Springen naar inhoud

Boom helpt auto trekken

• Log in om te kunnen reageren

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 11:26

Hoi!

Een auto zit vast in de modder, om het los te krijgen bindt men een touw vast aan de voorbumper. Men begint te trekken maar, er komt geen beweging in. Een eindje verderop zit iemand, voor de auto, een boom staan en bedenkt dat die boom zou kunnen helpen trekken. Men maak nu het andere uiteinde vast aan de boom en begint halverwege het touw te trekken, loodrecht op het touw. Het touw spant aan waardoor de twee helften van het touw een hoek van 170į maken. Men trekt met een kracht van 450N (loodrecht op het touw, halverwege het touw), en inderdaad, de auto komt in beweging. Hoe groot is de kracht uitgeoefend op de wagen?

Zelf vindt ik de oplossing op dit vraagstuk niet, misschien dat iemand kan helpen?
De uitkomst is 2581N

Groeten!
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 11:29

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 12:57

F=450 N
Tb= spankracht die het linkerstuk van het touw uitoefent op de boom
Ta= spankracht die het rechterstuk van het touw uitoefent op de auto

Nu als we de x componenten vn de spankrcht uitrekenen krijgen we: LaTeX
dus Tb=Ta=T
Nu de y component:
LaTeX
LaTeX

Veranderd door Morzon, 06 oktober 2007 - 12:57

I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 13:06

@Morzon, ik had een half uurtje geleden dezelfde berekening gemaakt zoals jij hebt gedaan in de bovenstaande post maar ik krijg niet het antwoord dat raintjah opgegeven heeft (2581N).

Wat kom jij uit als antwoord, misschien heb ik een domme rekenfout gemaakt.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Akarai

Akarai

• >100 berichten
  • 140 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 13:07

Misschien heb je voor x de verkeerde hoek genomen...x = 5 graden.

Verder is dat minteken verkeerd.

Veranderd door Akarai, 06 oktober 2007 - 13:09

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 13:12

@Morzon, ik had een half uurtje geleden dezelfde berekening gemaakt zoals jij hebt gedaan in de bovenstaande post maar ik krijg niet het antwoord dat raintjah opgegeven heeft (2581N).

Wat kom jij uit als antwoord, misschien heb ik een domme rekenfout gemaakt.

170 is de tophoek van de grote driehoek.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 13:14

Misschien heb je voor x de verkeerde hoek genomen...x = 5 graden.

Ik had de juist hoek genomen maar mijn rekenmachine was ingesteld in radialen i.p.v. in graden 8-) :D .
Als het in graden staat komt het natuurlijk wel uit.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 13:16

Owja, dat weer :D

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 14:08

Nu als we de x componenten vn de spankrcht uitrekenen krijgen we: LaTeX

Ik heb echt problemen met die spankracht..
Ik snap ťcht niet waarom die gelijkheid nul zou uitkomen. Stel nu dat je er niet hard genoeg getrokken wordt door F, zouden de twee (Ta en Tb) dan nog gelijk zijn?

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 14:26

Ik heb echt problemen met die spankracht..
Ik snap ťcht niet waarom die gelijkheid nul zou uitkomen. Stel nu dat je er niet hard genoeg getrokken wordt door F, zouden de twee (Ta en Tb) dan nog gelijk zijn?

Ja. Het is gewoon statisch evenwicht op een knooppunt.

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 15:00

Ik snap nog altijd niet waarom die boom zou meewerken.. Waar zit de kracht van de boom op de auto?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 16:54

Ik snap nog altijd niet waarom die boom zou meewerken.. Waar zit de kracht van de boom op de auto?

Op zich nergens. Jij oefent al trekkende een kracht uit op zowel boom als auto. Die probeer je naar elkaar toe te trekken. De boom geeft niet toe, de auto wel, met als gevolg dat de auto richting boom beweegt.

Het punt is dat je dankzij de boom dwars aan dat touw kunt trekken, waardoor je met een betrekkelijk kleine kracht dwars op de bewegingsrichting van de auto een forse spankracht in het touw kunt krijgen, die dan weer hoofdzakelijk wťl in de bewegingsrichting van de auto werkt.

in Morzon's plaatje komt dat niet zo duidelijk uit de verf omdat de hoek waaronder hij zijn touw tekende nogal verschilt van die uit de opgave. Als je het ongeveer op schaal tekent zoals hieronder zie je dat effect beter.
trekkracht_raintjah.gif
Onder een hoek van 5į veroorzaakt een trekkracht van 1 N al een spankracht van bijna 6 N (meet maar op). Dat zet zoden aan de dijk als je auto uit de modder moet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 17:58

De zin van de kracht die morzon tekent en die Jan tekent is wel tegengesteld..? Hoe moet ik dat dan interpreteren?

Veranderd door raintjah, 06 oktober 2007 - 17:58

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 18:07

Ik snap die "zin" nog steeds niet :D

Maar misschien moet je zoeken in de richting van derde wet van Newton.
Touw oefent kracht uit op de auto, en de auto op de touw. Deze krchten zijn even groot, maar tegengesteld gericht.

Veranderd door Morzon, 06 oktober 2007 - 18:07

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 oktober 2007 - 18:18

Ik snap die "zin" nog steeds niet :D

zie het zo: de stippellijn in onderstaand assenkruis heeft een richting, de pijltjes hebben in deze richting een tegengestelde zin..
Ik moet er ook aan wennen, maar een (toch redelijk fors) deel van de wereld doet het kennelijk zo.
zin_en_richting.png
Over de zin of onzin hiervan hebben we elders al een discussie lopen, laten we daarover niet hier herbeginnen. Zowel met als zonder een afzonderlijke zin werken alle systemen, zolang je maar consequent binnen het systeem blijft

De zin van de kracht die morzon tekent en die Jan tekent is wel tegengesteld..? Hoe moet ik dat dan interpreteren?

Ik teken mijn trekkracht lila. Even de situatie in statisch evenwicht veronderstellend trekt het touw dan even hard terug, met als netto-resultaat de rode vector. Die rode vector dan ontbonden in de zin van het touw aan weerszijden in twee groene vectoren. Dat zijn dus de twee krachten waarmee boom respectievelijk auto terugtrekken, die kun je gewoon in de richting van het touw opschuiven naar de punten waar het touw aan boom resp. auto vastzit.

Veranderd door Jan van de Velde, 06 oktober 2007 - 18:24

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures