Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

Van bijgevoegd model moet ik de verticale verplaatsing bepalen van het hoekpunt rechts onderin mbv vergeet-me-nietjes. Maar hier kom ik niet uit. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet doen?
Bijlagen
model.JPG
model.JPG (2.12 KiB) 1883 keer bekeken

Berichten: 1.007

Re: Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

Kan het plaatje wat groter, dit is niet te zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

mbv vergeet-me-nietjes
Wat is dat ?

Kan je dat eens verklaren, Sjakko weet precies waar het over gaat maar ik niet :D .

Berichten: 5

Re: Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

de afbeelding mag maar 5 kB zijn...
Bijlagen
model.JPG
model.JPG (3.93 KiB) 1537 keer bekeken

Berichten: 5

Re: Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

Vergeet-me-nietjes worden gebruikt voor het opstellen van de vervorming ten gevolge van buiging

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

Dat plaatje is al veel duidelijker :D . (als nieuwe gebruiker kan je idd niet zo heel veel uploaden maar je ziet dat het net genoeg is).
Vergeet-me-nietjes worden gebruikt voor het opstellen van de vervorming ten gevolge van buiging
Waarschijnlijk noemt dat in België anders, hopelijk kan Sjakko je helpen want ik weet nog steeds niet wat hiermee bedoeld wordt. Waarschijnlijk ligt het wel aan mij 8-) .

Berichten: 1.007

Re: Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

Met vergeet-me-nietjes wordt bedoeld formules als
\(\delta=\frac{PL^3}{3EI}\)
,
\(\theta=\frac{PL^2}{2EI}\)
en dergelijke.

Ik mis hier een belasting, annemarie1984? Verder, kun je per knooppunt even uitleggen wat voor soort verbinding het is? K2 en K5 zijn zo te zien draaipunten met de vaste wereld, maar de rest? Verder: is het stuk tussen K1 en K6 één geheel?

Berichten: 5

Re: Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

ben idd helemaal de belasting vergeten. Op K8 staat een verticale belasting van F/2 en op K3 staat een verticale belasting van een F/2. Het model is een houten kozijn. Dus het bestaat uit 4 delen (K1-K6, K6-K8, K8-K3, K3-K1). K2 en K5 zijn de ophangpunten van het kozijn (scharnierende verbindingen). De overige verbindingen zijn momentvast.

Berichten: 1.007

Re: Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

En moeten we rekening houden met alleen buiging of moeten we ook rekening houden met uitrekken en indrukken van de balken? In het tweede geval wordt het helemaal een beest van een opgave en ga ik dat niet handmatig proberen.

Berichten: 5

Re: Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

alleen rekening houden met buiging

Berichten: 1.007

Re: Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

Hoe ver kom je zelf? Ik moet zeggen dat het wel een pittige opgave is (en ik zou er wel weer flink in moeten duiken om deze opgave op te lossen). Zelf zou ik eerst eens wat berekeningen doen zonder die balk tussen punt 8 en 3.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging berekening mbv vergeet-me-nietjes

De vraag in deze topic kun je plaatsen onder het hoofdstuk verplaatsingsberekeningen en die vormen een onderdeel van optredende doorbuigingen in het getoonde model.

Oa.in het "vormvaste" hoekpunt links boven treedt een uitbuiging op door een optredende knikkracht wegens assymetrische belasting en die werkt door via de andere "vormvaste" hoekpunten naar de hoek rechts onder.

Een eenvoudig houten kozijn is matig vormvast,dus daar moet je weer corrigerende factoren in de berekening invoeren.

Ik vraag me af of een opgaaf als in deze topic wordt getoond,wel doordacht is door de opdrachtgever van de topichouder pi.gif

Reageer