Springen naar inhoud

Individualisme

• Log in om te kunnen reageren

SvenW

SvenW

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2007 - 16:42

Ik had graag jullie mening es geweten over de volgende vraag pi.gif

* Is individualisering noodzakelijk om als individu niet verpletterd te worden in de moderne samenleving?

Ik zit hier namelijk zelf met een paar dillema's, want langs de ene kant vindt ik het nogal logisch dat een individu een individu moet zijn, maar langs de andere kant is het volgens mij ook zo dat een individu juist makkelijker zal wegvallen, wegen middelmatigheid, twijfel en da alsmaar groter wordende keuzeverplichting.
Wat zouden jullie denken? :s

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tomcpp

tomcpp

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2007 - 16:52

Er zijn consequenties aan je acties. Maar verwende mensen zien dat als een probleem en willen dat oplossen. Dat is uiteindelijk het basisprincipe dat achter die hele groepsgeest zit.

Als je dat doorduwt, dan kan je best eens terugkijken in de geschiedenis, naar Hitler, Stalin, Lenin, Mao, Che Guevarra enzovoort om te kijken wat er gebeurd. Altijd heeft het hetzelfde verloop, en altijd heeft het hetzelfde resultaat : massamoord.

Het doordrukken van groepsgeest op mensen is net wat landen en naties als myanmar, china, en zelfs de hele islam verweten wordt. De gevolgen van zoiets zijn niet te overzien.

Maar uiteraard is individualisme bij momenten pijnlijk. Je MOET kiezen, aangezien ook je keuze niet doorgeven een keuze is, en dat kan pijnlijk worden.

yopi

yopi

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2007 - 21:14

Iedereen is overbodig. Behalve als je een individualist bent en je niet spiegelt aan wat je zou moeten zijn.

Wat middelmatigheid? Je bent wie je bent en kan leven als het meezit in je eigen 'community'

Er was een filosoof waarvan de naam me ontschoten is die de tegenstelling maakte: Gesellschaft en Gemeinschaft.

Tegenwoordig wordt (vooral in de media en met dit kabinet) vooral Gesellschaft gepredikt tot ACHTER DE VOORDEUR

• Gast

Geplaatst op 09 oktober 2007 - 21:44

Ik had graag jullie mening es geweten over de volgende vraag :D

* Is individualisering noodzakelijk om als individu niet verpletterd te worden in de moderne samenleving?

Een mens is zowel individu als deel van een gemeenschap.

Alleen kan niemand leven en overleven, daardoor leer je sociaal gedrag.
Om als individu tot je recht te komen, moet je leren hoe dit kan zonder het recht om individu te zijn van anderen in het gedrang te brengen. Dat betekent dat je ruimte moet laten/geven aan andere individuen.
Hierdoor voelen deze zich niet bedreigd, en hebben de ruimte om ook jou plaats te geven om individu te zijn.

Al wat je pakt kan je niet krijgen, en wat je niet pakt kan je krijgen.
Wat anderen van je afnemen kan je niet geven, en wat anderen je niet afnemen kan je geven.

Sociaal of individualistisch is geen keuze. Beide gaan hand in hand.
Je kan jezelf alleen ontplooien, wanneer je hiervoor de ruimte krijgt van anderen binnen een gemeenschap, wat dan evenzeer voor de anderen in omgekeerde richting geldt.

De droom is dat iedereen zichzelf kan en mag zijn, met zijn/haar eigen mogelijkheden binnen in een "samen" verband.

Eric

PS: Maar ik besef dat ik soms een dromer ben.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures