Springen naar inhoud

Onbekend elektrisch symbool

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2007 - 19:50

Hallo,

Vandaag kwam ik volgend elektrisch schema tegen:

Scannen0002.jpg

Ik heb het symbool dat ik in het rood omcirkeld heb nog nooit gezien. Daar er in de kring voor de rest geen enkele belasting opgenomen is vermoed ik dat het een soort potentiometer is. Kan iemand dit bevestigen/verwerpen?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 oktober 2007 - 22:20

Ik ben wel eens iets dergelijks tegengekomen, en toen was het een dubbele potentiometer, met ťťn schaal voor grof- en de andere schaal voor fijnafstemming. Maar ik ben geen elektronicus, dus ga niet op mijn autoriteit in dezen af.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 11:47

Ik zie dit als een dubbele schuifweerstand met gekoppelde lopers. In laboratoriumopstellingen vrij gebruikelijk.
Het is overigens geen potentiometer, dat is het alleen als de weerstand als spanningsdeler is geschakeld, dus met 3 aansluitingen naar de buitenwereld. In dit geval is het geheel als regelweerstand geschakeld.

Overigens is er wel meer ongebruikelijk in dit schema. De manier waarop de relaisspoel aan het contact is gekoppeld is op zijn minst ludiek te noemen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures