Springen naar inhoud

Zuren, basen en magnetisme

• Log in om te kunnen reageren

willemwever

willemwever

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2007 - 17:48

Ik had laatst iets bedacht, maar ik kan me niet voorstellen dat het ook echt werkt. Toch maar even vragen hier of het klopt, en zoniet, waarom niet.

Het gaat om het volgende:
als een geladen deeltje met lading q zich met snelheid v door een magnetisch veld met veldsterkte B beweegt (richting van B bijvoorbeeld 'recht uit je beeldscherm', naar je toe dus, en de richting van het deeltje van links naar rechts), ondervindt deze een Lorentzkracht ter grootte van q * v * B, gericht naar de bovenkant van je beeldscherm als het om een positieve lading gaat.
In zuren komen toch ionen voor, en wel H+ of H3O+, hoe je het ook wilt noemen. Deze deeltjes hebben van zichzelf natuurlijk een relatief lage snelheid (alleen de snelheid veroorzaakt door de temperatuur), maar stel nou dat je een bak water waar zoutzuur in is opgelost met hoge snelheid op dezelfde manier ten opzichte van een magnetisch veld beweegt als bij het voorbeeld wat ik net noemde, gaan dan niet de H+ en de Cl- deeltjes respectievelijk maar naar de bovenkant en de onderkant van de bak?
Geen idee dus of het klopt en of je er uberhaupt iets mee kan, maar ik vroeg het me gewoon af :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Liquid

Liquid

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 13:02

U hebt inderdaad gelijk dat in een beeldscherm de geladen deeltjes, in dit geval elektronenbundels afgebogen worden door de magneetspoelen. Twee paren van magneelspoelen zijn achter elkaar opgesteld.

Heel simpel uitgelegd:

Een electron wordt afgeschoten vanuit het elektronenkanon.

De eerste magneetspoel (voorgesteld als twee horizontale plaatjes boven elkaar) zal ervoor zorgen dat het electron die ertussen vliegt afgebogen wordt naar boven of beneden.

De tweede magneetspoel (voorgesteld als twee verticale plaatjes naast elkaar --> | . | ) gaat ervoor zorgen dat het elektron die ertussen vliegt naar links of rechts op uw scherm afgebogen wordt.

Zo kunnen we bepalen waar de elektronen op ons scherm moeten terecht komen.

Uw vraag omtrent H+ en de Cl- die naar boven of beneden zouden gaan in de bak, geen idee, waarom zouden plots alle H+'en boven gaan en alle Cl-'en beneden gaan hangen? H+ gaat Cl- aantrekken om een stabiele molecule-structuur te vormen (samen is hun potentiaal = 0 = stabiel). Weet dat alle atomen gaan streven naar een stabiele molecule-structuur zoals H20, HCl, H2SO4, ... De snelheid dat twee elementen gaan binden hangt af van verschillende factoren; namelijk de vastheid en de temperatuur (er kunnen er nog zijn, maar mijn kennis rijkt niet meer zo ver ;) )

Ik hoop dat ik u hiermee toch iets van dienst kan zijn.

Liquid

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 19:28

... gaan dan niet de H+ en de Cl- deeltjes respectievelijk maar naar de bovenkant en de onderkant van de bak?

Ja en dat leidt tot een potentiaalverschil tussen 'boven' en 'onder'.
Dat leidt weer tot een evenwicht tussen de magnetische en elektrische kracht op de ionen.

willemwever

willemwever

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 19:46

aaah op die manier... klopt het dan dat er op een bepaalde manier een hall-effect optreedt, waarbij er dus een potentiaalverschil ontstaat tussen boven en onder, wat op gegeven moment een stabiele toestand krijgt? Klinkt best tof eigenlijk.

trouwens liquid, dat van het beeldscherm was niet een vraag hoor: wat ik zei over veldlijnen rechstreeks uit het beeldscherm was om aan te duiden wat de richting van het magnetische veld was wat ik probeerde te omschrijven op het platte vlak waar jullie deze berichten op lezen, het sloeg dus op de situatie met die waterbak ;)

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 19:55

aaah op die manier... klopt het dan dat er op een bepaalde manier een hall-effect optreedt, waarbij er dus een potentiaalverschil ontstaat tussen boven en onder, wat op gegeven moment een stabiele toestand krijgt? Klinkt best tof eigenlijk.

ja, zo zou je het kunnen zien denk ik, met in dit geval niet alleen negatieve ladingen die bewegen, maar negatieve Ún positieve

Liquid

Liquid

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2007 - 22:10

trouwens liquid, dat van het beeldscherm was niet een vraag hoor: wat ik zei over veldlijnen rechstreeks uit het beeldscherm was om aan te duiden wat de richting van het magnetische veld was wat ik probeerde te omschrijven op het platte vlak waar jullie deze berichten op lezen, het sloeg dus op de situatie met die waterbak ;)

Laat ons zeggen dat dit een korte samenvatting is voor voor de mensen die niks afweten van Lorentzkrachten (F=q.v.B) en zijn rechterhandregel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures