Werking Bocasan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Werking Bocasan

Weet iemand hoe Bocasan precies werkt?

Het bevat twee stoffen: natriumwaterstofperboraat-monohydraat en natriumtartraat. Maar ik weet niet welke stof nou uiteindelijk de bacterien dood. Ik heb het idee dat alleen natriumwaterstofperboraat-monohydraat reageert met water en dan waterstofperoxide wormt. Maar of dat dan de werkzame stof is? En wat doet natriumwaterstoftartraat dan? Ze stoppen het er natuurlijk niet voor de lol in. Kan iemand mij helpen???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Werking Bocasan

Het perboraat kan zuurstof vrijmaken, zuurstof vernietigd organisch materiaal waaronder bacteriën. Dit zuurstof vrijmaken gaat beter in een zure omgeving, vandaar het waterstoftartraat.

Re: Werking Bocasan

Hoe kan zuurstof organisch materiaal doden dan?

Re: Werking Bocasan

Ow wacht ff... Je bedoeld zeker dat de bacterien dood gaan omdat zuurstof een gas is en dus verdwijnt. En bacterien kunnen niet zonder zuurstof. Of doe ik nou dom??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Werking Bocasan

Volgens mij lijkt het meer op verbranden.

Je hebt trouwens genoeg bacterien die zonder zuurstof kunnen blijven leven: de bacterien op je tanden zetten glucose om in ´halve glucose´ = melkzuur. Daar komt geen zuurstof bij kijken, maar er komt wel energie bij vrij. En het vreet ook je tanden aan..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Werking Bocasan

Zuurstof zorgt voor oxidatie van organisch materiaal. Je verbrandt de bacterie als het ware.

Chloorbleekmiddel en andere WC-reinigers zijn op dit effect gebaseerd. Ook 3% waterstofperoxide dat wel gebruikt wordt om de mond te desinfecteren werkt op deze manier.

Re: Werking Bocasan

Ow! Het kwartje is gevallen! Thnx!!

P.S. Jullie zijn echt slim! Waar leer je dat allemaal? Universiteit ofzow? En ik maar denken dat Vwo 5 zo moeilijk was... :wink:

Re: Werking Bocasan

Over chloor vond ik het volgende stukje:

Chloor doodt ziektekiemen als bacteriën en virussen door in te breken in de chemische huishouding van hun moleculen. De desinfectiemiddelen die daarvoor worden gebruikt, bestaan uit chloorverbindingen die hun atomen op andere verbindingen kunnen overbrengen, zoals enzymen in bacteriën en andere cellen. Als een enzym in aanraking komt met chloor, worden een of meer van de waterstofatomen in de eiwitmolecuul door substitutie vervangen door chloor. Hierdoor verandert de hele molecuul van vorm of valt uit elkaar. Wanneer enzymen niet meer goed functioneren, gaat de cel of de bacterie dood.

Dit werkt dan zeker hetzelfde als zuurstof? Een klasgenoot vertelde mij namelijk dat de enzymen aangetast werden. Worden dan, ik het geval van zuurstof, de waterstofatomen in eiwitmoleculen vervangen door zuurstofatomen? Zo ja, betekent dat dan dat het DNA verandert?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Werking Bocasan

@ Mij

Chloorbleekloog en waterstofperoxide maken direct of indirect ozon, zuurstof en zuurstofradicalen los. Deze zuurstofradicalen reageren met de eerste de beste stof die daar ontvankelijk voor is, bijvoorbeeld een stuk van het celmembraan van een bacterie. De betreffende eiwitten worden gewoon afgebroken, het zuurstofmolecuul breekt ergens een verbinding los en er ontstaan andere, kleinere moleculen. De ozon valt makkelijk uit elkaar tot zuurstof en een zuurtof radicaal en ook de zuurstof heeft indien voldoende geconcentreerd een molecuul vernietigende werking.

Dat van die substitutie komt me niet waarschijnlijk voor als hoofdreactie, ook chloor is een reactief gas dat in staat is bindingen in bijvoorbeeld eiwitten te verbreken. Dan ontstaan er ook wel gechloreerde moleculen, maar dat is volgens mij toch wat anders.

Reageer