Protectionisme goed of slecht?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 85

Protectionisme goed of slecht?

Er is veel te doen omtrent ABN Amro dat nu opgesplitst gaat worden waardoor Nederland zijn grootste bank kwijtraakt, dat lijkt me niet bevorderlijk voor de economie. Zo gaan er onder andere 7600 banen verloren en wordt het hoofdkantoor in Amsterdam van de hand gedaan. Had de overheid hier moeten ingrijpen tegen de overrname van het consortium? Ik denk niet dat zoiets had kunnen gebeuren in bijvoorbeeld Frankrijk of de VS.

Berichten: 85

Re: Protectionisme goed of slecht?

Bij nader inzien had dit ook wel in 'Politicologie en samenleving' gepast.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Protectionisme goed of slecht?

Zo gaan er onder andere 7600 banen verloren
Waarom? Het staat me juist bij dat Fortis gegarandeerd had dat er geen ontslagen zouden vallen. En 7600 lijkt me sowieso enorm: dat zou zowat heel ABN Amro zijn gok ik.
wordt het hoofdkantoor in Amsterdam van de hand gedaan.
Hoe kom je daarbij? Zover ik het begreep uit de NRC Next van gisteren blijft het hoofdkantoor gewoon bestaan, maar dan als "bijkantoor".
Ik denk niet dat zoiets had kunnen gebeuren in bijvoorbeeld Frankrijk of de VS.
Waarom niet?
Bij nader inzien had dit ook wel in 'Politicologie en samenleving' gepast.
Houd het maar even bij economie.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Protectionisme goed of slecht?

Zo gaan er onder andere 7600 banen verloren
Toevallig kom ik hier net op: [google]Fortis ABN banen[/google]. Alleen al op de eerste pagina wordt gerept over getallen van 450 tot maar liefst 11.000 banen. Ofwel: de geruchtenmachine draait op volle toeren en niemand die niet in het bestuur van de banken zit kan er ook maar een zinnig woord over zeggen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.425

Re: Protectionisme goed of slecht?

Door efficiencyvoordelen - het samenvoegen van Fortis en ABN-AMRO onderdelen - zullen de meeste banen verloren gaan. Hetzelfde werk wordt dan binnen Nederland door minder mensen gedaan. Dit is economisch een voordeel voor Nederland omdat deze overtollige mensen dan elders nuttiger werk kunnen doen. Het investeringbankonderdeel en het Global Clients onderdeel die naar RBS gaan zijn mogelijk wel een verlies voor Nederland, vooral als de werkzaamheden naar elders worden verplaatst.

Internationale kapitaalmobilitiet heeft per saldo echter veel meer voor- dan nadelen. ABN-Amro bestond bijv sowieso voor een groot deel uit onderdelen die ze in het buitenland gekocht had.

Bedenk verder dat voordat er sprake was van overname of opsplitsing de aandelen een lage waardering op de beurs hadden vanwege lage groeiverwachtingen. Deze verwachtingen waren zo laag omdat de groei van de winst steeds tegenviel. De bank presteerde gewoon niet zo goed en dat was geen voordeel voor Nederland. Doordat andere partijen, zoals het bankentrio, meende met de bank het beter te kunnen doen dan de prijs die ervoor betaald zou moeten worden is de bank overgenomen. Als Fortis hierin gelijk heeft, wat nog bewezen moet worden, is dat ook een voordeel.

Verder is het wegvallen van een marktpartij een potentieel nadeel voor de consument vanwege vermindering van concurrentie maar vanwege de toename van het aantal banken in Nederland is dit nu niet zo van belang.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Reageer