Springen naar inhoud

Fotonen die niet interfereren?

• Log in om te kunnen reageren

joren

joren

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2007 - 20:25

Ik las laatst een artikel in scientific american (nummer 7, 2007, nederlandstalige editie) over een nieuwe generatie wireless LAN's die gebruik maken van infrarood of wit licht.

Als inleiding staat hier "Om binnenshuis meerdere gebruikers toegang te bieden tot allerlei internetdiensten kunnen we beter gebruikmaken van lichtgolven dan van radiogolven. Fotonen bieden een groter bandbreedte, interfereren niet en gaan niet door muren, zodat afluisteren door derden onmogelijk is"

Ligt het nu aan mij of gaat dit vrij frontaal in tegen het principe dat zowel licht als radiogolven EM-golven zijn, dus het dualistische karakter van golf en foton hebben. Waarom zouden lichtfotonen wel interfereren en deze van radiogolven niet? Voor het feit dat licht niet door muren gaat en radiogolven wel, denk ik dat dit gewoon komt door het verschil in golflengte tussen beide golven (is dit correct) maar hoe het juist zit weet ik ook niet meer.
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
-- Sir Arthur Conan Doyle

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ajw

ajw

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2007 - 23:43

Waarschijnlijk wordt bedoeld dat een buurman en jij met dezelfde frequentie kunnen werken omdat het licht niet door de muren heen gaat, en je eigen signaal daarom niet interfereert met externe bronnen.

joren

joren

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2007 - 19:20

als men wit licht zou gebruiken kan dit toch interfereren met het gewone daglicht en kan het infrarood licht niet reageren met andere infrarode straling om ons heen?
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
-- Sir Arthur Conan Doyle

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2007 - 11:22

Met interfereren bedoelen ze crosstalk, dus de ene radiogolf kan de andere beinvloeden. Bij licht is dat niet zo als je een laser straal met een hoek van 90 graden op een laser straal mikt dan gaan ze gewoon door elkaar heen. Voor radiogolven zijn muren transparant, voor licht niet, dat licht gewoon aan de materie van de muur, absorbeert licht (of reflecteerd) maar is transparant voor andere golflengtes.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures