Fouling factoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 88

Fouling factoren

Beste Allemaal en Fred F in het bijzonder,

Ben weer eens met warmtewisselaars bezig en fouling factoren. Het betreft een pasteur in de zuivelindustrie, dus er wordt veelvuldig gereinigd. Heb 2 aanbiedingen liggen die elkaar zeker qua prijs nogal ontlopen.. Ik heb het vermoeden dat dit komt door het al dan niet toepassen van fouling factoren. Of het gebruiken van verschillende waardes.

Bij 1 leverancier heb ik de gemiddelde factor voor het apparaat kunnen vinden: 0.75 * 10^ -4.

Fred F heeft mij al eerder een waarde van 0.9 * 10 ^-4 gegeven. Graag zou ik nog enkele van deze waarden van jullie vernemen, de waarden die ik via google vind zijn fouling factoren uit de industrie waar minder frequent gereinigd wordt.

Alvast bedankt !

Groet

Gosse

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Fouling factoren

Je refereert blijkbaar naar het topic over die dubbele pijp warmtewisselaar voor pekel.

Die 0.9 * 10 ^-4 kwam overigens niet van mij (ik had eerder in dat topic 0,0003 m2.K/W voorgesteld voor pekel) maar had je zelf van engineeringpage.com genomen.

Verhitte melk zal naar mijn verwachting vervuilender zijn dan pekel maar ik heb er geen ervaring mee dus ik kan je geen getal noemen. Als je op internet een fouling factor (of fouling resistance) voor verhitte melk vindt dan zal die toch wel gebaseerd zijn op frequent reinigen want dat is bij melk toch onvermijdelijk. Maar pas op: het hangt ook af van de stroomsnelheid, de wandtemperatuur (dus ook van het heating medium) en het type warmtewisselaar. Een platenwisselaar heeft een veel lagere vervuiling dan een shell&tube.

Ik ben gewend dat bij de specificatie van een warmtewisselaar de koper (jij dus) opgeeft welke fouling factors gebruikt moeten worden en ook wat het toegestane drukverlies is voor zowel het warme als het koude medium. Hoe hoger de snelheid, des te hoger de drukval, des te hoger de U en dus: des te kleiner de benodigde oppervlakte.

Als het al niet in de beide aanbiedingen staat, zul je de verkopers moeten vragen wat voor fouling factors, drukvallen, wisselaar type, wisselaar afmetingen en gewicht hun ontwerp heeft. Dan kun je beter vergelijken en kiezen, of eventueel beide verkopers vragen opnieuw aan te bieden met dezelfde (door jij gespecificeerde) fouling en drukval zodat je echt appels met appels vergelijkt
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer