Wetenschappelijke notatie
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 16
Wetenschappelijke notatie
De opdracht is: Noteer je antwoorde in de wetenschappelijke notatie.
Dan heb je de som: 565 x 20.
565 x 20 = 11300
Is het antwoord dan 1,1 x 104?
Of is het antwoord dan 1,13 x 104?
Dan heb je de som: 565 x 20.
565 x 20 = 11300
Is het antwoord dan 1,1 x 104?
Of is het antwoord dan 1,13 x 104?
- Berichten: 1.409
Re: Wetenschappelijke notatie
Hangt er van af hoe precies je wilt zijn. bijden zijn correct.
Its supercalifragilisticexpialidocious!
-
- Berichten: 16
Re: Wetenschappelijke notatie
En als de opdracht nou was geweest: Geeft de antwoorden in het juiste aantal significante cijfers? Dan was het wel 1,1 x 104 geweest?
- Berichten: 2.003
Re: Wetenschappelijke notatie
Ze zijn niet gelijk hoor. Het juiste antwoord moet zijn
\(1.13 \cdot 10^4\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
-
- Berichten: 8.614
Re: Wetenschappelijke notatie
Bij het vermenigvuldigen en delen van meetresultaten (ik veronderstel dat die getallen meetresultaten zijn), bevat de uitkomst evenveel significante cijfers als het meetresultaat met het kleinste aantal significante cijfers. Aangezien dat in dit geval 20 is (2 significante cijfers), moet het antwoord ook 2 significante cijfers hebben en is het eerste antwoord dus correct.
EDIT: Morzon was me voor, maar indien de getallen meetresultaten zijn is zijn antwoord m.i. foutief.
EDIT: Morzon was me voor, maar indien de getallen meetresultaten zijn is zijn antwoord m.i. foutief.
Geloof niet alles wat je leest.
Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
- Berichten: 140
Re: Wetenschappelijke notatie
Aangezien er nergens eenheden vermeld zijn neem ik aan dat dit gewoon een vermenigvuldiging van 2 getallen is en dan is het 1,13 x104
EDIT: de vraag is uiteindelijk..zijn het meetresultaten of niet?
EDIT: de vraag is uiteindelijk..zijn het meetresultaten of niet?
- Berichten: 2.003
Re: Wetenschappelijke notatie
"Bij delen en vermenigvuldigen geldt de regel dat de uitkomst evenveel significante cijfers bevat als de meetwaarde met het kleinste aantal significante cijfers. Bijv. 6,221 cm x 5,34 cm = 33,2 cm² (5,34 en 33,2 hebben beiden 3 significante cijfers)"En als de opdracht nou was geweest: Geeft de antwoorden in het juiste aantal significante cijfers? Dan was het wel 1,1 x 104 geweest?
zie hier
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
- Berichten: 271
Re: Wetenschappelijke notatie
Foei jongens! Nu zie ik beide antwoorden even vaak genoemd. 20 heeft twee significante cijfers en dus moet volgens de vuistregel (voor vermenigvuldigen en delen) het antwoord ook 2 significante cijfers hebben. 1,1x10^4 dus. Wel even letten op het verschil tussen significante cijfers en decimalen!
En het is dus een VUISTregel en geen regel. Overigens een die het meestal prima doet hoor. Maar het kan nog wel netter. Met 565 bedoel je 565+-0.5 en dus het interval [564.5 , 565.5] en met 20 bedoel je 20+-0.5 en dus het interval [19.5 , 20.5]. Neem je uit ieder interval een getal. En vermenigvuldig je die. Dan ligt het antwoord in het interval [11007.75,11592.75]. Dit laat zich het mooist opschrijven als 11300+-300. En wil je het in wetenschappelijke notatie zonder fouteninterval, dan wordt het: 1,1x10^4.
Een geval waar de vuistregel niet werkt? 10x10 = [9.5 , 10.5]*[9.5 * 10.5]=[90.25,110.25]. Dat is niet 1,0x10^2, hoewel ik moet zeggen dat het me nog wel meevalt.
En het is dus een VUISTregel en geen regel. Overigens een die het meestal prima doet hoor. Maar het kan nog wel netter. Met 565 bedoel je 565+-0.5 en dus het interval [564.5 , 565.5] en met 20 bedoel je 20+-0.5 en dus het interval [19.5 , 20.5]. Neem je uit ieder interval een getal. En vermenigvuldig je die. Dan ligt het antwoord in het interval [11007.75,11592.75]. Dit laat zich het mooist opschrijven als 11300+-300. En wil je het in wetenschappelijke notatie zonder fouteninterval, dan wordt het: 1,1x10^4.
Een geval waar de vuistregel niet werkt? 10x10 = [9.5 , 10.5]*[9.5 * 10.5]=[90.25,110.25]. Dat is niet 1,0x10^2, hoewel ik moet zeggen dat het me nog wel meevalt.
-
- Berichten: 2.746
Re: Wetenschappelijke notatie
probeer af te leren van dit een som te noemen, dat is het niet!Dan heb je de som: 565 x 20.
dit is een product of vermenigvuldiging, en algemener, een oefening of opgave of iets dergelijks.
- Berichten: 7.556
Re: Wetenschappelijke notatie
Onzin. Zo werkt taal nu eenmaal: we hebben woorden die meer dan één betekenis kunnen hebben. Misschien is het in deze quote een beetje verwarrend, maar "som" betekent niet alleen "optelling". Cola snapt zelf ook wel dat dit een product en niet een som is, ze gebruikt het dan ook niet op die manier.
Van Dale zegt:
de sommen, het sommetje
rekenkundig of wiskundig vraagstuk
Van Dale zegt:
de sommen, het sommetje
rekenkundig of wiskundig vraagstuk
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -
- Niels Bohr -
- Berichten: 2.242
Re: Wetenschappelijke notatie
Ik vind het ook alleen maar verwarrend, maar volgens mij is het iets dat alleen in Nederland gebruikt wordt. Ik heb het hier nog nooit gehoord.
- Moderator
- Berichten: 51.272
Re: Wetenschappelijke notatie
We moesten maar eens een vertaalwoordenboek Vlaams-Hollands voor Lagelanders beginnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 140
Re: Wetenschappelijke notatie
Foei jongens! Nu zie ik beide antwoorden even vaak genoemd. 20 heeft twee significante cijfers en dus moet volgens de vuistregel (voor vermenigvuldigen en delen) het antwoord ook 2 significante cijfers hebben. 1,1x10^4 dus. Wel even letten op het verschil tussen significante cijfers en decimalen!
Een wiskundig getal telt nooit mee voor het bepalen van het aantal beduidende cijfers. De TS heeft nergens eenheden gegeven en zei ook niet dat het om meetresultaten ging, maar gaf ons een gewone wiskundige bewerking. In dat opzicht is het antwoord 1.13 x104
- Berichten: 271
Re: Wetenschappelijke notatie
Natuurlijk gaat het wel om meetresultaten. Als het om wiskundige getallen zelf gaat vraag je toch niet of het antwoord misschien 1.1 x104 zou kunnen zijn? Bovendien vraag de vragensteller een paar berichtjes verder expliciet wat het juiste aantal significante cijfers is. Dat is geen begrip uit de wiskunde. De wetenschappelijke notatie trouwens ook niet.Een wiskundig getal telt nooit mee voor het bepalen van het aantal beduidende cijfers. De TS heeft nergens eenheden gegeven en zei ook niet dat het om meetresultaten ging, maar gaf ons een gewone wiskundige bewerking. In dat opzicht is het antwoord 1.13 x104
PS: De afkorting TS ken ik nog niet.
- Berichten: 5.679
Re: Wetenschappelijke notatie
(TopicStarter)PS: De afkorting TS ken ik nog niet.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.