Simpele vraag mbt impliciet differentiëren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

Simpele vraag mbt impliciet differenti

Uit "Thomas Calculus", 11e editie:

In sectie 3.6 wordt er gevraagd om de tweede afgeleide van "2x^3-3y^2=9" impliciet te vinden.

De schoen wringt bij het afleiden naar twee variabelen, denk ik. Ik kom zonder problemen op de eerste afgeleide; 6x^2-6y=0, ofwel y'=x^2/y

Maar nu de tweede afgeleide; mijn intuitie (ahum... ;-) gebruikt ook de quotient regel en ik kom om 2xy -x^2/y^2. Het boek komt echter op hetvolgende: 2xy-x^2y'/y^2 (extra afgeleide naar y) en daarna wordt er voor y' in de noemer het resultaat van de eerste afgeleide ingevuld en hier kan ik niet meer volgen...

Kan iemand uitleggen waarom dit gebeurt?

Excuses voor het waarshcijnlijk lage niveau van deze vraag, maar het is alweer ERG lang geleden dat ik nog calculus heb gedaan, af en toe heb ik het idee dat ik er niets van over gehouden heb... :D 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Simpele vraag mbt impliciet differenti

De schoen wringt bij het afleiden naar twee variabelen, denk ik. Ik kom zonder problemen op de eerste afgeleide; 6x^2-6y=0, ofwel y'=x^2/y
Je vergeet daar toch ergens je y', maar dan duikt'ie opeens op. Volledig:
\(2x^3 - 3y^2 = 0 \to \left( {2x^3 - 3y^2 } \right)^\prime = 0 \Leftrightarrow 6x^2 - 6yy' = 0 \Leftrightarrow y' = \frac{{x^2 }}{y}\)
Je moet onthouden dat y functie is van x, vandaar krijg je ook 6yy' als afgeleide van 3y².

Als je nu de quotiëntregel toepast, heb je nog steeds y = y(x), denk aan de kettingregel.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 42

Re: Simpele vraag mbt impliciet differenti

TD schreef:Je moet onthouden dat y functie is van x, vandaar krijg je ook 6yy' als afgeleide van 3y².

Als je nu de quotiëntregel toepast, heb je nog steeds y = y(x), denk aan de kettingregel.


Ahh.. bedankt! Stuk duidelijker pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Simpele vraag mbt impliciet differenti

Kom je nu tot de juiste y''?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer