Opblazen van je versterker / boxen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Opblazen van je versterker / boxen

Hoe zit het nou precies met het opblazen van je versterker of je boxen? Wat heeft vermogen daar precies mee te maken? Ik hoor verhalen dat als je boxen met een relatief groot vermogen op een versterker met relatief klein vermogen aansluit, dat je boxen dan als het ware de versterker 'leeg kunnen trekken' en zo de versterker op kunnen blazen. Kan iemand mij uitleggen wat hier van waar is?

Stel, ik wil voorkomen dat ik m'n versterker opblaas; moet ik dan boxen op m'n versterker aansluiten met een gezamenlijk vermogen dat groter is dan die van m'n versterker, of juist kleiner? En waarom. En wat gebeurt in de praktijk het meest: dat boxen opgeblazen worden of dat een versterker opgeblazen wordt?

En wat gebeurt er precies tijdens dat opblazen? Hoe zit het precies met stroom, spanning, weerstand, vermogen?

P.S. Ik heb zelf een versterker van 150W en ik heb daar 2 boxen van elk 60W op aangesloten. Loop ik nu een grotere kans dat ik de boxen opblaas of juist m'n versterker? M'n gevoel zegt namelijk dat in deze situatie eerder m'n boxen opgeblazen zouden kunnen worden dan m'n versterker. De versterker levert immers een groter vermogen dan beide boxen tezamen nodig hebben, en de versterker weegt ook best wel wat, dus m'n gevoel zegt dat die versterker wel tegen een stootje moet kunnen. Kan iemand uit de doeken doen, hoe het nou precies zit met het opblazen van apparatuur?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Opblazen van je versterker / boxen

Om te beginnenmoet je boxen kiezen met een impedantie die gelijk is aan de uitgangsimpedantie van de versterker.

Als de impedantie van de boxen groter is dan van de versterker, dan levert de versterker minder stroom aan de boxen, en kun je niet het volle vermogen benutten.

Als de impedantie van de boxen kleiner is, dan moet de verterker meer stroom leveren dan hij kan, en blaas je de versterker op.

Als het vermogen van de boxen kleiner is dan wat de versterker kan leveren, dan blaas je de boxen op. Verondersteld tenminste dat je de versterker vol open draait.

Combinatie van factoren: als de impedantie van de boxen te klein is, en het vermogen ook, dan loop je dus de kans om beide op te blazen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Opblazen van je versterker / boxen

Duidelijk antwoord, dank je wel. Dus als ik het goed begrijp: als de impedantie (is dat hetzelfde als weerstand?) van de boxen kleiner is dan die van de versterker, zou je meer boxen op de versterker aan kunnen sluiten, om te voorkomen dat je je versterker opblaast?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Re: Opblazen van je versterker / boxen

Duidelijk antwoord, dank je wel. Dus als ik het goed begrijp: als de impedantie (is dat hetzelfde als weerstand?) van de boxen kleiner is dan die van de versterker, zou je meer boxen op de versterker aan kunnen sluiten, om te voorkomen dat je je versterker opblaast?
Impedantie is min of meer hetzelfde als weerstand. Maar je hebt wisselstroom- en gelijkstroomweerstand=(Ohmse weerstand)

Dat klopt , maar dan moet je die luidsprekers wel in serie zetten.

Re: Opblazen van je versterker / boxen

zpidermen schreef:Hoe zit het nou precies met het opblazen van je versterker of je boxen? Wat heeft vermogen daar precies mee te maken? Ik hoor verhalen dat als je boxen met een relatief groot vermogen op een versterker met relatief klein vermogen aansluit, dat je boxen dan als het ware de versterker 'leeg kunnen trekken' en zo de versterker op kunnen blazen. Kan iemand mij uitleggen wat hier van waar is?

Stel, ik wil voorkomen dat ik m'n versterker opblaas; moet ik dan boxen op m'n versterker aansluiten met een gezamenlijk vermogen dat groter is dan die van m'n versterker, of juist kleiner? En waarom. En wat gebeurt in de praktijk het meest: dat boxen opgeblazen worden of dat een versterker opgeblazen wordt?

En wat gebeurt er precies tijdens dat opblazen? Hoe zit het precies met stroom, spanning, weerstand, vermogen?

P.S. Ik heb zelf een versterker van 150W en ik heb daar 2 boxen van elk 60W op aangesloten. Loop ik nu een grotere kans dat ik de boxen opblaas of juist m'n versterker? M'n gevoel zegt namelijk dat in deze situatie eerder m'n boxen opgeblazen zouden kunnen worden dan m'n versterker. De versterker levert immers een groter vermogen dan beide boxen tezamen nodig hebben, en de versterker weegt ook best wel wat, dus m'n gevoel zegt dat die versterker wel tegen een stootje moet kunnen. Kan iemand uit de doeken doen, hoe het nou precies zit met het opblazen van apparatuur?

Berichten: 1

Re: Opblazen van je versterker / boxen

Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen met advies geven, ..

Ik heb twee luidsprekers electrostaten merk translator type pavane, gevoeligheid /rendement 86 DB 4 OHM.

Wat voor versterker is hier nu het meest geschikt voor? Transistor of Buizen en waar moet ik dan opletten?

Heeft iemand veel ervaring met buizenversterkers die mij advies kan geven, ik zie vel artikelen over de KT88 buizen,

zijn die in elke buizenversterker toepasbaar?

Ik heb een nad versterker de S300 (transistor) , die is helaas defect gegaan, ik hoop niet dat dit komt omdat de versterker niet matched met de luidsprekers....de versterker sprong na en half uur spelen steeds op zijn beveiligingsstand...Je leest wel eens verhalen dat als de impedantie van de luidspreker te laag is dat de versterker kapot kan gaan,,hoop niet dat dit het geval is bij mij..

Ik ben namelijk bang dat nadat de versterker gemaakt is , deze weer stuk kan gaan.

Ben dus op zoek naar de oorzaak en naar advies voor een goede match voor mijn electrostaten.

Graag advies!

Berichten: 10

Re: Opblazen van je versterker / boxen

pieterbrands schreef:Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen met advies geven, ..

Ik heb twee luidsprekers electrostaten merk translator type pavane, gevoeligheid /rendement 86 DB 4 OHM.

Wat voor versterker is hier nu het meest geschikt voor? Transistor of Buizen en waar moet ik dan opletten?

Heeft iemand veel ervaring met buizenversterkers die mij advies kan geven, ik zie vel artikelen over de KT88 buizen,

zijn die in elke buizenversterker toepasbaar?

Ik heb een nad versterker de S300 (transistor) , die is helaas defect gegaan, ik hoop niet dat dit komt omdat de versterker niet matched met de luidsprekers....de versterker sprong na en half uur spelen steeds op zijn beveiligingsstand...Je leest wel eens verhalen dat als de impedantie van de luidspreker te laag is dat de versterker kapot kan gaan,,hoop niet dat dit het geval is bij mij..

Ik ben namelijk bang dat nadat de versterker gemaakt is , deze weer stuk kan gaan.

Ben dus op zoek naar de oorzaak en naar advies voor een goede match voor mijn electrostaten.

Graag advies!
je electrostaten zijn een capacitieve belasting op je versterker in de orde van groote van 3 uF . Sommige versterkers kunnen dit niet trekken,

en gaan defect. dit zegt trouwens niets over de kwaliteit van de versterker de NAD is gewoon een goede versterker alleen niet geschikt voor

electrostaten.

je kunt een (inductief arme vermogens-) weerstand van een ohm of 2 in serie opnemen met je luidspreker dit helpt je versterker een beetje de belasting te overleven ten kosten van rendement en dempingsfactor.

voor een electrostaat heb je een versterker nodig die in staat is om 8 ohm parallel met 3 uF te trekken.

buizen versterker heeft hogere uitgangsimpedantie ( in het algemeen ik wil hier geen pro/contra discussie starten) en heeft hier minder moeite mee

echter hier lever je ook in .

Berichten: 1

Re: Opblazen van je versterker / boxen

Heee!

Ik heb een geluidkar gemaakt voor de supporters bij ons.

Daarin zitten 4 keer pioneer TS-A2011

1 keer de TS-W2501D4 Subwoofer

en een versterker van JBL CS60.4

Toch is het gebeurd dat aan 1 kant ( 2 boxen pioneer TS-A2011) opgeblazen zijn.

Heb nu weer 2 nieuwe bestelt maar wil graag weten hoe ik nu kan voorkomen dat het weer gebeurd want het is toch een duur geintje de boxen trouwens die erin zaten zijn nog maar een stuk of 10 keer gebruikt tijdens de wedstrijden.

Hoop snel reactie te krijgen.

Groeten Frodo!
Bijlagen
Ik_kar.jpg
Ik_kar.jpg (33.63 KiB) 2566 keer bekeken

Reageer