Bewerken van lijsten/matrices in mathematica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 89

Bewerken van lijsten/matrices in mathematica

Ik ben op dit moment een Mathematicacursus aan het doen. Daarbij loop ik tegen de volgende 3 problemen op:

Stel ik heb de lijst/matrix: {{a,b,c},{d,e,f},{g,h,i}}

Ik wil nu de elementen 1 en 2 omdraaien, zodat ik krijg: {{d,e,f},{a,b,c},{g,h,i}}. Welke bewerking moet ik uitvoeren?

Ik wil nu element 1 met 5 vermenigvuldigen, zodat ik krijg: {{5a,5b,5c},{d,e,f},{g,h,i}}. Welke bewerking moet ik uitvoeren?

Ik wil nu 4x het tweede element bij de eerste optellen, zodat ik krijg: {{a+4d,b+4e,c+4f},{d,e,f},{g,h,i}}. Welke bewerking moet ik uitvoeren?

3 eenvoudige vragen, maar ik weet ze niet, dus hopelijk kan iemand me helpen. Hartelijk dank!!

Berichten: 2.504

Re: Bewerken van lijsten/matrices in mathematica

Je hebt drie keer het antwoord op je eigen vraag gegeven door het uit te schrijven...

een matrix ziet er trouwens niet zo uit, maar ik kan me effe de Latex code niet herineren
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 8.614

Re: Bewerken van lijsten/matrices in mathematica

een matrix ziet er trouwens niet zo uit, maar ik kan me effe de Latex code niet herineren
Misschien heb je hier iets aan.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 89

Re: Bewerken van lijsten/matrices in mathematica

Evil Lathander schreef:Je hebt drie keer het antwoord op je eigen vraag gegeven door het uit te schrijven...

een matrix ziet er trouwens niet zo uit, maar ik kan me effe de Latex code niet herineren
Dat laatste begrijp ik. Met MatrixForm[lijst] krijg je de matrix wel...

Wat mijn vraag betreft: volgens mij kun je een commando aan de lijst meegeven, zodat hij dat doet en is het niet de bedoeling om handmatig een nieuwe lijst op te stellen... Begrijp je?

Reageer