Springen naar inhoud

90° component bij fotonen?

• Log in om te kunnen reageren

curix

curix

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2007 - 19:26

Hallo, onlangs las (een deel van) een post met iets van meer energie uit iets halen dan je er in steekt, en daar las ik iets waar ik iets meer wou van weten.

zo las ik bijvoorbeeld iets wat Davinchi44 heeft geschreven :

de dualiteit van hetlicht. geloof JIJ die leuke verklaring van begin 1900? Licht is zowel een golf als een deeltje.... wat een bullshit.Licht IS inderdaad een deeltje (foton), maar met een 90° component erop in 3D.
vanop zijn zij bekeken een perfecte sinusgolf. Hoe sneller het 'deeltje' rond het foton draait, hoe groter de frequentie, zo simpel is het.

Maar op wikipedia vermelden ze niets over dat 90° component (Niet bij dualiteit en bij foton)

Zou iemand mij eens willen uitleggen (in het Nederlands) wat ik mij moet voorstellen bij een 90° component?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 04 oktober 2007 - 19:45

Ik kan weinig maken van Davinci44's verhaal, het strookt in ieder geval niet met wat de moderne natuurkunde ons erover zegt. Straling wordt over het algemeen gezien als gekwantiseerde trilling van het elektromagnetische veld (zie: http://en.wikipedia....netic_radiation ). Vandaar dat er geen perfecte analogieen zijn om EM-golven te beschrijven in macroscopische fenomenen zoals golven of deeltjes - het is een fundamenteel ander fenomeen dan dat.

Straling ontstaat bijvoorbeeld wanneer ladingen trillende bewegingen maken ( zie
http://en.wikipedia....ipole_radiation ): het elektrisch veld van die lading beweegt dan ook, en omdat veranderingen in het elektrisch (en magnetisch) veld met de lichtsnelheid worden doorgegeven leidt dat tot golven die zich uitbreiden over de ruimte, vooral in richtingen die haaks staan op de trillende beweging van het deeltje.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2007 - 11:17

Ook ik heb geen flauw idee, je zult het davinci44 zelf moeten vragen door een pb bijvoorbeeld.

De dualiteit golf deeltje is geen onzin, het is getest, denk maar aan het Young double split experiment. Daarmee is het met elektronen aan te tonen, met fotonen werkt het ook, al is het moeilijk om een goede bron en goed 'beeld' (of sensor) te maken.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2007 - 12:48

Ik heb er een gewoonte van gemaakt op plaatsen waar deeltje-golf dualiteit naar voor komt dit artikel te citeren. Zie hoofdstuk 2: de deeltjes-golf dualiteit is een mythe.

vermoedelijk verwijst davinci naar circulair gepolariseerde golven. Zie bijvoorbeeld hier, en stel de fase in op 90° (vergeet niet op enter te duwen). Uiteraard heeft dat verhaal niets te maken met wat men bedoeld met 'deeltjes-golfdualiteit': als je het elektromagnetische veld gaat kwantiseren komen er ingewikkeldere objecten uit de theorie dan dit, dit verhaaltje is een klassieke benadering van een kwantumveldbeschouwing. (dus als hij dat bedoelt, wat eigenlijk is wat zijn verhaal uitlegt, is het niet erg relevant voor 'deeltje-golf dualiteit')

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures