Principe van huygens

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Principe van huygens

Stel dat je een water (sloot, golfbak) hebt waarin vlakke golven lopen. Ergens in die sloot staat er een paal in het water. Door het passeren van de vlakke golven ontstaat er een tweede golfbeweging die vanuit de paal vertrekt. Die golfbeweging heeft een cirkelvorm. In het interferentiepatroom zullen er buiklijnen en knooplijnen ontstaan. Maar wat en hoe gebeurt er als er een paal in het water staan die de vorm heeft van een halve cirkel? Dus van 1 kant rond en van 1 kant vlak?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Principe van huygens

Welke kant rond, welke kant vlak? Breking van het licht is daar waar het licht de paal raakt, dus de andere kant, donkere kant, is niet zo belangrijk welke vorm dat heeft.

Berichten: 3

Re: Principe van huygens

Beide. Ik vraag me af wat er gebeurt als het tegen de ronde kant komt, maar eigenlijk ook wat er tegen de vlakke kant komt. Als het tegen de vlakke kant komt, dan gaan alleen de golven die langs het voorwerp lopen door, en achter het voorwerp gebeurt er niets, dus blijft het water stil, toch? Dan blijft er over wat er gebeurt als het tegen de ronde kant komt. Dank je wel alvast!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Principe van huygens

en achter het voorwerp gebeurt er niets, dus blijft het water stil, toch?
Dát is nou juist tegen het principe van Huygens in. En ook in de praktijk niet te zien. Volgens Huygens fungeert élk trillend punt in een golf zelf als bron voor een trilling rondom dat punt. Al die nanogolfjes interfereren met elkaar , resultaat, één groot macroscopisch golfpatroon dat je ziet als je bijvoorbeeld een steen in het water gooit.

Als een watergolf een paal passeert zullen er ter plaatse van de paal géén punten zijn die zelf ook weer rondom trillingen door kunnen geven dus wordt dat macroscopische beeld even verstoord. Maar een punt bijv. tien cm voorbij en net naast de paal wordt wel in trilling gebracht, zal rondom golfjes veroorzaken, zodat de macroscopische golf zich weer sluit voorbij de paal. In een ideale vloeistof in het zuiver theoretische geval komt dat een heel eind maar nooit meer hélemaal goed, in de praktijk is het zichtbare effect van een paal op een golfpatroon na een paar meter wel verdwenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Principe van huygens

Jan van de Velde schreef:Dát is nou juist tegen het principe van Huygens in. En ook in de praktijk niet te zien. Volgens Huygens fungeert élk trillend punt in een golf zelf als bron voor een trilling rondom dat punt. Al die nanogolfjes interfereren met elkaar , resultaat, één groot macroscopisch golfpatroon dat je ziet als je bijvoorbeeld een steen in het water gooit.

Als een watergolf een paal passeert zullen er ter plaatse van de paal géén punten zijn die zelf ook weer rondom trillingen door kunnen geven dus wordt dat macroscopische beeld even verstoord. Maar een punt bijv. tien cm voorbij en net naast de paal wordt wel in trilling gebracht, zal rondom golfjes veroorzaken, zodat de macroscopische golf zich weer sluit voorbij de paal. In een ideale vloeistof in het zuiver theoretische geval komt dat een heel eind maar nooit meer hélemaal goed, in de praktijk is het zichtbare effect van een paal op een golfpatroon na een paar meter wel verdwenen.
ook als het geen ronde paal is maar dus een halfronde paal?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Principe van huygens

Je zult steeds licht verschillende interferentiepatronen krijgen, omdat het patroon van wél- en niet meetrillende deeltjes er steeds ietsje anders uitziet. Maar de grote lijn is niet wezenlijk anders, en na een paar meter zul je echt geen verschil meer zien, al zet je er een stervormige paal in.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Principe van huygens

ik zie het niet echt voor me.

als er dus een paal met de vorm van een "halve maan" dus half vlak en half rond in het water staat. er komt een golf aan tegen de vlakke kant van de paal. de golf gaat dus voor het grootste gedeelte links en rechts lang de paal. maar wat gebeurt er dan verder achter de paal? het water gaat daar ook gewoon door met bewegen in dezelfde vorm als de golf eerst was?

en wat als de golf tegen de ronde kant aankomt? dan gaat er dus een gedeelte van de golven gewoon links en recht langs de paal, een ander gedeelte komt dus tegen de paal aan. gaat die corkelvormige golven vormen? en wat gebeurt er achter de paal? ik probeer het te visualiseren, maar het lukt niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Principe van huygens

ik zie het niet echt voor me.
Het was even zoeken, maar ik vond wat nuttigs op dat gebied.

http://www.ngsir.netfirms.com/englishhtm/m...rces.htm#anchor

Kies hier bij "light & waves", het middelste blok, "diffraction of water waves", en begin eens met "corner", dan "opening" en tenslotte "obstacle".

Dan zie je de golven de bocht omgaan. Hoe verder van het obstakel, hoe geringer het nog zichtbare effect.

je kunt het obstakel geen verschillende vormen geven (wel breder of smaller maken) maar vooral als je "corner" gebruikt zie je hoe een golf om een hoekje buigt, en kun je je ook voorstellen dat de vorm van dat hoekje meer een detail is. (hoop ik)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer