Springen naar inhoud

Wipplank circus

• Log in om te kunnen reageren

Simon bruyninckx

Simon bruyninckx

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 13:02

hey,
ik moet mijn gip (eindwerk) doen over over circus en wetenshappen.
heel moeilijk maarja moeilijk gaat ook natuurlijk.

nu mijn vraag
stel je hebt een wipplank (bascule zie cirque du soleil enz) en een toren van ongeveer drie meterhoog.
hoe hoog gaat die persoon vliegen als men met twee personen van die toren op de bascule springt. als me de vering van de plank en de sprong kracht van de persoon verwaarloost. bestaat hier een formule voor??

groetjes simon

waarschijnlijk gaan er nog heel veel vragen volgen inverband met mij gip hopelijk wilen julie mij daar mee helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 16:22

Je begrijpt dat we geen hele opgave voor gaan doen. Het zou fijn zijn als je vertelt hoe ver je zelf komt. Ik zou het opdelen in een paar stukken.

1. De 2 personen versnellen totdat ze de plank raken (gebruik behoud van energie).
2. De botsing, waarna plank en de drie massa's als geheel voortbewegen (gebruik behoud van energie).
3. Toename van de snelheid onder invloed van de zwaartekracht. Dit is het lastigste onderdeel. (teken hiervoor op beide massa's de krachten en gebruik hierbij dat beide massa's met dezelfde kracht wordt ondersteund door de plank. Daaruit haal je de versnelling en daarmee kan je de snelheid berekenen die je nodig hebt bij punt 4).
4. De persoon komt los van de plank en beweegt omhoog tot maximale hoogte. (gebruik behoud van energie op dezelfde manier als punt 1).

Ik denk dat je hiermee wel aan de gang kunt.

Veranderd door Sjakko, 08 oktober 2007 - 16:24

Simon bruyninckx

Simon bruyninckx

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 16:30

ik kom maar tot puntje 1. die snap ik is nu ook niet moeilijk. maar hoe moet je beginne aant punt 2 met welk sooort mechenica/sterkteleer moet ik dit vergelijken.

simon

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 16:54

Gebruik voor punt 2 weer behoud van energie, dus:
kinetische energie van beide massa's voor de botsing = kinetische energie van beide massa's na de botsing
Nu invullen.

Met beide massa's bedoel ik dus massa1=de 2 personen en massa2=de andere persoon (die gelanceerd gaat worden).

Veranderd door Sjakko, 08 oktober 2007 - 17:03

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 oktober 2007 - 18:06

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures