn namelijk HE-A 100

H= 96 (mm)

B= 100 (mm)

en om alvast de nodige rekenwerk te voorkomen de weerstandsmoment is:

W= 73 cm3

En de oppervlakte van de doorsnede:

F= 21.2 cm2

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging en sterkteberekening

Je zou eens met het volgende programma kunnen "spelen".

Je moet wel een bestand formeren op je harde schijf en wel C:\ (backslash!) forum en dan kun je ermee werken.

Berichten: 8

Re: Doorbuiging en sterkteberekening

oei dat moet ik thuis ff proberen. Maar bedankt dat ga ik proberen.

Het zit namelijk zo ik mag niks zomaar iets installeren en gebruiken. Dat moet ik altijd aanvragen bij de IT.

Dus dat word dan thuis.

Bedankt!!!

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging en sterkteberekening

Succes! :D

Berichten: 8

Re: Doorbuiging en sterkteberekening

ik heb lang liggen proberen. maar ik kom maar steeds uit op 149 kilo. En dat balk moet meer aankunnen.

Dus ik ben weer aan het rekenen gegaan. Ik weet niet of dat er hier een aantal mensen zijn die doorbuiging kunnen berkenen. Ik heb het gehad op school bij het vak sterkteleer. Ik heb nu een gelijkmatige belasting op de balken gezet. Alleen ik heb 3 onbekenden in plaats van 2. en daar loop ik op vast.

Nog voor de duidleijk voor de mensen dat het niet helemaal duidleijk is.

Ik heb een balk van 6 meter lang. Hij word op de uiteindes ondersteund. En daarnaast nog in het midden.

Voor de gelijkmatige belasting heb ik 900 N/m gekozen om het te berekenen.

Ik ben nu op dit punt=

FA x 0 + FC x 0 + FB x 0 + 16200 = 0

Alleen om dat er nu 3 onbekenden zijn weet ik niet wat ik op dit moment moet doen. Wie weet het?

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging en sterkteberekening

Balk op 3 steunpunten zoals jij weergeeft:

Moment tussen steunpuntpunt = - 0,125 ql^2

Moment max.veld links en rechts = 0,0703 ql^2 op 0,375 ste deel lengte ( dus bij jou 3 mtr)vanuit L en R stp.

Dit is volgens tabellen van Winkler met "q"per meter

Max.doorb. bij gelijkm."q": 0,0054 ql^4/EI in L en R veld.

Succes! :D

Reageer