Regimetemperatuur van een transformator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Regimetemperatuur van een transformator

Hallo,

Weer een vraagje ivm transformatoren. Vooraleer je een trafo kan belasten moet je hem op regimetemperatuur brengen. Waarom is dit nodig? En hoe weet je wanneer de trafo die temperatuur heeft bereikt?

Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Regimetemperatuur van een transformator

Om de vraag beter te begrijpen toch maar weer een paar tegenvraagjes.

Over wat voor soort trafo gaat het?

Waar heb je gehoord/gelezen dat een trafo eerst op een bepaalde temperatuur gebracht moet worden?

Het enige wat ik weet over de temperatuur van trafo's is dat sommige trafo's gekoeld moeten worden omdat ze anders te heet worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Regimetemperatuur van een transformator

Het gaat om een meettransformator met een transformatieverhouding k =1. Zou het iets te maken hebben met het feit dat de weerstand van een geleider toeneemt met de temperatuur? De trafo zal dan misschien geijkt zijn bij een bepaalde temperatuur.

Maar wat ik mij dan afvraag is of dit alleen nodig is bij meettrafo's. Ik denk zelfs dat trafo's effectiever werken (lees met minder verlies) als ze op een lage temperatuur worden gehouden. Klopt dit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Regimetemperatuur van een transformator

Bij een meettransformator kan ik me er wel iets bij voorstellen dat die op een bepaalde temperatuur moet worden gebracht. Het zal wel met de nauwkeurigheid te maken hebben.

Iets soortgelijks geldt voor elektriciteitsmeters. Als die geijkt worden moeten ze ook eerst voorwarmen. In de praktijk betekent het dat ze een paar uur op de spanning aangesloten worden. Daarbij bereiken ze de temperatuur die ze bij gebruik ook hebben.

Voor trafo's in het algemeen geldt idd dat de verliezen groter zijn als de temperatuur hoger is. Dat komt doordat bij hogere temperatuur de wikkelingweerstand groter is. Bij oliegevulde transformatoren is er nog een andere reden om de trafo te koelen: als de temperatuur te hoog wordt veroudert de olie en verliest zo zijn isolerende eigenschappen.

Overigens kan ik niet helemaal doorgronden wat het woord regimetemperatuur precies inhoudt. Het lijkt mij een typisch Belgisch woord.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Regimetemperatuur van een transformator

Regimetemperatuur betekent bedrijfstemperatuur. zoals bedrijfstoerental, .... Ik wist niet dat ze dat woord in Nederland niet gebruiken. Sorry :-)

Bedankt voor de antwoorden, het is met nu duidelijk geworden.

Reageer