Springen naar inhoud

De BNN IQ test

• Log in om te kunnen reageren

Tom.

Tom.

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2007 - 00:30

Ik verveelde me flink, dus ging ik de welbekende IQ test van BNN eens doen. Na elke vraag begon ik me steeds meer af te vragen: 'Waar slaat dit op!?' Iets verderop veranderde die vraag in een gevoel van flinke irritatie. Het lezen van de instructies van de laatste serie vragen deed de emmer overlopen: 'Alle rijen tellen, horizontaal, verticaal en diagonaal, op tot hetzelfde getal.'

Het begin van de test is veelal algemene kennis. De betekenis van woorden en spreekwoorden. Dus als je toevallig de gevraagde weet, ben je misschien wel met een IQ van 5 slimmer dan iemand die ze niet weet (volgens deze test). Daarna het welbekende plaatjes in volgorde zetten en domme detailvragen over willekeurig van het internet geplukte filmpjes (waarvan de kwaliteit ook nog flink te wensen overlaat). Daarnaast krijg je nog noord/oost/zuid/west-opgaven (leuk voor aardrijkskunde in groep 7), papiertjes uitvouwen, cijferreeksen in raster (daar hoorde de prachtige Nederlandse zin 'Alle rijen tellen, horizontaal, verticaal en diagonaal, op tot hetzelfde getal' bij) en meer van dat soort ongein.

Heeft deze test nou enige betekenis of is het pure onzin?
Ik zet grote vraagtekens bij de betrouwbaarheid (en vooral de deskundigheid) van deze test.

Veranderd door Ger, 07 oktober 2007 - 11:42
BBN --> BNN

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Symone

Symone

• >100 berichten
  • 191 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2007 - 10:13

Tsja... ik zou mijn eigen IQ niet aangeven aan de hand van de BNN-test. Van geen enkele online test, overigens.

Als je echt je IQ wilt weten, zou ik bij een bevoegd psycholoog de Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-III) laten afnemen. Kost je wat, maar dan heb je ook een betrouwbaar resultaat.
Overigens blijft een IQ-test altijd een momentopname en dus een indicatie van de hoogte van je cognitieve intelligentie.

Tom.

Tom.

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2007 - 19:18

Huh? Had ik BBN staan? 8-)

Als je echt je IQ wilt weten, zou ik bij een bevoegd psycholoog de Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-III) laten afnemen. Kost je wat, maar dan heb je ook een betrouwbaar resultaat.

Naja, zo dringend is het niet, maar toch bedankt. :D

Maar trouwens, wordt je 'officiŽle IQ' niet gemeten door middel van het analyseren van je hersenen, door middel van een hersenfilmpje of iets dergelijks?

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2007 - 19:22

Huh? Had ik BBN staan? 8-)
Naja, zo dringend is het niet, maar toch bedankt. :D

Maar trouwens, wordt je 'officiŽle IQ' niet gemeten door middel van het analyseren van je hersenen, door middel van een hersenfilmpje of iets dergelijks?

Voor zover ik weet niet.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2007 - 19:43

nope, dat wordt ook bepaald aan de hand van een (hele uitgebreide) vragenlijst, waarbij waarschijnlijk ook naar je probleem-oplossend vermogen wordt gekeken. Daarnaast is ruimtelijk inzicht natuurlijk niet heel relevant, mannen zijn daar bijvoorbeeld altijd beter in dan vrouwen. Waar vrouwen dan weer beter in zijn is me even ontschoten, moet ik bekennen :s
Appareo decet nihil munditia?

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 07 oktober 2007 - 20:39

Ik had een jaar geleden(?) volgens mij een score van 150+...

Ik heb er dus niet heel erg veel vertrouwen in.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2007 - 23:07

Overigens blijft een IQ-test altijd een momentopname en dus een indicatie van de hoogte van je cognitieve intelligentie.

Deze zin wil ik nog wat verder nuanceren. pi.gif
Overigens blijft een IQ-test altijd een momentopname en dus een indicatie van de hoogte van de specifieke vorm van cognitieve intelligentie die gemeten is.

:D
Dat is (vooralsnog) niet mogelijk.
Wel is het bekend dat er een link is tussen een aantal factoren en intelligentie; reactiesnelheid (vaak korter bij intelligentere mensen, korte termijn geheugen (vaak slechter bij intelligentere mensen)...
Voor zo ver het mij bekend is weten de deskundigen nog steeds niet precies wat intelligentie is.
Met een iq-test wordt vastgesteld ofdat je een bepaald soort probleempjes sneller of trager en nauwkeuriger of minder nauwkeurig oplost dan de andere mensen die dezelfde test hebben afgelegd. Hierbij wordt er soms/vaak? (mi onterecht) een indeling gemaakt op leeftijd.

Wat betreft de iq-test van BNN. Een groot verschil met een echte iq-test is dat je per vraag een bepaalde tijdslimiet krijgt in plaats van voor een groot aantal vragen. Bij de test van BNN kan je niet de tijd opsparen die je niet nodig voor het beantwoorden van de makkelijke vraagjes (naar mijn schatting het leeuwendeel toen ik eens meedeed) en echt hele moeilijke vragen komen er ook niet in voor.
Het vertekent mi zowel naar onderen als naar boven toe voor veel mensen.

Daarnaast is ruimtelijk inzicht natuurlijk niet heel relevant, mannen zijn daar bijvoorbeeld altijd beter in dan vrouwen.

(emoticonnetje dat zijn schouders ophaalt)
Omdat het ruimtelijk inzicht bij mannen vaak sterker is zou het minder belangrijk zijn?
Dat ben ik niet met je eens. Het nut van een kwaliteit is mi belangrijk, niet zo zeer ofdat het bij vrouwen en bij mannen evenveel voorkomt. Je kan toch ook niet stellen dat kracht een minder belangrijke component is van iemands fysieke vermogen omdat mannen doorgaans meer kracht hebben? Sowieso vind ik het onzinnig om mannen met vrouwen te vergelijken, ook op het vlak van intelligentie.

Waar vrouwen dan weer beter in zijn is me even ontschoten, moet ik bekennen

Bilateraal denken?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8792 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 00:19

Een groot verschil met een echte iq-test is dat je per vraag een bepaalde tijdslimiet krijgt in plaats van voor een groot aantal vragen. Bij de test van BNN kan je niet de tijd opsparen die je niet nodig voor het beantwoorden van de makkelijke vraagjes (naar mijn schatting het leeuwendeel toen ik eens meedeed) en echt hele moeilijke vragen komen er ook niet in voor.

Dat is inderdaad een interessant verschil, zeker omdat daarmee een belangrijk aspect verloren gaat dat bij een normale iq test wel van belang is: strategie. Ik vermoed dat dat best een belangrijke factor is, mensen die goed scoren hebben dat voor een deel ook te danken aan een goede verdeling van tijd over de vragen.

Door eerst alle vragen snel te bekijken kun je al snel isoleren welke je zo even beantwoord, welke meer moeite kosten, en welke je eventueel niet kunt beantwoorden. Dat levert uiteraard een hogere IQ score op, maar reflecteert ook een werkelijk performance voordeel als je bijv kijkt naar het maken van tentamens.
Victory through technology

Symone

Symone

• >100 berichten
  • 191 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 09:28

Daarnaast is ruimtelijk inzicht natuurlijk niet heel relevant, mannen zijn daar bijvoorbeeld altijd beter in dan vrouwen. Waar vrouwen dan weer beter in zijn is me even ontschoten, moet ik bekennen :s

Beetje ondoordachte opmerking. Relevantie is hier niet relevant :D. Bovendien ben ik een vrouw met een prima ruimtelijk inzicht (geen problemen met het inparkeren van een camper van 10m pi.gif). Ik hou niet zo van generalisaties en al helemaal niet naar geslacht.

Anyway, intelligentie legt men vast aan de hand van bijvoorbeeld de WAIS-III (er zijn nog andere testen, maar dit is de meest bekende). Je hebt ook nog de Cooijman-test. Die heeft -voor zover mij bekend- geen tijdslimiet.

Door middel van filmjes kunnen onderzoekers vastleggen welk deel van de hersenen actief is bij een bepaald soort opdracht, maar intelligentie kunnen ze er niet uit afleiden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures