Wiskundig probleempje waar ik niet aan uit kan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Wiskundig probleempje waar ik niet aan uit kan

Toon aan: Als I een interval is in R dat niet naar boven en niet naar onder begrensd is, dan is I=R.

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Wiskundig probleempje waar ik niet aan uit kan

Als I niet R is is er een x uit R die niet in I zit.

Omdat I niet naar onderen begrensd is is er een a<x in I.

Omdat I niet naar boven begrensd is is er ook een b>x in I.

Omdat I een interval is moeten nu alle getallen tussen a en b in I zitten.

Dus x moet ook in I zitten. En dat is een tegenspraak.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wiskundig probleempje waar ik niet aan uit kan

Toon aan: Als I een interval is in R dat niet naar boven en niet naar onder begrensd is, dan is I=R.
Lijkt me niet waar.

Bijvoorbeeld 2<r<3 is noch van onderen noch van boven begrensd.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wiskundig probleempje waar ik niet aan uit kan

thermo1945 schreef:Lijkt me niet waar.

Bijvoorbeeld 2<r<3 is noch van onderen noch van boven begrensd.
Toch wel, begrensd zijn is iets anders dan een minimum of maximum hebben.

(ken je de termen minorant en majorant?)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Wiskundig probleempje waar ik niet aan uit kan

begrensd zijn is iets anders dan een minimum of maximum hebben. (ken je de termen minorant en majorant?)
Ja maar mogelijk heb ik het nooit goed begrepen. Graag een toelichting.

Graag aan de hand van een concreet voorbeeld. Wellicht heeft Joran er ook iets aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wiskundig probleempje waar ik niet aan uit kan

(In plaats van de termen minorant en majorant bedoelde ik eigenlijk infimum en supremum, die zijn nuttiger)

Uitleg:

Als een verzameling een grootste element heeft, noemen we dat het maximum van de verzameling.

Verder noemen we een verzameling A van boven begrensd als er een getal a bestaat zodat x :D a voor alle x :D A (let op: a hoeft zelf niet in A te zitten).

Zo'n getal a heet dan een bovengrens (of met een duur woord: majorant) voor A. Als A zo'n bovengrens heeft, heeft hij er meteen oneindig veel, want ieder getal groter dan a is automatisch ook een bovengrens.

De kleinste van alle bovengrenzen noemen we het supremum van A, notatie: sup A.

Als A een maximum heeft, dan sup A = max A.

Voorbeeld: A = (0,1) (dus alle x :? :D met 0<x<1)

Dan is a=3 een bovengrens voor zowel A, net als a=1 en a=37.

Er is ook een kleinste bovengrens: sup A=1.

A heeft geen maximum, want er is geen element in A dat groter is dan alle andere elementen in A.

Idem voor de andere kant: van onderen begrensd, ondergrens (of ook wel: minorant), en de grootste ondergrens heet het infimum, notatie: inf A.

Als A een minimum heeft, dan inf A = min A.

In bovenstaand voorbeeld heeft A geen minimum, wel een infimum: inf A = 0.

Als je nu kijkt naar de verzameling B = [0,1] (dus alle x :D ;) met 0 :D x :D 1), dan heeft die wél een minimum en maximum, respectievelijk 0 en 1. En uiteraard inf B = 0 en sup B = 1.

Tenslotte, een verzameling heet kortweg "begrensd" als hij zowel van boven als van onderen begrensd is.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundig probleempje waar ik niet aan uit kan

(...) als er een getal a bestaat zodat x<a voor alle x :D A (let op: a hoeft zelf niet in A te zitten).
Maar dat klopt toch niet? Als a wél in A zit, geldt niet meer: x<a voor alle x :D A

Immers, a zit in A en nu geldt niet: a<a (de voorwaarde is namelijk voor alle x :? A, dus óók x=a).

Bijvoorbeeld jouw voorbeeld:
de verzameling B = [0,1] (dus alle x :D :D met 0 :D x :D 1), dan heeft die wél een minimum en maximum, respectievelijk 0 en 1. En uiteraard inf B = 0 en sup B = 1.
1 is het maximum van B, maar sup B kan niet 1 zijn: 1 zit in A en dus geldt niet x<1 voor alle x ;) A.

PS: ik heb niet veel échte wiskunde-vakken gehad, maar heb geleerd dat een verzameling wordt weergegeven met accolades B={0,1} en een interval met blokhaken B=[0,1].

Kan een interval (dus) een verzameling zijn?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wiskundig probleempje waar ik niet aan uit kan

Maar dat klopt toch niet?
Foutje, bedankt. Dat moest [kleinergelijk]a zijn, aangepast.
PS: ik heb niet veel échte wiskunde-vakken gehad, maar heb geleerd dat een verzameling wordt weergegeven met accolades B={0,1} en een interval met blokhaken B=[0,1].

Kan een interval (dus) een verzameling zijn?
Met {0,1} wordt de verzameling van de twee getallen 0 en 1 bedoeld.

Met (0,1) wordt de verzameling van alle reële getallen tussen 0 en 1 (exclusief 0 en 1 zelf) bedoeld.

Met [0,1] wordt de verzameling van alle reële getallen tussen 0 en 1 (inclusief 0 en 1 zelf) bedoeld.

Een interval kan wel degelijk een verzameling zijn ja. Bijna alles kan een verzameling zijn, ik denk dat jij specifiek dacht aan de notatie voor een discrete (eindige of aftelbare) verzameling.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundig probleempje waar ik niet aan uit kan

Okee, bedankt; ik begrijp het nu.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundig probleempje waar ik niet aan uit kan

Kan een interval (dus) een verzameling zijn?
Sterker nog: een interval is een verzameling (van getallen).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer