Bereiding van aspirine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Bereiding van aspirine

Hoi,

Ik heb laatst aspirine bereidt, dmv. de reactie van azijnzuur en salicylzuur. Ik moet nu het smeltpunt bepalen. Hoe moet ik dit doen, en hoe kom je dan achter hoe zuiver de aspirine is?

MVG

Thijs

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Bereiding van aspirine

Ik heb zelf ook een keer bij meeloopdag asperine gemaakt. Het smeltpunt heb ik toen niks mee hoeven doen, maar de zuiverheid (die bij mij verrassend hoog was), is wel bepaald. Hiervoor zijn speciale apparaten aanwezig op school (bij ons zijn die er wel) en die kunnen nauwkeurig bepalen hoe zuiver je asperine is :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 288

Re: Bereiding van aspirine

De bepaling van het smeltpunt kan op een eenvoudige manier door de vaste stof, fijn gemalen, in een klein glazen buisje vast te hechten aan een thermometer en deze voorzichtig op te hangen in een vloeistof die langzaam opgewarmd wordt. Op het ogenblik dat het poeder begint te smelten, leest men de temperatuur af. Indien de smelttemperatuur van de te onderzoeken stof beneden de 100°C ligt, kan men als vloeistof water gebruiken. Bij hogere temperaturen kan men eventueel heldere oliën gebruiken. De beschreven techniek wordt in het laboratorium echter vervangen door meer verfijnde toestellen waarbij elektrisch verwarmd wordt en de temperatuur gecontroleerd wordt door een thermostaat

of met een smeltbank zie

aspirine

Gebruikersavatar
Berichten: 10.567

Re: Bereiding van aspirine

Aan de hand van het smeltpunt kun je niet bepalen hoe zuiver je verbinding precies is. Wel kun je stellen dat als je verbinding nagenoeg zuiver is, je te maken hebt met een smeltpunt. Dat smeltpunt komt dan overeen met een literatuurwaarde, die je gemakkelijk op internet kunt vinden.

Als je stof geen smeltpunt maar een smelttraject heeft (met bepaalde apparaten redelijk makkelijk te bepalen), dan heb je geen zuivere stof maar een mengsel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer