Snelheid licht

Moderator: physicalattraction

Berichten: 93

Snelheid licht

Al struinende door het wetenschapsforum schoot plots de vraag "hoe komt licht aan haar snelheid" ? door mijn hoofd. Ik ben geen natuurkundige maar voor zover ik weet ontstaat licht uit elektronen die uit hun baan schieten etc. Maar dan ? Bouwt de lichtfoton op van 0 kmpu naar 1000 kmpu naar 100000 kmpu naar c ? Kan licht dan ook weer snelheid verliezen ?Zijn er kenners die het antwoord hierop weten ?

Bedankt en bij voorbaat :D
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Snelheid licht

Sappige vraag. Levert vast discussie op. Inderdaad, licht onstaat (bij voorbeeld) als een electron uit een hogere baan van een atoom terugvalt naar een lagere. De energie die daarbij vrijkomt wordt omgezet in het photon. Maar, en photon heeft geen rustmassa. Je hebt dus geen kracht/energie nodig om het te versnellen. Een photon kan zelfs niet bestaan bij snelheden lager dan de lichtsnelheid. Er is dus maar een manier: het moet instantaan ontstaan en meteen met de lichtsnelheid voortbewegen.

Re: Snelheid licht

Het wordt nog gekker als je bedenkt dat licht voordat het bv glas raakt snelheid c heeft, vervolgens door het glas gaat met snelheid <c om nadat het licht het glas verlaat weer terug op snelheid c zit. Heel merkwaardig. Je zou bijna zeggen dat licht zich toch via een of ander "medium" voortplant, brrr.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Snelheid licht

Ik ben ook wel benieuwd naar een goed antwoord hierop. Me lijkt dat het inderdaad instantaan de snelheid krijgt. Deze materie is volgens mij iets te fundamenteel voor mij om er een gefundeerde uitspraak over te doen.

Eendavid misschien?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Snelheid licht

Voor wat ik weet raakt het foton zijn snelheid niet kwijt.

Zie analogietje hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=356735
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 93

Re: Snelheid licht

Dat is begrijpelijk Jan, maar hoe geraakt die Foton aan zijn snelheid ? Als we dit zouden weten dan komen de sterren natuurlijk een stuk dichterbij....
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Snelheid licht

Ik wil vooraf zeggen dat ik begrijp dat men een intuïtieve voldoening zou vinden in een versnelling naar c. Echter, ik vrees dat deze niet (of zelden) aanwezig is in de fysische theorieën. De moderne fysica, en i.h.b. kwantummechanica, leert ons dat grootheden zich voor veel aspecten discreet gedragen eerder dan continu. Zo ook de impulsverandering bij elementaire objecten. Anderzijds leert speciale relativiteit dat een massaloos deeltje met snelheid<c geen energie heeft, wat zou betekenen dat het elektromagnetische veld 0 is, wat zou betekenen dat er geen fotonen zijn. Bedenk ook dat als je dan in een massaloos deeltje een infinitesimaal beetje energie steekt, je instantaan naar de lichtsnelheid gaat. Is een beetje flauw natuurlijk, maar gewoon even om duidelijk te maken waarom dat versnellen(in de zin van een hogere snelheid geven in een Minkowskistelsel) van lichtdeeltjes voor mij veel gekker is dan geen versnelling te geven.

Het is natuurlijk wat moeilijk te zeggen: neen, zoiets bestaat niet/kan niet. Maar de conventionele beschrijving beschouwt het proces als volgt. Locaal (daar waar het deeltje terugvalt) is er een perturbatie van het elektromagnetische veld. Deze perturbatie plant zich voort aan de lichtsnelheid, net zoals geluid zich voortplant aan de geluidssnelheid (er is daar geen versnelling voor nodig, dat zit ingebakken in de karakteristieken van lucht, of in de wetten die het elektromagnetisme beheersen).

Als je het elektromagnetische veld kwantum gaat bekijken gaat er voor de meeste processen niets veranderen (het elektromagnetische veld kan je zien als kwantumpakketjes, en als die reëel zijn bewegen die aan een snelheid c). In hogere orde (zeldzame) processen kan er eerst een virtueel deeltje bestaan dat al aan een snelheid beweegt en dat daarna een foton in zijn verlengde stuurt. Dat verandert enkel iets aan de kern van het probleem als het virtuele deeltje reeds sneller beweegt dan de lichtsnelheid (ik zou dit iets kwantitatiever moeten bekijken): anders kan je naar het ruststelsel van het virtuële deeltje gaan en krijg je terug de vraag: hoe kom ik aan een snelheid c.

op zich had ik dus evengoed met een post als die van Phys kunnen afkomen, maar ik hoop dat het toch een beetje verduidelijking brengt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Snelheid licht

Het wordt nog gekker als je bedenkt dat licht voordat het bv glas raakt snelheid c heeft, vervolgens door het glas gaat met snelheid <c om nadat het licht het glas verlaat weer terug op snelheid c zit. Heel merkwaardig. Je zou bijna zeggen dat licht zich toch via een of ander "medium" voortplant, brrr.
Het lijkt misschien gek dat licht instantaan de lichtsnelheid krijgt wanneer het van glas naar vacuum gaat, maar dat komt natuurlijk ook omdat je er dan vanuit gaat dat glas instantaan naar vacuum overgaat wat bij voorbaat al een vreemde aanname is als je erover nadenkt.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 413

Re: Snelheid licht

Glas is toch voor een groot deel "vacuum"?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Snelheid licht

Glas is toch voor een groot deel "vacuum"?
geen idee, als dat zo is dan is dat juist een extra reden om je te beseffen dat het idee van een abrupte overgang van glas naar vacuum sowieso al een onnatuurlijke aanname is, waardoor het niet zo vreemd is dat je er 'onnatuurlijke' conclusies uit kan trekken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Snelheid licht

Glas is toch voor een groot deel "vacuum"?


Waarom zou dat zo zijn?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: Snelheid licht

ik denk dat hij doelt op het vacuum dat tussen de kernen en elektronen ligt. beetje zoals de proef van rutherford met de alfa deeltjes op een dunne gouden plaat waaruit bleek dat de atoomkern veel kleinder is dan het atoom en dat er dus een groot deel vacuum is waar de elektronen door rondsuizen.
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Berichten: 39

Re: Snelheid licht

Laurentius schreef:Al struinende door het wetenschapsforum schoot plots de vraag "hoe komt licht aan haar snelheid" ? door mijn hoofd. Ik ben geen natuurkundige maar voor zover ik weet ontstaat licht uit elektronen die uit hun baan schieten etc. Maar dan ? Bouwt de lichtfoton op van 0 kmpu naar 1000 kmpu naar 100000 kmpu naar c ? Kan licht dan ook weer snelheid verliezen ?Zijn er kenners die het antwoord hierop weten ?

Bedankt en bij voorbaat :D
Ik zit dus met dezelfde vraag. En dit topic lezende is er ook nog geen eenduidig antwoord op deze vraag.

Als men deze vraag weet te beantwoorden, dan zou de wetenschap fundamenteel veranderen. Ik zou dan ook nogmaals willen vragen:

Hoe komt een foton aan zijn snelheid op het moment dat hij een electron verlaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Snelheid licht

Locaal (daar waar het deeltje terugvalt) is er een perturbatie van het elektromagnetische veld. Deze perturbatie plant zich voort aan de lichtsnelheid, net zoals geluid zich voortplant aan de geluidssnelheid (er is daar geen versnelling voor nodig, dat zit ingebakken in de karakteristieken van lucht, of in de wetten die het elektromagnetisme beheersen).

Berichten: 39

Re: Snelheid licht

Locaal (daar waar het deeltje terugvalt) is er een perturbatie van het elektromagnetische veld. Deze perturbatie plant zich voort aan de lichtsnelheid, net zoals geluid zich voortplant aan de geluidssnelheid (er is daar geen versnelling voor nodig, dat zit ingebakken in de karakteristieken van lucht, of in de wetten die het elektromagnetisme beheersen).
Wat is een perturbatie? "beweging"

Gebruik dan aub gewoon nederlands. Dan kan ik het ook volgen...

Dat zou namelijk betekenen dat het deeltje al snelheid heeft voordat het foton "losraakt".

Reageer