Springen naar inhoud

W=negatief, verricht het systeem dan arbeid of andersom?

• Log in om te kunnen reageren

ps2martin

ps2martin

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2007 - 15:05

Hallo,

Ik heb net thermodynamica geleerd en het ging vrij behoorlijk. Alleen is 1 ding mij nog niet duidelijk (en dat is toch vrij fundamenteel denk ik): wanneer de arbeid negatief is, word er dan arbeid op, of arbeid door het systeem verricht? Je hebt het niet nodig om sommen goed te maken, maar het lijkt me toch handig om te weten :D

De formule word standaard gegeven door:

w = -nRT*ln(Vf/Vi) Vf=Volume final, Vi=Volume initiaal

Waarom staat standaard dan een min in die formule? (Volgt ongetwijfeld uit het antwoord op de eerste vraag maar toch)

Bedankt,

Martin

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 oktober 2007 - 16:12

wanneer de arbeid negatief is, word er dan arbeid op, of arbeid door het systeem verricht?

Als het goed is staat dat in je theorieboek en die definitie moet je gebruiken.

Het is niet meer dan het kwestie van afspraak. Vroeger (toen ik nog studeerde) was het zo dat arbeid positief was als arbeid door het systeem verricht wordt. Tegenwoordig wordt echter steeds meer gebruikt dat arbeid negatief is als door het systeem verricht.

w = -nRT*ln(Vf/Vi) Vf=Volume final, Vi=Volume initiaal

In deze formule is w negatief als Vf > Vi, dus w is negatief wanneeer het systeem arbeid verricht door expansie. De moderne definitie dus.

Het geeft tegenwoordig een hoop verwarring, ook op diverse websites. De Hyperphysics website gebruikt nog steeds de oude definitie.
Hydrogen economy is a Hype.

ps2martin

ps2martin

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 15:56

bedankt voor de duidelijke reactie. Best logisch eigenlijk pi.gif

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures