Wet van Torricelli

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Wet van Torricelli

ik heb een vraagje over de vat van torricelli.

We hebben een opdracht gekregen waarbij we het verband tussen de diameter van de uitstroomopening van een vat en de leegstroomtijd van het vat analytisch en numeriek moeten bepalen.

Het probleem is nu dat het vat de vorm heeft van een kegel, dus het is geen cilinder of een vierkante vat.

Nu weet ik wel ongeveer hoe ik het moet aanpakken als het vat in de vorm was geweest van een cilinder of vierkante bak. Maar niet als het een vorm heeft van een kegel.

Zou iemand mij hierbij willen helpen!

Alvast bedankt

zie bijlage voor de opstelling

zie bijlage
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (43.09 KiB) 476 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (37.47 KiB) 499 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Wet van Torricelli

Bij een cylinder of vierkant vat is de vloeistofinhoud (massa, volume) rechtevenredig met de vulhoogte.

En dat probleem kun je oplossen, zeg je.

Dit werkt analoog maar je moet eerst een formule opstellen voor de inhoud als functie van de vulhoogte h, H_vat, D_boven en D_onder.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Wet van Torricelli

En alvast een detail: die fameuze meneer heette Bernoulli, zonder i voor de ellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Wet van Torricelli

bedankt voor je reactie

Maar dat is nou precies het probleem, ik kan geen formule vinden om dit op te lossen!

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Wet van Torricelli

Kom op, je weet toch wel de formule voor de inhoud van een kegel?

En jouw vat is een grote kegel met diameter D_boven, minus een kleine kegel met diameter D_onder.

Je moet allereerst een formule opstellen voor de hoogte H_groot van de grote kegel en daarna weet je de hoogte H_klein van de kleine kegel want het verschil tussen beide hoogtes is H_vat.

En een formule opstellen voor een verband tussen vloeistofhoogte h en de diameter d op dit niveau.

De inhoud van het vat is het verschil tussen de kegel met hoogte (h + H_klein) en diameter d , en de kleine kegel met hoogte H_klein en diameter D_onder.

Dan heb je het verband tussen h en vloeistofinhoud.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer