Machtiging administrator account

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Machtiging administrator account

Ik kom zojuist het volgende probleem tegen:

In mijn laptop zit een HD van die in 3 partities is verdeeld waarvan 2 ongeveer 100GB. Op de ene staat Windows XP (gebruik ik nooit meer eigenlijk) en op de andere staat Windows VISTA (C-schijf genaamd).

Enkele minuten geleden installeer ik Java SE Development Kit (JDK) versie 6 update 3. Om er voor te zorgen dat ik inputs kan doen in mijn Java programma moet ik een map maken op C:\jdk1.6.0_03\input en daar dan een bestand Input.class in plaatsen.

Wanneer ik dat ging doen kwam er een scherm dat zegt "contact opnemen met de beheerder ..."
java_error.png
java_error.png (116.62 KiB) 713 keer bekeken
Het grote probleem is dat ik de enige gebruiker ben op mijn pc en mijn account in ingesteld als administrator. Weet er iemand een oplossing voor dit probleem ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Machtiging administrator account

Draai je het programma zelf ook als administrator? (rechtermuisklik -> uitvoeren als administrator)

Is de schijf vol?

In vista heb ik ook eens gehoord dat programma's geen directories mogen aanmaken in program files maar enkel onder de local settings van je eigen account. Dus probeer de map eens aan te maken via windows verkenner.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Machtiging administrator account

In vista heb ik ook eens gehoord dat programma's geen directories mogen aanmaken in program files maar enkel onder de local settings van je eigen account.
Huh? Wat is daar nou weer het nut van?? Wat voor schadelijks kan het aanmaken van een mapje nou zijn? En of dat nou in Program Files is of in de root of waar dan ook, dat maakt toch helemaal niks uit?? Dat betekent dus eigenlijk dat de meeste programma's niet meer in hun standaard directory geinstalleerd kunnen worden (immers, de meeste software wordt standaard in Program Files geinstalleerd). M.a.w. dit gaat een hoop problemen opleveren voor mensen die nog niet zo goed met Windows overweg kunnen... Goed gedaan, Microzot pi.gif
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Machtiging administrator account

Draai je het programma zelf ook als administrator? (rechtermuisklik -> uitvoeren als administrator)
Het programma draait nog niet, ik wil enkel de .class file in het mapje kopieren dat ik zelf heb aangemaakt.
Is de schijf vol?
Zeker niet, nog een 60 GB vrij op die partitie.
In vista heb ik ook eens gehoord dat programma's geen directories mogen aanmaken in program files maar enkel onder de local settings van je eigen account. Dus probeer de map eens aan te maken via windows verkenner.
Toen ik die input map wilde aanmaken moest ik zeker 4 tot 5 keer op toestemmen klikken voor het lukte. Het is dus blijkbaar niet echt de bedoeling zelf mappen aan te maken in Prog. Files.

Ik zal het gewoon proberen onder local setting (zoals je in de screencap ziet stelt hij dit zelf ook voor). Volgens mij gaat dit geen effect hebben op de werking van JDK SE nog de .class file.
Goed gedaan, Microzot
Elke keer als er een vraag over een OS van Microsoft wordt gesteld is er altijd wel iemand met deze opmerking. Na een tijdje weet iedereen het wel al. Hopelijk onstaat er weer niet een discussie over OS's en kan de informatie in deze topic later misschien nog gebruikt worden door andere forumleden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Machtiging administrator account

Huh? Wat is daar nou weer het nut van?? Wat voor schadelijks kan het aanmaken van een mapje nou zijn? En of dat nou in Program Files is of in de root of waar dan ook, dat maakt toch helemaal niks uit?? Dat betekent dus eigenlijk dat de meeste programma's niet meer in hun standaard directory geinstalleerd kunnen worden (immers, de meeste software wordt standaard in Program Files geinstalleerd). M.a.w. dit gaat een hoop problemen opleveren voor mensen die nog niet zo goed met Windows overweg kunnen... Goed gedaan, Microzot pi.gif
:D

Als je de installer laat lopen gaat alles zoals gewoonlijk. Je map wordt aangemaakt waar jij het kiest. Wanneer het programma echter setting bestanden wil gaan aanmaken dan doet hij dat in een 'virtuele map' die onder je account wordt bewaard. De plaats waar dit gebeurt is <gebruiker>\AppData\Local\VirtualStore\Program Files. Deze implentie vind je ook deels terug in unix systemen. Het systeem dat ze gebruiken is dus deels afgekeken en heeft zeker al z'n nut bewezen. Zomaar bestanden de kans geven om mappen en bestanden aan te maken waar ze het gedacht hebben is enorm onveilig, waarom denk je dat spyware het zo makkelijk heeft om zich zomaar in de windows mappen te gaan installeren op XP of ouder?

Het is zeker een vooruitgang, alleen moet de oude software aangepast worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Machtiging administrator account

Zomaar bestanden de kans geven om mappen en bestanden aan te maken waar ze het gedacht hebben is enorm onveilig, waarom denk je dat spyware het zo makkelijk heeft om zich zomaar in de windows mappen te gaan installeren op XP of ouder?
Ik vind de Program Files map wel heel wat anders dan de Windows map... En de naam 'Program Files' zegt toch ook genoeg? Hierin kun je programma's installeren. Wat ik heel irritant vind is dat onder Windows XP bijv. een programma z'n configuratie bestanden vaak niet alleen meer in z'n eigen (sub)directory zet, maar soms ook in Program Files\Common Files\blabla of Documents and Settings\<gebruiker> of <All Users>\Application Data\blabla of Documents and Settings\<gebruiker> of <All Users>\My Documents\blabla. Het gebeurt me regelmatig dat ik me wezenloos loop te zoeken naar een config bestand van een of ander programma. Met Vista wordt dat er dus blijkbaar niet beter op.

Maar hoe zit het dan met programma's als Adobe Acrobat Reader. Typisch een programma dat standaard in Program Files geinstalleerd wordt (maar wil ook best in een andere directory geinstalleerd worden), maar tegelijk worden er ook bestanden in de Program Files\Common Files\blabla geplaats... Hoe gaat Vista daarmee om? Krijg je dan tijdens de installatie van Acrobat Reader dan ook van die errors zoals bij de TS? Of is er al weer een nieuwe versie van Acrobat Reader uit die geen bestanden meer in Common Files\blabla plaatst?

En wat spyware betreft: voor de werking van spyware maakt het geen drol uit waar de spyware bestanden staan. Het gaat erom of en hoe ze uitgevoerd worden; daar heeft de locatie ervan geen invloed op. Behalve dan in Documents and Settings\<gebruiker>\Menu Start\Programma's\Opstarten. En als je dat weet, kan een OS dat ook makkelijk afvangen. Heeft verder niks met de map Program Files te maken.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 99

Re: Machtiging administrator account

Disclaimer, het is slechts een vermoeden voor een eventuele oplossing:

De invoer klasse naar de map Ruben - wat het OS voorstelde.

Met classpath de map Ruben instellen voor het zoeken naar de invoer klasse.

(classpath is schijnbaar iets van java)

Classpath zou met een dos venster uitgevoerd moeten worden:
set classpath=pad1;pad2
Iets concreter (bijv):
set classpath=.;c:\Ruben
Waarbij de punt en punt komma vlak achter het '=' teken de huidige dir voorstelt voor het zoeken naar klassen.

Geript uit een "leerboek" java van Leen Ammeraal.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Machtiging administrator account

@zpiderman: ik zie je meermaals vertellen dat ik een error krijg tijdens de installatie. Misschien is mijn vraag niet duidelijk gesteld of anders heb jij ze niet goed gelezen maar het installeren van alle programma's in Vista is bij mij tot nu toe zeer vlot verlopen.

Het enige probleem gisteren was in de directory van een reeds geinstalleerd programma (JDK) een map aanmaken input (dit lukt nog na enkele keren op doorgaan te klikken) en in deze map een bestandje Input.class te zetten (na de installatie).

Nu staat het bestand in een andere map buiten prog. files en et zal ook wel werken denk ik.

@Nvt: wat jij verteld is ongeveer wat ik wil doen: een classpath instellen. Ik laat gewoon de class file inlezen door JCreator LE (freeware) i.p.v. het uitoeren in dos. Waarschijnlijk komt het wel op hetzelfde neer.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Machtiging administrator account

zpidermen, je vat het niet echt denk ik. Als je het programma gaat installeren dan geef je toestemming dat het mag geinstalleerd worden, en dan mag het programma bestanden aanmaken waar het zin heeft. Het is echt later als het programma zelfstandig mappen gaat aanmaken zonder toestemming dat het verplicht naar de virtualstore wordt gestuurd. Volgens mij merkt het programma dat zelf nooit omdat het automatisch wordt 'doorgestuurd'. Maar ik zou het ook even beter moeten opzoeken als je echt de specifieke werking wil kennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Machtiging administrator account

Als je het programma gaat installeren dan geef je toestemming dat het mag geinstalleerd worden, en dan mag het programma bestanden aanmaken waar het zin heeft. Het is echt later als het programma zelfstandig mappen gaat aanmaken zonder toestemming dat het verplicht naar de virtualstore wordt gestuurd. Volgens mij merkt het programma dat zelf nooit omdat het automatisch wordt 'doorgestuurd'.
Hoe 'weet' het OS dat je toestemming hebt gegeven? Ik bedoel, dubbelklikken op het setup.exe bestandje bijv. lijkt me niet hetzelfde als toestemming aan dat programma geven om geinstalleerd te worden.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Machtiging administrator account

Hoe 'weet' het OS dat je toestemming hebt gegeven? Ik bedoel, dubbelklikken op het setup.exe bestandje bijv. lijkt me niet hetzelfde als toestemming aan dat programma geven om geinstalleerd te worden.
Dat vraagt hij na het dubbelklikken op een .exe. Vanaf je ergens klikt op een .exe vraagt hij of je het wil uitvoeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Machtiging administrator account

Dat vraagt hij na het dubbelklikken op een .exe. Vanaf je ergens klikt op een .exe vraagt hij of je het wil uitvoeren.
Bij Windows XP gebeurt dat niet alleen bij *.exe maar ook bij andere bestandstypen, bijv. ook bij *.mp3. Dit gebeurt trouwens alleen als het bestand waarop je dubbelklikt zich op dezelfde partitie bevindt waarop ook het OS is geinstalleerd.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Machtiging administrator account

Bij Windows XP gebeurt dat niet alleen bij *.exe maar ook bij andere bestandstypen, bijv. ook bij *.mp3. Dit gebeurt trouwens alleen als het bestand waarop je dubbelklikt zich op dezelfde partitie bevindt waarop ook het OS is geinstalleerd.
Dat kan ik mij toch niet meer herinneren en zeker niet hetgene wat je verteld over die mp3 bestanden.

Bij VISTA wordt je scherm wazig dus kan je even niet verder werken, dan verschijnt er een venster met de naam van de .exe die uitgevoerd gaat worden. Als je dat toestaat dan wordt je scherm terug normaal en begint de installatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Machtiging administrator account

Bij Windows XP gebeurt dat niet alleen bij *.exe maar ook bij andere bestandstypen, bijv. ook bij *.mp3. Dit gebeurt trouwens alleen als het bestand waarop je dubbelklikt zich op dezelfde partitie bevindt waarop ook het OS is geinstalleerd.


Windows XP vraagt enkel wat je met het bestand wil gaan doen en in welke map je het wil gaan plaatsen etc. Bij windows vista moet je processen die starten echt gaan toestaan of weigeren. Zoals Ruben al zei wordt alles onderbroken en moet je kiezen of je iets toestaat of weigert. Ondertussen kan je niks anders gaan doen, je moet dus eerst een beslissing maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Machtiging administrator account

Ruben01 schreef:Dat kan ik mij toch niet meer herinneren en zeker niet hetgene wat je verteld over die mp3 bestanden.

Bij VISTA wordt je scherm wazig dus kan je even niet verder werken, dan verschijnt er een venster met de naam van de .exe die uitgevoerd gaat worden. Als je dat toestaat dan wordt je scherm terug normaal en begint de installatie.
[attachment=683:Beveilig...schuwing.png]

En als je op 'Annuleren' klikt, krijg je een melding 'Error executing program!'... Tja, d'r zou maar een virus verstopt zitten in een MP3... pi.gif
Bijlagen
Beveiligingswaarschuwing.png
Beveiligingswaarschuwing.png (8.06 KiB) 702 keer bekeken
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Reageer