Speelkaartcombinaties

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 407

Speelkaartcombinaties

Bereken hoeveel combinaties van vier speelkaarten van verschillende soorten

(dus één harten, één klaveren, één schoppen en één ruiten) bestaan waarvan de som 21 is.

We rekenen voor de aas 1, en voor boer, dame en heer 11, 12 en 13 respectievelijk.

( ik kwam op 1000 uit door dit in een klein java programmatje te schrijven)

nu is mijn vraag is mijn antwoordt juist en is er een manier om dit snel en efficient met de hand ( en rekentoestel) uit te rekenen?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Speelkaartcombinaties

1000 is correct

kijk welke combinaties 21 geven, met gewoon de waarden, en dat x aantal verdelingen

(ikzelf heb ook een progje geschreven)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 407

Re: Speelkaartcombinaties

wel om de code even te tonen,;

Code: Selecteer alles

class kaarten

{

	public static void main(String[] args)

	{

		int H,R,K,S,aantal=0, som;

		

		for (H=1;H<=13;H++){

			for (R=1;R<=13;R++){

				for(K=1;K<=13;K++){

					for(S=1;S<=13;S++){

						som= H+R+K+S;

						if (som == 21){						

							aantal++;

						}

					}

				}

			}

		}

		System.out.println(aantal);

	}

}


waar ik nu wel geen rekening mee hou is het feit dat de azen ook 1 zijn dus in principe kan de 1 twee maal voorkomen niet? ( als je wil mag je dit verplaatsen naar informatica hoor)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Speelkaartcombinaties

Er zit geen 1 in het kaartspel,Iwerke.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 407

Re: Speelkaartcombinaties

ja nu je het zegt :D ok nvm mijn vorige vraag dan
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Reageer