Magnetisme en elektriciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Magnetisme en elektriciteit

Voor mijn profielwerkstuk ben ik op zoek naar informatie over magnetisme. En over metingen van magnetisme. Het profielwerkstuk gaat over metingen aan hersenactiviteit. En een van de mogelijkheden om hersenactiviteit te meten, is MEG (Magneto encephalografie). Deze techniek meet met behulp van spoeltjes het magnetische veld wat opgewekt wordt door de potentiaalverschillen in de schedel. Ik heb begrepen dat magnetisme te maken heeft met de manier waarop elektronen rondom de kern draaien in een atoom. Ook weet ik dat magnetisme en elektriciteit nauw met elkaar verwant zijn. Maar hoe het kan dat een stroomdraad een magnetisch veld opwekt, weet ik niet. Zouden jullie mij kunnen vertellen hoe elektriciteit magnetische velden opwekt. Wat magnetisme eigenlijk precies is. En het mogelijk is om magnetische velden te meten met spoelen.

Bij voorbaat dank, Fawkes

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Magnetisme en elektriciteit

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 2.746

Re: Magnetisme en elektriciteit

het komt er eigelijk op neer dat je niets van magnetisme kent?

Als dat zo is, en je moet er een werk(je) over maken, dan raad ik je aan om er eerst een hoop over te lezen (bib, internet [begin eens met wiki]) en stel dan je vragen die je nog niet beantwoord hebt.

Berichten: 166

Re: Magnetisme en elektriciteit

Ouch, ik zou je nu graag mijn natuurkunde boek geven. :D

Bij jou op school wordt in VWO 6 (misschien al 5) natuurkunde 2 te geven. 1 onderdeel daarvan is magnetisme. Vraag op school of ze dat boek hebben en of je dat mag lenen. Handig om dat te lezen, want daar wordt het (als het goed is) goed uitgelegd. ^^
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Berichten: 3

Re: Magnetisme en elektriciteit

Mijn excuses voor de misschien wat onduidelijk gestelde vraag. Ik weet wel iets van magnetisme en heb de betreffende hoofdstukken al gelezen in het natuurkunde boek (na2). Magnetisme wordt op zich goed uitgelegd, ook het magnetisch veld romdom een stroomdraad wordt behandeld. Er staat dat er elementaire magneten bestaan (stoffen als ijzer nikkel en kobalt bestaan uit een verzameling kleine magneten, omdat deze elementaire magneten te klein zijn wordt ereen model gebruikt). Vervolgens wordt alles verklaart met behulp van het model. Maar ik zou graag willen weten hoe magnetisme op op elementair niveau verklaart kan worden. En hoe elektroden die door een stroomdraad stromen een magnetisch veld opwekken. Ik hoop dat ik met dit bericht specifieker aangeef wat mijn vraag is.

Bij voorbaad dank,

Fawkes

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Magnetisme en elektriciteit

Zie ook hier
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer