Springen naar inhoud

Transformator: isolatieweerstand

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2007 - 20:44

Hallo,

Soms zie je bij netwerken dat de "isolatieweerstand" van de transformatoren wordt gecontroleerd door een isolatiewaker. Ik vind hier quasi geen informatie over terug op google. Ik heb hier een aantal vragen over omdat het mij toch iets interessants lijkt. Mijn vragen zijn de volgende:

Wat is de isolatieweerstand van een transfo? En waarom is het belangrijk dat die weerstand zo hoog mogelijk moet zijn?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 oktober 2007 - 22:38

Je wilt bij een transformator geen geleidende verbinding hebben tussen de primaire en de secundaire wikkeling of tussen een wikkeling en de kern. Geen geleidende verbinding betekent:weerstand oneindig. Maar omdat dat praktisch niet haalbaar is wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke weerstand. Die ligt in de orde van enkele megohms tot enkele tientallen megohms.
Om wat voor trafo gaat het trouwens?

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2007 - 14:16

Bedankt voor het antwoord. Het gaat om een transformator van een IT netwerk. De leerkracht had de kast eens open gedaan om de transformatoren te laten zien en zo ook verteld dat er een isolatiewachter op staat. Wat voor type van transformator het precies is weet ik niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures