Springen naar inhoud

Traagheids- en weerstandsmoment


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Okke Hendriks

    Okke Hendriks


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2007 - 12:27

Hallo,

Ik heb 2 kokers (staal), een vierkante koker 80 buiten 70 binnen en eentje van 100x200 buiten en 184x84 binnen. De kokers zijn 1650mm lang.
De kleinere vierkante koker zal in het midden bovenop de smalle zijde van de grote koker worden gelast.
Dit is het idee:

~###~
~#~#~
~###~
#####
#~~~#
#~~~#
#~~~#
#####

(# = staal, ~ is lucht pi.gif)

Ik wil hier het traagheidsmoment,I, van bereken zodat ik de doorbuiging van het geheel kan gaan bereken. Maar helaas kom er niet uit!
Wie kan mij helpen?

Bij voorbaar dank,

Okke Hendriks

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2007 - 13:39

Even voor de duidelijkheid...je bedoelt zoiets?

Geplaatste afbeelding

#3

Okke Hendriks

    Okke Hendriks


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2007 - 13:44

Ehm nee,

De twee kokers zitten bovenopelkaar gelast ,

Boven aanzicht
--------------------------
--------------------------
--------------------------
--------------------------

En dan wel zo'n zelfde doorbuiging met aan een kant een inklemming en een (punt)kracht aan het uiteinde.

Snapje em zo? Ik kan ff geen plaatjes maken hier.. dus dat is niet echt handig!

#4

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2007 - 13:58

AH! Natuurlijk, nu begrijp ik je tekening ook pas. Hoe ver ben je zelf wel gekomen?

#5

Miels

    Miels


  • >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 03 oktober 2007 - 14:41

Even voor wat verduidelijking zorgen...
Ik heb deze ASCII-tabel gevonden: http://didgood.com/p...cii-128-255.gif
(codes zijn in te voeren door alt ingedrukt te houden, dan het nummer in te toetsen op het numpad, en dan alt loslaten)

Het resultaat:
╔══╗
  ║  ║
╔═╩══╩═╗
║	  ║
║	  ║
║	  ║
║	  ║
╚══════╝
(het is nodig om dit in codetags te zetten, anders kan je niet mbv spaties voor lay-out zorgen)

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic


#6

Okke Hendriks

    Okke Hendriks


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2007 - 14:42

Volgens mij heb ik hem al opgelost,

Ik heb de verschuivingsstelling(translatiestelling) gebruikt:

Itot = I1 + A1*a1^2 + I2 + A2*a2^2
waarbij A = oppervlakte [m2], a = afstand tot gezamelijk zwaartepunt [m]

Dan heb je een I voor je samenstelling.
Vervolgens bereken je de verplaatsing:

V = (F*L^3)/(3*EI)
waarbij F = kracht op uiteinde balk[N], L = lengte balk[m], E = elasticiteitsmodulus, I = je Itot pi.gif[mm4]

En dat was het.
Of moet je nog iets doen met de hoek? staat me iets van bij?

bedankt!

Gr okke

Veranderd door Okke Hendriks, 03 oktober 2007 - 14:43






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures