F=m*a

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

F=m*a

Hoi,

oké, ik weet het, het is een hele simpele formule, maar ik begrijp hem niet.

Stel, een lichaam is in rust. De snelheid is nul, dus de versnelling is nul, dus de kracht die erop werkt is logischerwijs nul.

Het lichaam is in rust (ik neem nu even als voorbeeld bijvoorbeeld bij trolly die ik meeneem als ik op kot ga), mijn trolly is staat dus stil. Ik neem hem vast en begin te lopen, de trolly versneld, dus a is verschillend van nul. Dus, ik moet kracht uitoefenen. Logisch.

Nu: ik ben aan het wandelen met mijn trolly tegen een constante snelheid. De versnelling is nul (toch?). Dus de kracht die ik uitoefen op mijn trolly is nul. Toch beweegt mijn trolly. Oké, ik geef de trolly geen versnelling, maar ik zorg er wél voor dat hij beweegt, dus moet ik toch een zekere kracht op die trolly uitoefenen?

Alvast bedankt...

EDIT: dit moet bij sterkteleer staan, denk ik. Excuses
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 2.746

Re: F=m*a

Wat je zegt klopt allemaal ongeveer, maar je verliest wrijvingskrachten uit het oog.

als er geen wrijving zou zijn, heb je inderdaad geen kracht nodig om je trolley aan een constante snelheid te laten verderrijden.

maar in het reeel geval, met wrijving, moet je op elk moment van de beweging de wrijving compenseren om aan een constante snelheid te blijven verderrijden.

Berichten: 1.007

Re: F=m*a

Je ziet het verkeerd. Eigenlijk moet je zeggen:
\(\sum F=ma\)
, in woorden: de som van alle krachten op een lichaam is gelijk aan de massa maal de versnelling. Als jij dus een winkelwagentje duwt met een constante snelheid, dan duwt de weerstand (vooral interne weerstanden van lagers e.d., maar ook wat rolweerstand en zelfs wat luchtweerstand) even hard (maar in tegengestelde richting) terug. De som van alle krachten (ofwel resulterende kracht) in de bewegingsrichting is dus nul, dus is de versnelling nul. Dat betekent dus niet dat je geen kracht hoeft uit te oefenen om een object met constante snelheid voort te bewegen. Probeer maar eens constant 50km/h te fietsen. Dan merk je wel dat het weldegelijk kracht kost.

Berichten: 3

Re: F=m*a

Inderdaad :

Bij dit soort vraagstukken moet je eigenlijk zeggen : De NETTO-kracht bij een constante snelheid=nul

De kracht die je dus uitoefent tijdens het voortbewegen bij constante snelheid is gelijk aan het totaal van de wrijvingskrachten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: F=m*a

Laten we even aannemen dat je de trolley voor je uit duwd.(duwt?)

De trolley is in evenwicht. De algebraische som van alle horizontale krachten op de trolley moet nul zijn ,en de som van alle vertikale krachten op de trolley moet nul zijn.

Eerst bekijken we de vertikale krachten. Je zult een vertikale kracht omhoog moeten uitoefenen op het handvat van de trolley, want anders valt de trolley op de grond ( zwaartekracht).

Je zult een horizontale kracht op de trolley moeten uitoefenen, om de wrijving van de wielen met de grond, en de lagerwrijving te overwinnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: F=m*a

Laten we even aannemen dat je de trolley voor je uit duwd.(duwt?)
duwt

En, bedankt. Ik begrijp het inmiddels :D
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Reageer