Verdunningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Verdunningen

Hoi allemaal!

ik heb een vraagje.

We hebben herhalingspracticum gehad over verdunningen (opfrissing, zo in het begin), en een aantal berekeningen raak ik niet wijs uit.

In het practicum moesten we verdunningen van KMnO4 maken en bij 546 nm de Absorbantie meten, om een ijklijn te kunnen opstellen.

Dan kregen we een onbekende oplossing KMnO4, die we verdunden en via de Absorbantie en de opgestelde ijklijn, de concentratie konden bepalen (rekening houdend met de verdunning).

Als concentratie heb ik: 3,4. 10^-4M (mol/l)

Ook gegeven: de dichtheid van de oplossing: 0,958 g/ml

Wat we nog moeten berekenen:

-Molfractie

-massa procent

-moLaliteit (in mol/kg)

Hier geraak ik dus niet uit.

Heb al berekeningen zitten maken, werkende met 1 liter oplossing, om simpel te zijn, maar toch.

In 1 liter zuiver H2O zit 55 mol, en het weegt 1 kg.

eventueel die 55-3,4.10^-4?

MM(KMnO4)=( 0,958.10^-3 ) / ( 3,4. 10^-3 )= 0,28 g/mol

tjaja, ik weet dat het BASIS is, maar ik geraak er neit uit.

Kan iemand mij helpen?

Groetjes,

Kathayura

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Verdunningen

Je weet dat 1 liter van die oplossing 0,958 kg weegt. Je weet ook dat er in die liter 3,4*10-4 mol KMno4 aanwezig is.

Om uit te rekenen hoeveel kg dat is heb je de molmassa nodig. Dat doe je door de molmassa op te zoeken, of door de afzonderlijke atoommassa's op te tellen. In ieder geval niet door de dichtheid van de oplossing door de concentratie te delen.

Als je de molmassa weet kun je de massa van het opgeloste KMno4 dus berekenen. Dan weet je dat er in 0,958 kg .... kg KMno4 zit, en dan kun je het massapercentage gemakkelijk berekenen.

De rest van de 0,958 kg is dus afkomstig van water. De molaliteit is de hoeveelheid opgeloste stof (dus 3,4*10-4 mol) per kg oplosmiddel, en die kun je dan dus ook uitrekenen. Rest nog de molfractie, daartoe moet je de hoeveelheid water berekenen. Dan weet je de hoeveelheid KMno4 en de hoeveelheid water, beide in mol, en dan is het een fluitje van een cent.

Succes!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Verdunningen

Je weet dat 1 liter van die oplossing 0,958 kg weegt.
Welja, das nu ook net het punt. Het moest daar allemaal snel snel gaan, en op die fles met KMnO4 stond dus massadichtheid 0,958. (maar eenheden heb'k niet meteen ergens gezien)

Op ons antwoordformulier stond er als eenheid: g/ml ...

AHA, maar ik zie net dat g/ml op hetzelfde neerkomt als kg/liter :D dus dan begin ik te berekenen!

Merci!

Reageer