Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 379

Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Nu de aandacht voor het milieu zo groot is vroeg ik me toch iets af. Als je op een avond bv door de meir wandelt ( een bekend winkelstraat in antwerpen) zie je alle lampen nog aanstaan voor de etalages. Hoe komt het dat deze lichten nog aan zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Omdat de eigenaars het aanlaten pi.gif . Dat kan je hen niet verbieden.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Hoe komt het dat deze lichten nog aan zijn?
Als je je afvraagt waarom: dat is nog "reclame" eigenlijk.

Een verlichte winkel valt meer op, bvb de etalage of de naam.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 402

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Ja precies, de mensen die door zo´n straat slenteren, zullen eerder geneigd zijn even door de etalage naar binnen te kijken bij een winkel waar de lichten in de etalage aan zijn, dan kan je het namelijk ook beter zien pi.gif . Inderdaad een soort van reclame, zeker in grote steden waar 's avonds nog veel mensen op straat zijn.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 379

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Moet men geen belasting hiervoor betalen kwestie van lichtvervuiling en het milieu?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Het is voor een deel voor de reclame, en voor een deel ook veiligheid, er zal minder snel worden ingebroken als de dief in t volle licht staat..
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 3.165

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

TD schreef:Als je je afvraagt waarom: dat is nog "reclame" eigenlijk.

Een verlichte winkel valt meer op, bvb de etalage of de naam.
In Leuven heb je langs de ring practisch geen winkels. Er ligt wel een uitzendbureau, midden tussen huizen. Ook daar laten ze, helaas, 's nachts het licht aan. Volgens mij enkel voor de reclame aangezien het sowieso een slechte plaats is om in te breken (veel te opvallend).

Wanneer mensen het voor de veiligheid doen dan kan ik er nog wel begrip voor opbrengen, ik heb er geen begrip voor als het enkel voor reclame is gezien de energieproblematiek.
TD schreef:Als je je afvraagt waarom: dat is nog "reclame" eigenlijk.

Een verlichte winkel valt meer op, bvb de etalage of de naam.
In Leuven heb je langs de ring practisch geen winkels. Er ligt wel een uitzendbureau, midden tussen huizen. Ook daar laten ze, helaas, 's nachts het licht aan. Volgens mij enkel voor de reclame aangezien het sowieso een slechte plaats is om in te breken (veel te opvallend). Dat licht is ook nog eens fel oranje, super hinderlijk voor wanneer je er langs loopt.

Wanneer mensen het voor de veiligheid doen dan kan ik er nog wel begrip voor opbrengen, ik heb er geen begrip voor als het enkel voor reclame is gezien de energieproblematiek.
Moet men geen belasting hiervoor betalen kwestie van lichtvervuiling en het milieu?
Nee, gewoon het normale tarief, het daltarief zelfs voor een deel van de tijd pi.gif . Ik vind het een interessant idee om daar extra belasting op te heffen, dat voorkomt dat ze al te lichtzinnig onze energie verspillen. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 12.262

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Die belasting is er toch al jaren? In nederland heet het regulerende energiebelasting (reb), in belgie zal vast ook zoiets bestaan. Dat zit gewoon in de kwh prijs verwerkt overigens, dus of je winkel nou wel of niet open is, belasting betaal je altijd als de lichten branden.

Overigens denk ik dat het wel wenselijk is wat verlichting te laten branden in stadscentra naar sluitingstijd... anders wordt het wel heel akelig donker op straat, en wil niemand meer savonds in de stad komen. Lijkt me vooral slecht nieuws voor restaurants en dergelijke.
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Die belasting is er toch al jaren? In nederland heet het regulerende energiebelasting (reb), in belgie zal vast ook zoiets bestaan. Dat zit gewoon in de kwh prijs verwerkt overigens, dus of je winkel nou wel of niet open is, belasting betaal je altijd als de lichten branden.
Wij spreken hier over een extra belasting die gewone burgers niet betalen.
Overigens denk ik dat het wel wenselijk is wat verlichting te laten branden in stadscentra naar sluitingstijd... anders wordt het wel heel akelig donker op straat, en wil niemand meer savonds in de stad komen. Lijkt me vooral slecht nieuws voor restaurants en dergelijke.
Jij bent duidelijk nog niet veel in de Vlaamse steden geweest. :D

In Leuven kan ik 's avonds nog makkelijk lezen met enkel de straatverlichting.

Ook in de Nederlandse steden heb je ruim voldoende straatverlichting om je veilig te voelen.

In Vlaanderen wordt de verlichting wel heel sterk overdreven. Ik vind dat spijtig, ik zie graag een mooie sterrenhemel en dat gaat niet met die rotverlichting. Het voelt voor mij ook wat onnatuurlijk dat het 24/7 licht is. Een beetje verlichting vind ik prima maar je hoeft toch niet honderden meters voor je uit te kunnen kijken?

Tijdens de laatste maansverduistering had de Vlaamse 'Sterrenwacht' een telescoop geplaatst op een plein. Ze hadden uiteraard verzocht aan de burgermeester om de straatverlichting uit te zeggen in die paar straten voor die ene avond. Helaas zag de burgermeester dat niet zitten.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 379

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Trouwens weet niet zeker of dat inderdaad wel helpt tegen inbraak de inbrekers kunnen zo dan ook beter zien. En winkels hebben toch alarm enzo. Dus volgens mij is dat licht voor niet nodig. Ik denk dat ik als ik door het straat wandel en ik zie 1 licht in een winkel waar het normaal donkerder is dat ik eerder zou gaan kijken dan wanneer er gewoon licht genoeg is.

En waarom zou een kleine winkel zoals een kranten winkel de reclame willen alsof iemand echt door normale straten loopt en zich gaat herinneren dat er een krantenwinkel daar is.

Berichten: 12.262

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Wij spreken hier over een extra belasting die gewone burgers niet betalen.
Tja, what's the point. Je moet ook allemaal gaan administreren natuurlijk, ik denk dat het niet zoveel zal opleveren, afgezien van een grote papierberg.
Jij bent duidelijk nog niet veel in de Vlaamse steden geweest

In Leuven kan ik 's avonds nog makkelijk lezen met enkel de straatverlichting.

Ook in de Nederlandse steden heb je ruim voldoende straatverlichting om je veilig te voelen.
Ik kom niet vaak in vlaanderen, maar toch wel zo nu en dan. Valt me juist op hoe goed verlichting daar is geregeld, met name op de wegen, maar inderdaad ook wel binnen de bebouwde kom. Persoonlijk vind ik het wel prettig, al kun je het natuurlijk ook overdrijven.
Trouwens weet niet zeker of dat inderdaad wel helpt tegen inbraak de inbrekers kunnen zo dan ook beter zien. En winkels hebben toch alarm enzo.
Het is een kwestie van perceptie. Mensen voelen zich veiliger op een goedverlichte straat, of het werkelijk veiliger is doet er wat dat betreft eigenlijk niet toe. Tegen inbraak alleen is etalageverlichting sowieso onzinnig, dan kun je beter hetzelfde vermogen aan natriumlampen plaatsen, die leveren een pak meer (doch ongezellig oranje) licht voor hetzelfde geld.

Overigens begrijp ik best dat (amateur)astronomen zich storen aan al dat licht... ik realiseer me dat vooral als ik bijv op vakantie ergens buiten de steden ben en de melkweg weer een keer zie - gaat hier niet meer lukken. Maar sterrenkijkers zijn een beperkt aantal mensen, voor de overigen is een beetje goede straat en stadsverlichting wel zo prettig.

Misschien toch maar landelijk gebied inrijden als je sterren wilt kijken, telescoop in de achterbak en gaan :D

Nadeel van belgie is wel dat je mogelijk lang moet zoeken naar een stukje zonder straatverlichting in de buurt.

Tip: zet koers richting nederland! Buiten de randstad hebben we hier snachts amper ingeschakelde straatverlichting, de A2 is bijvoorbeeld helemaal donker tussen pakweg eindhoven en maastricht. Levensgevaarlijk, maar leuk voor de stargazers!
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Tja, what's the point. Je moet ook allemaal gaan administreren natuurlijk, ik denk dat het niet zoveel zal opleveren, afgezien van een grote papierberg.
Mogelijk, mogelijk niet.

Ik stel voor nu enkel dat het een interessant idee is, dus dat het de moeite waard is om dit te onderzoeken.

Hoeveel papieren zijn er nu voor nodig zolang de overheid zelf niet onnodig veel extra papieren kweekt (het schijnt dat de overheid daar goed in is :D ). Je rekent gewoon een speciaal nachttarief voor bedrijven.
Ik kom niet vaak in vlaanderen, maar toch wel zo nu en dan. Valt me juist op hoe goed verlichting daar is geregeld, met name op de wegen, maar inderdaad ook wel binnen de bebouwde kom. Persoonlijk vind ik het wel prettig, al kun je het natuurlijk ook overdrijven.
Wat voor een toerist leuk is kan voor een bewoner lastig zijn. Neem nu bijvoorbeeld de vele kasseienwegen en heuvels. Erg leuk wanneer je op vakantie bent, een plaag wanneer je hierdoor dagelijks moet omfietsen om jouw fiets te sparen. en je regelmatig bezweet aankomt omdat je meer dan 5 minuten nonstop bergop moet fietsen :D
Overigens begrijp ik best dat (amateur)astronomen zich storen aan al dat licht... ik realiseer me dat vooral als ik bijv op vakantie ergens buiten de steden ben en de melkweg weer een keer zie - gaat hier niet meer lukken. Maar sterrenkijkers zijn een beperkt aantal mensen, voor de overigen is een beetje goede straat en stadsverlichting wel zo prettig.
Nu, laten we dan een paar keer per jaar een nacht van het duister doen waarbij we de dagen laten afhangen van de astronomische gebeurtenissen. Dan heeft iederéén zijn zin. :D
Nadeel van belgie is wel dat je mogelijk lang moet zoeken naar een stukje zonder straatverlichting in de buurt.
- Zucht -

Inderdaad, in omgeving Leuven is er geen donker plekje te vinden.
Tip: zet koers richting nederland! Buiten de randstad hebben we hier snachts amper ingeschakelde straatverlichting, de A2 is bijvoorbeeld helemaal donker tussen pakweg eindhoven en maastricht. Levensgevaarlijk, maar leuk voor de stargazers!
Levensgevaarlijk? -emoticon met opgeheven schouders- (wanneer wordt die eindelijk eens toegevoegd?)

Dat valt volgens mij nogal mee. De auto's hebben zelf koplampen, de ogen passen zich aan aan het duister. Ik denk dat dit beter is dan een steeds wisselende lichtintensiteit waarbij de ogen nooit wennen aan het duister.

Verder schijnt het zo te zijn, wat ik zelf ook wel meen te merken, dat sommige mensen wat gehypnotiseerd geraken van de verlichting en hierdoor eerder in slaap sukkelen. Nu weet ik niet ofdat dit voor een deel van de mensen een subjectieve ervaring is óf dat er wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan en het effect is aangetoond.

Wat is de reden dat de A2 weinig verlicht is? Het zal toch zeker geen bezuinigingsmaatregel zijn?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 379

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Dat is zoals wagens die bv ministers en dergelijke gebruiken waarvoor gebruiken ze hiervoor geen alternatief middel. Of overheids gebouwen uitrusten met zonnepanelen.

Berichten: 12.262

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Je rekent gewoon een speciaal nachttarief voor bedrijven.
Nouja, daar ga je al. Er zijn natuurlijk genoeg bedrijven die snachts stroom gebruiken voor andere dingen dan etalageverlichting. Dat kan de vriezer van slager of supermarkt zijn, maar ook de hele productieketen in een meer industrieel bedrijf. Die kun je dan weer ontheffing laten aanvragen, en daar begint de papierbende.
Dat valt volgens mij nogal mee. De auto's hebben zelf koplampen, de ogen passen zich aan aan het duister. Ik denk dat dit beter is dan een steeds wisselende lichtintensiteit waarbij de ogen nooit wennen aan het duister.
Auto's hebben inderdaad koplampen (dimlicht), maar die zitten eraan zodat de auto zichtbaar is voor anderen. Er zit ook groot licht aan waarmee je zelf kunt zien waar je rijdt, maar dat mag je niet voeren bij voor- of tegenliggers op de weg. Vooral bij een beetje snelheid is rijden zonder straatverlichting daardoor gevaarlijk. Bij 120 km/h wil je een obstakel (en het verloop van de weg) eigenlijk wel 100++ meter van te voren kunnen zien, maar dat lukt met dimlicht nooit.

Of mensen door het licht in slaap sukkelen weet ik niet. er is me wel zoiets bekend van de verlichting in tunnels, die veel dichter op elkaar hangt - sommige mensen schijnen last te hebben van het voorbijflitsen.
Wat is de reden dat de A2 weinig verlicht is? Het zal toch zeker geen bezuinigingsmaatregel zijn?
Langs de zuidelijke A2 staan domweg geen straatlantaarns... dat geldt overigens voor grote delen van het nederlandse weggennet, ook bijvoorbeeld richting het noorden en oosten.

Op veel andere wegen worden ze bijvoorbeeld na 11 uur uitgeschakeld uit energiebesparing, ondanks dat er dan nog best wat verkeer op de weg is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Nachtelijke verlichting grote winkelcentra

Ik denk dat men hier iets over het hoofd ziet. Energiecentrales moeten namelijk een bepaalde hoeveelheid energie produceren zodat ze, ongeacht wat de vraag is, hieraan kunnen voldoen. Ze kunnen niet continu blijven schakelen tussen lage en hoge waarden; er moet continu uitgegaan worden van een bepaalde bandbreedte. Daarbij wil men het productieniveau ook niet té laag hebben is mij verteld. Het weer opstoken naar dag-piek niveau kost dan teveel.

Als een winkel dus besluit 's nachts zijn verlichting uit te laten wil dat dus niet per definitie milieurendement opleveren.

Zie ook deze topic.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer