Springen naar inhoud

Lichtsnelheid water

• Log in om te kunnen reageren

ned118

ned118

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 12:26

hoi,
ik heb een vraag:
Als wij water hebben wat langs ons heen beweegt, waarom hangt de gemeten lichtsnelheid dan af van de snelheid van het water?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Quyxz

Quyxz

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 14:51

Als dat zo is, heeft dat misschien met het Doppler effect te maken?
Of is de snelheid van het water verwaarloosbaar klein in vergelijking met de snelheid van het licht? (Wat mij voor de hand liggender lijkt)

Veranderd door Quyxz, 08 oktober 2007 - 14:54

Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:
Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 15:30

Ik heb hier wel een idee over, moet je maar kijken of het overeen komt met je data(ik weet niet hoe nauwkeurig die is):

Water zou wel eens licht kunnen breken onder een andere hoek als functie van golflengte, dwz de refractieindex is \dan golflengte afhankelijke wat tevens wil zegen dat de lichtsnelheid dan van de golflengte afhangt.

Stel nu het stromend water(in het labstelsel) voor, en kies een referentiestelsel waarin het water stilstaat. Nu is door het dopplereffect(zoals hierboven al genoemd) de golflengte van het licht verandert, dit betekend dus ook dat de lichtsnelheid anders kan zijn. Terugrekenen naar het ander referentiestelsel zou een afschatting moeten geven van de grootte van dit effect.

Ik hoop dat het past, ik ben wel benieuwd.

Veranderd door sirius, 08 oktober 2007 - 15:35

Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 15:58

De lichtsnelheid tov stilstaand water is een zekere constante, verschillend van c. tranfsormeer dit via gekende relativistische optelwet voor snelheden naar een waarnemer die beweegt tov het water en je zal de gevraagde afhankelijkheid vinden. Het komt dus doordat enkel een object dat aan snelheid c beweegt volgens elke waarnemer aan de snelheid c beweegt. Toevallig voldoet licht in vacuum daar aan, em licht in een medium niet. Je vraag is dus hetzelfde als de meer alledaagse vraag:' als een forel met een maximale snelheid 1 m/s tov het water kan zwemmen, waarom zie ik hem dan sneller voorbij zwemmen als het water sneller stroomt?'

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2007 - 13:41

Eendavid's antwoord lijkt me correcter. Golflengte afhankelijkheid van de brekingsindex lijkt me hierbovenop slechts een hogere orde effect.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

ned118

ned118

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2007 - 13:09

maar is dit niet in tegenpraak met einsteins tweede postulaat dan?(eendavids antwoord)
of gaat einsteins tweede postulaat niet over licht in een medium?

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 oktober 2007 - 13:13

Inderdaad, daar gaat het alleen over licht in vacuŁm en dus niet in een medium.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2007 - 13:40

Inmiddels ben ik toevallig een grafiek tegengekomen van de brekingsindex en absorptiecoefficient van water als functie van frequentie. De brekingsindex is bijzonder constant in het zichtbare gebied. En opmerkelijkheid is dat de absorptiecoefficient over het algemeen vrij hoog is, behalve in het gebied van zichtbaar licht. Dit zou een hint kunnen zijn waarom de ogen van de meeste mensen en dieren precies in dit gedeelte opereren. Verder licht het minimum van de absorptiecoefficient bij groen, wat zou kunnen leiden tot een idee over de kleur van bladgroen.

De grafiek staat in :
Classical Electro Dynamics
van Jackson
3e editie, p315

Veranderd door sirius, 19 oktober 2007 - 13:41

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures